Geen elektrische trambus, maar speciale gelede bussen, voor HOV-project in Kortrijk: “Trambus was sowieso geen must”
De invoering van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Kortrijk blijft een beladen onderwerp. Terwijl de stad al enige tijd werkt aan een snelle, efficiënte en duurzame verbinding tussen het station en Hoog Kortrijk, lijkt er nu een kentering te zijn in de plannen. Oorspronkelijk was er sprake van trambussen, maar die optie is van tafel. Het project wordt nu vormgegeven met speciale gelede bussen. Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit) zegt wel dat er op dat vlak niets nieuws onder de zon is. Toch heerst er nog veel onzekerheid, met name onder de handelaars in de Doorniksewijk, waar de HOV-lijn doorheen zal lopen.
Het oorspronkelijke idee om trambussen in te zetten voor de HOV-verbinding in Kortrijk is niet langer haalbaar, bevestigde De Lijn recentelijk. De Vlaamse busbouwer Van Hool, producent van de trambussen, is immers failliet. De stad heeft echter een alternatieve oplossing gevonden in elektrische gelede bussen, die onder een raamovereenkomst vallen en kunnen worden ingezet voor het HOV-project.
Deze bussen, die zich onderscheiden door hun lengte van achttien meter en hun verhoogde comfort, worden gezien als opvolgers van de trambussen. “We zullen gebruik maken van HOV-bussen, die een verbeterde versie zijn van de 18 meter gelede bussen. Deze bussen zijn de opvolgers van de trambussen,” aldus de woordvoerder van De Lijn.
Wat betreft de timing van het project, zijn er echter nog steeds geen harde deadlines vastgelegd. Volgens De Lijn blijft er werk aan de winkel, met name op het vlak van infrastructuur, waaronder de noodzakelijke aanpassingen aan de brug van de Doorniksesteenweg. Hoewel er nog geen bussen zijn besteld, is de raamovereenkomst een belangrijke stap vooruit in de planning.
Impact op de Doorniksewijk
De geplande route van het HOV-project loopt onder andere door de Doorniksewijk, een belangrijke verkeersader en commerciële zone van Kortrijk. De vraag of er in deze wijk eenrichtingsverkeer moet komen, roept al enige tijd weerstand op. Handelaars in de Doorniksewijk vrezen dat dit nadelig zal zijn voor hun zaak, vooral omdat het mogelijk ook het verdwijnen van parkeerplaatsen met zich mee zou brengen. Verschillende politieke partijen in Kortrijk hebben zich daarom uitgesproken over het belang van het behoud van zowel parkeerplaatsen als tweerichtingsverkeer in deze belangrijke winkelstraat.
Kandidaat-burgemeester Axel Ronse (N-VA) benadrukt dat de bloeiende handel in de Doorniksewijk beschermd moet worden. “Veel ondernemers investeerden fors in hun mooie winkels in de Doorniksewijk. Voor ons is zowel het behoud van parkeerplaatsen als het tweerichtingsverkeer een breekpunt,” stelt Ronse. Hij is bovendien kritisch over het feit dat er nog steeds geen bussen zijn besteld en wijst op de misvatting dat trambussen nog in productie zouden zijn. Ronse wil daarom bij kersvers Vlaams minister van Mobiliteit Annick de Ridder (N-VA) pleiten voor elektrische shuttlebussen die de verbinding tussen Hoog Kortrijk en het centrum zouden kunnen verzorgen, zonder de noodzaak van eenrichtingsverkeer of het opofferen van parkeerplaatsen.
Geen must
Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit) reageert echter nuchter op de heisa rond het project. Volgens hem is er geen sprake van een fundamentele verandering in de plannen. De stad spreekt al enkele jaren over Hoogwaardig Openbaar Vervoer en niet specifiek over trambussen. Het doel blijft volgens Weydts hetzelfde: een snelle, comfortabele en propere verbinding tussen het station en Hoog Kortrijk. “De trambus is dus geen must. Het middel is hier ondergeschikt aan de doelstelling: een comfortabele, stipte en frequente verbinding tussen het station en Hoog Kortrijk, mét realtime tijdsaanduiding,” aldus Weydts.
“Het middel is hier ondergeschikt aan de doelstelling: een comfortabele, stipte en frequente verbinding tussen het station en Hoog Kortrijk, mét realtime tijdsaanduiding” -Axel Weydts, schepen van Mobiliteit (Vooruit)
Wat betreft het veelbesproken eenrichtingsverkeer en de mogelijke afschaffing van parkeerplaatsen in de Doorniksewijk, staat Weydts nog steeds open voor een flexibelere aanpak. Hoewel eerdere studies suggereerden dat eenrichtingsverkeer noodzakelijk zou kunnen zijn om de doorstroming van het HOV te verzekeren, is dat volgens Weydts niet per se nodig. “Wat betreft het éénrichtingsverkeer in de Doorniksewijk en het verdwijnen van parking hoeft dat voor mij niet indien HOV kan zonder die maatregelen,” verduidelijkt hij. “Vijf jaar geleden zei ik al hetzelfde.” De knoop is echter wel nog niet doorgehakt.
Toekomst
De komende jaren zullen bepalend zijn voor het succes van het HOV-project in Kortrijk. Naast de gefaseerde infrastructurele werken, zoals de heraanleg van de Minister Tacklaan en de Doorniksewijk, moeten ook de exacte details van het vervoersplan verder uitgewerkt worden. Hoewel er nog veel onduidelijkheid is over de definitieve invulling van het project, lijken de betrokken partijen het erover eens te zijn dat het behoud van een vlotte bereikbaarheid en het beschermen van de lokale handel voorop staan.
Toch blijft het afwachten hoe het nieuwe stadsbestuur, na de verkiezingen, de knopen zal doorhakken over gevoelige kwesties zoals het tweerichtingsverkeer en de parkeervoorzieningen. Zowel De Lijn als de stad Kortrijk staan onder druk om een oplossing te vinden die het beste van beide werelden biedt: een hoogwaardige en milieuvriendelijke verbinding tussen het centrum en Hoog Kortrijk, zonder dat de lokale economie hieronder lijdt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier