IN KAART Zo gevaarlijk zijn onze wegen: in Menen en Oostende vallen het meeste slachtoffers
Op elke 100 kilometer aan wegen in onze provincie, gebeuren er jaarlijks gemiddeld 20 verkeersongevallen en vallen er gemiddeld 2,8 slachtoffers. Menen en Oostende spannen de kroon, maar troffen al maatregelen. “Elk slachtoffer is er één te veel.”
Verkeersveiligheid staat niet hoog op de politieke agenda, waar migratie en centen het hoge woord voeren. Het is nochtans nodig, blijkt uit een nieuw onderzoek van Statbel. Het Belgische statistiekbureau bracht namelijk het aantal verkeersongevallen en -slachtoffers tussen 2017 en 2022 in kaart. Daaruit leren we dat er in die zes jaar tijd 3.082 verkeersslachtoffers – doden en zwaargewonden – vielen op West-Vlaams grondgebied. Omgerekend zijn dat er 16,6 per 100 kilometer weg. Daarmee komt onze provincie in de buik van de ranking terecht: Limburg en Vlaams-Brabant tellen minder slachtoffers, Oost-Vlaanderen en Antwerpen meer.
Als we de cijfers van 2022 vergelijken met die van 2017, merken we een sterke daling van 11 procent op, maar het valt op dat het aantal verkeersdoden en -zwaargewonden na het coronajaar 2020 weer in stijgende lijn zit. Eenzelfde trend zien we terug bij het aantal ongevallen waarbij minstens één motorvoertuig betrokken is. Tussen 2017 en 2022 ging het in totaal over 120 verkeersongevallen per 100 kilometer weg.
“Deze cijfers tonen aan hoe belangrijk het is om actie te ondernemen op vlak van verkeersveiligheid”
Op lokaal niveau zijn de verschillen groot. Zo zijn er 14 West-Vlaamse gemeenten waar er in zes jaar tijd minder dan 10 mensen zwaargewond raakten of overleden zijn na een verkeersongeval. In Menen en Oostende waren dat er echter meer dan 30 per 100 kilometer weg. Veruit de slechtste cijfers van de provincie. “Deze cijfers tonen aan hoe belangrijk het is om actie te ondernemen op vlak van verkeersveiligheid”, reageert Patrick Roose (Vooruit), schepen van Mobiliteit in Menen. “We hebben hier een druk centrum en een groot afrittencomplex, waar ontzettend veel ongevallen plaatsvonden. Ik heb zes jaar geleden zelf de dienst Mobiliteit opgericht, omdat die nog niet bestond en ik wist hoe hoog de nood daaraan was. In 2022 realiseerden we de eerste maatregelen. Met resultaat: de afgelopen twee jaar viel geen enkele dode in ons verkeer, voor het eerst in onze geschiedenis. Als we hierop blijven inzetten, dan zou deze dataset er binnen zes jaar volledig anders moeten uitzien. Elk slachtoffer is er één te veel.”
Ook de Oostendse schepen van Mobiliteit Bjorn Anseeuw (N-VA) geeft aan dat er sinds 2022 een ommekeer gaande is, mede door de invoer van meer dan 60 fietsstraten en zones 30 in de stad.
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier