Brugs Kamerlid waarschuwt: “West-Vlamingen kunnen straks gewoon niet op de trein van en naar de kust”
West-Vlamingen die naar de kust willen sporen, dreigen de dupe te worden van de nieuwe maatregelen op de treinen naar Oostende en Blankenberge. Die waarschuwing wil Brugs Kamerlid Jasper Pillen (Open VLD) de wereld insturen nadat de NMBS dinsdagmiddag het noodplan op de kusttreinen afkondigde. Hij pleit dan ook voor aangepaste communicatiecampagnes naar de West-Vlaamse treinreiziger. De problemen doen denken aan die van vorige zomer toen de zogenaamde ‘80-procentregel’ voor wat ongerustheid zorgde in het station van Brugge en Lichtervelde;
De beelden in de kuststations en in treinstations in Gent en het Brusselse spraken vanmiddag boekdelen: het is bijzonder druk op de trein naar de kust. Het zonnige lenteweer in combinatie met de gratis treintickets én de vroegere paasvakantie lokte dinsdag vele landgenoten naar onder meer Oostende en Blankenberge. Dat de ‘raamregel’ die de capaciteit van de treinen richting toeristische bestemmingen halveert, pas bij de officiële start van de vakantie in voege treedt, speelt uiteraard ook mee.
Kort voor de middag al kondigde de NMBS haar noodplan af en riep de vervoersmaatschappij op om niet langer richting kust te sporen . Ook West-Vlaams provinciegouverneur Carl Decaluwé sloot zich aan bij die oproep. “We hebben dit al maanden voorspeld”, zucht hij. “We vroegen ook al maanden om de gratis treintickets uit te stellen. En nu zitten we met de gevolgen.”
Kleine kans in Brugge
Maar er is nog een ander probleem, zo benadrukt Brugs Kamerlid Jasper Pillen (Open VLD), tot oktober vorig jaar kabinetschef van toenmalig minister van Mobiliteit Bellot (MR). Het feit dat de treinen richting kust al zodanig vol zitten in het binnenland zorgt ervoor dat West-Vlamingen die in Brugge willen opstappen of overstappen wel eens voor voldongen feiten kunnen komen te staan. “Ik ben om 12 uur in het station geweest en toen al was het alle hens aan dek”, zegt hij. “Men verwacht vandaag – en de komende dagen – bijzonder veel volk. Niet onlogisch, met zo’n mooi weer maar die drukte heeft ook een gevolg die men dreigt te vergeten.”
Hoe dichter je bij de kust woont, hoe moeilijker het wordt om een trein richting Oostende of Blankenberge te nemen, benadrukt Jasper Pillen. “West-Vlamingen dreigen zo de dupe te worden. Niet alleen zij die willen genieten van een dagje zon, maar ook wie daar moet werken en niet anders kan de trein te nemen. Ik heb niet het gevoel dat men daar voldoende rekening mee heeft gehouden. In Brussel worden dinsdagmiddag al mensen geweigerd, in Gent stappen er ook weer een pak op. De kans om in Brugge nog op de trein te kunnen, wordt zo kleiner en kleiner.”
Jasper Pillen pleit dan ook voor een aparte communicatiecampagne, specifiek voor de West-Vlaamse situatie. “Mensen aanraden een trein vroeger te nemen bijvoorbeeld, kan helpen. De problemen beginnen meestal rond het middaguur en eens die sneeuwbal aan het rollen gaat, is het moeilijk te stoppen. Het gaat ook niet alleen om om treinen naar de kust, maar ook om de avondtreinen terug naar huis. Ook dat dreigt moeilijk te worden.”
Zoals vorige zomer
Vorige zomer waarschuwde reizigersorganisatie TreinTramBus al voor gelijkaardige problemen toen de NMBS, na de strandrellen in Oostende en Blankenberge de zogenaamde ‘80-procentregel’ invoerde. Tot grote opstoppingen kwam het toen niet, mede dankzij het minder goede weer. Alleen gaat het tijdens de paasvakantie niet om een 80-procentregel, maar wel om een halvering. Enkel de zitplaatsen aan het raam zullen immers door mensen ouder dan 12 jaar mogen worden ingenomen en dat tijdens het weekend en de vakantieperiodes op treinen richting onder meer de kust.
Coronavirus
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier