Pieter Loose (38) sinds half jaar op beurs met Ekopak: “Ons waterverhaal is nog maar begonnen…”
Pieter Loose wist naar eigen zeggen Marc Coucke binnen de tien minuten te overtuigen van zijn businessmodel voor waterrecyclage in bedrijven, de rest van de wereld moet zo snel mogelijk volgen. “We zijn nog maar aan het begin van ons verhaal”, zegt de ceo van Ekopak, die een half jaar geleden naar de beurs trok met zijn watertechnologiebedrijf.
Pieter Loose glimlacht trots als we hem de bedenking voorleggen dat er op de Brusselse beurs weinig zekerdere beleggingen zijn dan een Ekopak-aandeel. “We vonden een businessmodel dat zonder enige vorm van subsidie een no-brainer is geworden voor onze klanten: zonder dat zij enig operationeel risico lopen, voorzien wij hen van hoogwaardig water, het meest geschikte voor hun productieprocessen en het scheelt ook een pak in hun portemonnee.”
Je nam Ekopak in 2013 over van je toenmalige schoonvader Marc Van Nieuwenhove. In welke zin heb je de activiteiten aangepast?
Pieter Loose: “Ons eindproduct is nog altijd hetzelfde: water van hoogwaardige kwaliteit voor procestoepassingen. Maar we vertrekken nu vooral van afvalwater in plaats van drinkwater toen.”
Het succesvolle businessmodel waarover je het net al even had is WAAS, Water-As-A-Service. Wat houdt dat precies in?
“Aan grote bedrijven kan je hele waterfabrieken verkopen, maar dat is niet de grote massa. Om Ekopak verder te laten groeien, moesten we het over een andere boeg gooien. Daarom lanceerden we WAAS, waarbij Ekopak niet alleen installaties bouwt, maar ook financiert en uitbaat en de klant per druppel water factureert. Die komt nooit voor onverwachte kosten te staan en vooral: het water dat hij van ons aangeleverd krijgt, is het meest geschikte voor de specifieke bedrijfsprocessen.”
Kan Ekopak er dan echt mineraal per mineraal uit filteren?
“Ja, daar hebben wij verschillende technologieën voor. Een mobiel R&D-team bestudeert voor elke klant hoe we best te werk gaan. Wil een bedrijf er bijvoorbeeld alleen kalium en silicium uit? Geen probleem. Thuis krijg je een en dezelfde kwaliteit drinkwater aangeleverd, maar veel gezinnen zien zich genoodzaakt een waterontharder te kopen, omdat de kranen zouden verkalken.”
Betekent dit dat er voor Ekopak ook een belangrijke toekomst is weggelegd in de particuliere huishoudens?
“Zeg nooit nooit, maar we focussen op de industrie, die liefst een kwart van het Vlaamse drinkwater verbruikt. Wat niet wegneemt dat het totaal onlogisch is dat er een heel drinkwaternetwerk behouden wordt voor nog geen tien procent die effectief dient om gedronken te worden. En er gaat onderweg ook veel verloren. Je moet je dus de vraag stellen of het niet beter zou zijn dat iedereen thuis gewoon een filter heeft om drinkwater te bekomen.”
“Naast bier en chocolade wordt ook water een van de Belgische handelsmerken”
Ik las dat het hoogwaardige water dat Ekopak aflevert liefst 30 tot 40 procent goedkoper is dan leidingwater. Straf.
“De factuur bij watermaatschappijen loopt enorm hoog op, alleen al om het water bij het bedrijf te brengen. Dan zwijg ik nog over lekverliezen. In ons land is men trots dat dat ‘maar’ 35 procent bedraagt, beter dan het Europees gemiddelde, maar wij hebben nul lekverlies. Bovendien onderhouden onze specialisten de Ekopak-installaties proactief, waardoor we de totale uitbatingskost naar beneden halen.”
Momenteel is jullie apparatuur al in 12 landen actief, tot in Pakistan, Brazilië en Ghana.
“Je zou denken dat het vooral derdewereldlanden zijn die nood hebben aan waterrecyclage, maar niks is minder waar. Onze economie – denk onder meer aan brouwerijen, voedingsbedrijven, de textielsector, de chemische en farma-industrie – is heel erg afhankelijk van water, temeer omdat we een dichtbevolkt land zijn met slechts twee grote rivieren die maar kort over ons grondgebied lopen. Vandaar dat we al veel expertise in huis hebben. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we hier de komende decennia een heel blauwe, exportgerichte economie gaan ontwikkelen. Naast bier en chocolade wordt ook water een van onze belangrijkste handelsmerken.”
Is het vanuit die wetenschap dat je een visionair als Marc Coucke over de brug kreeg om mee te investeren?
“Nadat we vijf jaar geleden tot meest beloftevolle KMO werden uitgeroepen, boden zich meerdere investeringsfondsen aan. Toen ik naar een bevriende vennoot van Marc Coucke belde om mee te helpen kiezen, zei hij dat hij iemand kende die op alle vooropgestelde criteria 10 op 10 zou scoren: Marc himself. Wonder bij wonder was de deal een paar dagen later al beklonken. Maar minstens even belangrijk als die samenwerking op zich vind ik de reactie van zijn dochters, die het prachtig vonden dat hun vader eindelijk eens investeerde in een bedrijf met een geweldig maatschappelijk toekomstperspectief.”
Zo mogelijk nog sneller kwam je tot een deal met Patrick Lefevere om volgend jaar zijn wielerploeg Deceuninck-Quick-Step mee te sponsoren.
“West-Vlamingen onder elkaar, hé. (lacht) Dit is voor ons een belangrijke insteek om de komende jaren de Franse, Italiaanse en Spaanse markt – allemaal grote wielerlanden – te bewerken. Net als renners zich geen zorgen moeten maken of ze onderweg wel aan water gaan geraken om te presteren, wil Ekopak bedrijven ontzorgen in het gebruik van proceswater.” (TVW)
Pieter Loose
Privé: Pieter (38) woont met zonen Basiel (10) en Gustaaf (9) en partner Stefanie De Clerck en haar zonen in Ronse.
Loopbaan: Industrieel ingenieur bouwkunde die zijn thesis wijdde aan bamboeconstructies. In het kader van een project in het Braziliaanse regenwoud woonde Pieter er twee jaar, waar hij ook aan de universiteit van Rio studeerde. Kocht acht jaar geleden Ekopak over van zijn toenmalige schoonvader. Recenter liet hij op enkele kilometer van zijn woonplaats de site rond de molen op de Hotond helemaal opwaarderen met een sporthotel, café en restaurant.
Vrije tijd: Sporten met zijn gezin – vooral veel mountainbiken – en reizen.
Belfortbabbel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier