“Sommigen spreken me aan als ‘die van het logo’”: Supporter Niels Dumon uit De Panne ontwerpt nieuw logo van KV Diksmuide-Oostende

Niels Dumon won met zijn logo een abonnement voor het seizoen, al had hij er al een. © TVA
Timmy Van Assche
Timmy Van Assche Medewerker KW

Het logo van KV Diksmuide-Oostende deed de voorbije tijd goed de ronde. Het is van de hand van Niels Dumon (32) uit De Panne. Bovenal grafisch ontwerper in bijberoep is Niels een grote fan van wat nog altijd als ‘Kaavéé’ wordt bestempeld. “Met het clublogo droeg ik m’n steentje bij.”

Lang was KV Oostende de enige profclub aan de kust. Sinds het faillissement van de Kustboys is er een samenwerking met Diksmuide opgezet. KVDO is het resultaat.

Zo is er op een acceptabel niveau – derde amateur of vijfde klasse – toch nog voetbal in de Koningin der Badsteden. RFC Knokke, aan het andere uiteinde van onze kustlijn, is in eerste amateur de hoogste actieve club van onze kust. Maar voor sommige fans is de liefde voor het Oostendse voetbal niet bekoeld. Neem nu Niels Dumon (32) uit De Panne. Als klein ventje ging hij al naar het toenmalige KVO kijken. “Ik was een jaar of acht toen ik ze voor het eerst aan het werk zag, samen met m’n neef Kristof Six en zijn vader Johan”, opent Niels.

“Ik was er ook bij toen KV Oostende kampioen speelde in tweede klasse in april 2013. Schmisser scoorde de goal van de promotie. In het tweede jaar in eerste klasse kocht ik een abonnement – 180 euro inclusief play-offs, daarvoor kan je niet sukkelen, hé – en ik bleef altijd komen. De sfeer is gewoonweg ongelooflijk gezellig: familiaal, iedereen kent elkaar, niet hautain. Kortom: op en top West-Vlaams. (lacht) Niet zo marginaal als op Anderlecht, niet zo plat als op Club Brugge. In Oostende is er geen klasseverschil tussen de mensen. Iedereen is hier gewoon, iedereen kent hier elkaar. Dat was zo bij KVO en is ook nu zo bij KVDO.”

Michiel Jonckheere

Dat Niels van De Panne naar Oostende moet pendelen, neemt hij er met plezier bij.

“Ik ontzie dat niet, neen. Wij zijn ook een voetbalfamilie, zowel mijn broer als ik. Ik ben ook voorzitter van liefhebbersclub FC Sportacus, actief in de Westkustcompetitie.” En wie KVO en De Panne in één adem noemt, denkt ook meteen aan clubicoon Michiel Jonckheere, nu assistent bij Club Brugge en woonachtig in deelgemeente Adinkerke. Hij speelde 200 matchen voor Oostende en maakte de hoogdagen mee, waaronder een bekerfinale (2017) en twee keer play-off I. Jonckheere was er ook jeugdcoach en assistent, vorig jaar nam hij ook samen met nonkel Kurt Bataille de honneurs als hoofdtrainer waar.

“De sfeer is hier echt ongelooflijk gezellig en familiaal”

“Michiel woont nog altijd in Adinkerke en zijn papa Kris, die bij KRC De Panne speelde, werkt net als ik bij de gemeente De Panne – hij bij de dienst Senioren, ik bij de dienst Evenementen. Michiels nonkel Wim Jonckheere is algemeen directeur van de gemeente. Zo zie je maar hoe klein de wereld is. Maar de link met Jonckheere en mijn thuisgemeente heeft niets met de liefde voor KVO te maken – die liefde was er al eerder”, klinkt het.

Propere start

Zo’n zeven jaar geleden begon Niels als grafisch ontwerper in bijberoep. Met verschillende leuke projecten op z’n conto – visitekaartjes, grote reclameborden, raambestickering… – mocht hij nu het logo van ‘zijn’ nieuwe club KV Diksmuide-Oostende maken. Na een publieke oproep door de club kwam hij als winnaar uit de bus.

“KVDO plaatste de letters al naast elkaar op de truitjes en jassen, ik dacht er gewoon aan om ze in gekleurde blokjes onder elkaar te plaatsen met een kroontje erop. En uiteindelijk heb ik de wedstrijd gewonnen. Nee, dat had ik vooraf niet verwacht, want de andere kandidaat-logo’s waren ook mooi. Je moet wel kijken naar het grotere plaatje: als sommige tekenlijnen te fijn zijn, kan je ze niet gebruiken voor bedrukking.” Het opvallende logo haalde al snel de nationale pers. Ook al valt er over kleuren en smaken niet te twisten, toch was niet iedereen even grote fan van het nieuwe clublogo.

Het logo van Niels.
Het logo van Niels. © KVDO

“Bepaalde reacties waren negatief, maar ik laat me niet kennen, hoor. Ach, ik laat het niet aan m’n hart komen, ’t is niets persoonlijks. Er waren ook wel opmerkingen bij die tot de categorie voetbalhumor horen. Van andere supporters ontving ik vriendschapsverzoeken en complimenten. (lacht) Sommige mensen spreken me aan als ‘die van het logo’. Ooit deed het huidige logo van Cercle Brugge ook zo de ronde. Kijk, ik heb met m’n ontwerp ook een abonnement voor dit seizoen gewonnen, ook al had ik al eentje gekocht. Of het clubembleem mijn bijberoep op de kaart zet? Daar ben ik niet mee bezig. Het doel was om KVDO te steunen. Ik bekijk het heel nuchter. We nemen een propere start met mensen die kennis van zaken hebben. Karl Vannieuwkerke is tegelijk een mooi uithangbord. Heel veel lokale mensen, zoals Bram Keirsebilck en vele vrijwilligers, leveren knap werk uit overtuiging. En ik draag ook m’n steentje bij.”