Het is drukker dan ooit op onze snelwegen: elke dag meer dan 100.000 voertuigen op E17 door Kortrijk

Uit het jaarrapport van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat het steeds drukker wordt op onze snelwegen. © Archief Foto Kurt
Phebe Somers

We werken steeds vaker thuis, maar toch wordt het drukker op onze wegen. Op de E17 in Kortrijk reden vorig jaar elke werkdag meer dan 100.000 voertuigen, een record. En dat terwijl er elders in Vlaanderen minder verkeer is.

Wie dagelijks de baan op moet met de wagen, zal het zeker niet tegenspreken: het wordt steeds drukker op onze wegen. En dat is geen inbeelding: volgens het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum nam de verkeersdrukte op de West-Vlaamse snelwegen tussen 2022 en 2023 gemiddeld met vier procent toe. In vergelijking met vijf jaar geleden is het hier zelfs zeven procent drukker.

Opmerkelijk, aangezien het verkeer op Vlaams niveau – deels als gevolg van de coronacrisis en de opmars van telewerk – net afzwakte in die periode. Net zoals in Limburg worden de West-Vlaamse wegen historisch gezien minder bereden dan die in Antwerpen en Brussel, maar daar lijkt langzamerhand verandering in te komen.

Drukste punten

Het snelwegverkeer wordt de klok rond gemeten aan de hand van duizenden meetlussen die kunnen registreren hoeveel voertuigen er hebben gereden. Zo weten we dat er op elk stukje snelweg in onze provincie gemiddeld 25.404 voertuigen per weekdag scheuren. Uit die data leren we ook dat de drukste verbindingen in West-Vlaanderen de E17 tussen Kortrijk-Zuid en Kortrijk Oost, en de E40 tussen Brugge en Oostkamp zijn. Daar passeren respectievelijk 100.016 en 96.130 voertuigen per gemiddelde weekdag, beide richtingen van de snelweg samengeteld.

“West-Vlaamse snelwegen zijn historisch het rustigst, maar daar komt stilaan verandering in”

Toch zijn dat niet de punten die bijdragen aan de groeiende verkeersdrukte in onze provincie, de situatie blijft daar al jaren min of meer gelijk. Dat kan echter niet gezegd worden van de E34 tussen Antwerpen en Brugge, waar op alle afrittencomplexen en knooppunten gemiddeld een kwart meer voertuigen rijden dan vijf jaar geleden. Aan het afrittencomplex van Knokke-Heist gaat het zelfs over een stijging van 35 procent.

“Die trend is vooral te wijten aan het vrachtverkeer dat zich van en naar de haven van Antwerpen in de ene richting, en de haven van Zeebrugge in de andere richting moet begeven. Het aandeel van vrachtwagens ligt op die snelweg logischerwijs gevoelig hoger dan op andere plekken in West-Vlaanderen”, verklaart Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum.

Tunnel

Ook op de E403 is het vaak aanschuiven, en niet enkel door de verkeersongevallen die daar geregeld plaatsvinden. De belangrijke verkeersader moest vorig jaar zo’n zeven procent meer voertuigen slikken dan in 2022, aan de op- en afrit Roeselare-Rumbeke richting Doornik liep dit zelfs op tot 14 procent. De medaille voor drukste punt op deze snelweg ging vorig jaar voor het eerst naar de tunnel tussen Wevelgem en Moorsele richting Brugge: elke weekdag trotseerden gemiddeld 33.953 chauffeurs dit verkeerspunt.

Soms kunnen stijgende verkeerscijfers op specifieke meetpunten ook verklaard worden door tijdelijke omstandigheden, zoals wegenwerken, klinkt het bij het Verkeerscentrum. Zo reden er in 2023 gemiddeld 15 procent meer voertuigen op de autosnelwegen rond Wevelgem dan het jaar voordien, maar dat komt (deels) door het feit dat er daar in 2022 veel hinder was door de herinrichting van het complex A19-R8.

Tot slot merken we op dat er op de A19 tussen Kortrijk en Ieper en den E40 tussen Jabbeke en Duinkerke een pak minder verkeer passeert dan vijf jaar geleden, al werd daar het afgelopen jaar toch weer een zeer lichte stijging opgetekend.

Lees meer over: