“Het helpt natuurlijk dat we goede kameraden zijn”: Roeselaarse vrienden gebruiken al jaren eigen autodeelplatform PUX
Deelmobiliteit zit in de lift. Al 250 Roeselarenaars maken gebruik van een autodeelplatform en de vraag groeit nog steeds. Cambio plaatst in 2024 nog meer wagens in de stad. Maar enkele vrienden hebben met ‘PUX’ al enkele jaren hun eigen versie van autodelen.
Op vandaag maken al 250 Roeselarenaars gebruik van een autodeelsysteem en dat aantal stijgt jaarlijks. Kosten uitsparen en geen zorgen meer over onverwachte kosten, autokeuring of onderhoud zijn de meest genoemde voordelen. Maar naast de slimme financiële zet is het ook een cruciale stap naar een leefbare en groene buurt.
Bij autodelen gebruik je een auto wanneer je die nodig hebt. Betalen doe je in functie van je gebruik. Zo vermijd je hoge kosten die verbonden zijn aan een eigen wagen. Sommige inwoners delen hun eigen wagen met kennissen, buren, … Dat kan bijvoorbeeld met Dégage. Anderen tekenen in op een autodeelsysteem van een externe aanbieder zoals Cambio, Coopstroom of Claus2you. Je neemt een abonnement en reserveert met een app de auto wanneer je die nodig hebt.
In 2023 kwamen er al extra Cambio-wagens in Roeselare, onder andere aan het Kerkplein in Rumbeke en in het Roobaertpark op de Godelievewijk. Niet te verbazen dus dat 2023 een recordjaar was voor Cambio in Roeselare. Met maar liefst 1.900 ritten en 120.000 kilometer op de teller lijkt het aanbod te scoren bij de bevolking. Om nog meer mensen te laten genieten van het deelsysteem plaatst Cambio volgende maand vier extra deelwagens aan AZ Delta Brugsesteenweg en aan de Botermarkt. Op deze twee plekken komt er een extra wagen, naast de al aanwezige Cambio.
Ook aan De Spil en in de Weststraat komt een Cambio-wagen. Tegen de zomer zullen er ook twee elektrische exemplaren aan Roelevard in de Stationsdreef geparkeerd staan. Dankzij deze geplande uitbreiding zal het aantal Cambio-deelwagens in Roeselare in slechts één jaar tijd stijgen van vier naar twaalf. Samen met het aanbod van de andere partners zal Stad Roeselare tegen de zomer over 20 deelwagens beschikken.
Het PUX-verhaal
Enkele goede vrienden hebben de uitrol van autodeelplatformen in Roeselare echter niet afgewacht. Zij zijn in oktober 2018 al gestart met PUX en doen dat nu nog altijd. “Wanneer ik in oktober 2018 van job veranderde en geen bedrijfswagen meer had, dachten mijn echtgenote Kim en ik na wat we zouden doen. Een nieuwe of tweedehandse wagen kopen of misschien helemaal geen wagen meer kopen, alles lag open”, begint Frederic Vansteenkiste (44) hun autodeelverhaal. “Toen een gemeenschappelijke vriendin vertelde dat de wagen van Ignace Vanhoorne vaak voor de deur stond, hebben we eens een balletje opgegooid bij hem. En Ignace zag het zitten om met ons aan autodelen te doen. Het feit dat we slechts op 200 meter van elkaar wonen, is natuurlijk ook een groot voordeel.”
“PUX is wel al 14 jaar oud, maar ze is in prima conditie” – Ignace Vanhoorne
“Wij hebben ons dan eenmalig geregistreerd op een autodeelplatform om te weten wat een faire prijs per kilometer is die wij aan Ignace kunnen betalen wanneer we zijn wagen gebruiken”, gaat Kim Meulebrouck (38) verder. “We hebben allebei een app geïnstalleerd waarmee we de wagen kunnen reserveren, de kilometers bijhouden en afrekenen op het einde van de maand.”
“We noemen dit het PUX-verhaal, want de wagen, een Toyota Yaris, staat bij de DIV bekend onder 1-PUX-885”, lacht Ignace Vanhoorne (39). “Ons autodelen verloopt heel vlot. In het maandbedrag dat Kim en Frederic betalen, zitten zaken zoals benzine, onderhoud, nieuwe banden, verzekering en sleet. Ik heb Kim en Frederic ook in mijn verzekeringscontract laten opnemen als chauffeur en ook dat is geen probleem. Het helpt natuurlijk dat we goede vrienden zijn. Ik zou mijn wagen niet uit handen geven aan om het even wie.”
“Precies daarom werkt het voor ons zo goed”, bedenkt Kim. “En als we met een schadegeval zouden te maken hebben, zou dat ook geen punt zijn. Potje breken is potje betalen, zo eenvoudig is dat. Wij proberen toch nog steeds om ons zo veel mogelijk met de fiets of het openbaar vervoer te verplaatsen. Dat lukt relatief goed in Roeselare: wij wonen vlakbij het centrum en dicht bij ons werk en ook onze dochters Linde en Jolien kunnen met de fiets naar school.”
Naar Engeland
“In 2019 hebben we met PUX 3.600 km afgelegd en in 2023 was dat 5.000 km. Maar in dat jaar zijn we wel met PUX op reis geweest naar Engeland”, rekent Frederic even na. “In 2018, het laatste jaar dat ik een bedrijfswagen had, hadden we 10.000 km gereden. Dat is toch veel meer, niettegenstaande ik dacht dat die bedrijfswagen meer voor onze deur stond geparkeerd dan dat we ermee reden.”
“Of onze autodeelsamenwerking nog lang zal duren? Wel, ieder jaar plannen we een evaluatie-etentje, maar meestal vergeten we over PUX te praten”, lacht Ignace. “Voor mij loopt het goed zoals het nu loopt. PUX is wel al veertien jaar, maar in prima conditie. Bovendien zijn we allemaal voorzichtige chauffeurs en behandelen we PUX als een dame: heel zacht en met respect. Ik geloof dat we nog jaren ons autodelen kunnen verder zetten.”
Geen deelsteps meer
Ook het concept van deelfietsen zit in de lift. “We merken significante stijgingen van het aantal deelfietsen die gebruikt worden in Roeselare, zowel bij aanbieders Blue-bike als Eco-velo”, aldus Stefaan Van Coillie, de Roeselaarse schepen van mobiliteit. “Een platform voor deelsteps komt er niet meer in Roeselare. We hebben dat enkele jaren geleden uitgeprobeerd in onze stad, maar dat was geen succes. Die steps werden overal in de stad achtergelaten en we noteerden ook veel gevaarlijke verkeerssituaties.”
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier