Parfumerie Elsie ambassadeur van ‘Ik koop lokaal’: “Gehecht aan het sociaal contact met de klanten”
52 West-Vlaamse winkeliers zijn door hun klanten verkozen tot ambassadeur van ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’. In Tielt ging de eer naar Parfumerie Elsie, waar Els De Vos intussen 35 jaar in het vak staat. En daar bracht corona geen verandering in. “De klanten voelen zich bij ons geen nummer en keren na de verplichte sluiting terug.”
Voor de derde keer ging Ondernemerscentra West-Vlaanderen (OC West) in de campagne ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’ op zoek naar ambassadeurs. Meer dan 400 handelaars registreerden zich via www.ikkooplokaal.be om het gezicht te worden van deze campagne en 35.000 mensen gaven digitaal hun voorkeur door. Bakkerij Laurens (Jabbeke) werd tot Provinciale Ambassadeur verkozen.
Parfumerie Elsie behoorde tot de vijf finalisten, wat duidt op een grote populariteit bij jullie klanten, Els.
Els De Vos: “Ik vond het gewoon leuk om deel te nemen, al was het maar om lokaal winkelen weer te promoten nu de coronacrisis op zijn laatste benen lijkt te lopen. Ik ben nogal gehecht aan het sociaal contact met de klanten en ze keren ook terug, hoor. Het professioneel advies en de samples of monsters die wij geven, krijg je niet bij een onlineaankoop, de raad van een make-upartiest of een testmaquillage om te zien wat het best bij je past evenmin. Parfumerie Elsie bestaat sinds 1986 en ik mag met trots zeggen dat ik in al die tijd een heel trouw cliënteel heb opgebouwd.”
Je krijgt ook de hulp van je dochter Daphne?
“Klopt. Zij ontfermt zich over de marketing en voert onder meer gelaatsverzorgingen en maquillages uit. Daarnaast staat ze mee in voor de winkelverkoop en geeft ze vier keer per jaar een beautyschool. Bij een drankje leren de klanten zich dan nog beter maquilleren.”
Hoewel de Tieltse Feesten begin juli weer niet in hun gebruikelijke vorm zullen kunnen plaatsvinden, kondigt er zich wel weer een braderie aan. Hoe belangrijk wordt die voor jullie?
“Je mag de invloed van zo’n gebeuren niet onderschatten, omdat je met de nodige kortingen nieuwe klanten aantrekt die op zulke dagen vrijer binnen- en buitenlopen. Dat geldt ook voor Window Fashion in het voorjaar en het shoppingweekend met Modeloper in het najaar. Twee jaar geleden maquilleerde Daphne die dag klanten in onze etalage.”
Toen konden jullie nog niet vermoeden dat Parfumerie Elsie nauwelijks een paar maanden later als niet-essentiële winkel voor weken de deuren zou moeten sluiten.
“Ons instituut was in die eerste lockdown zelfs acht weken dicht. Klanten die telefonisch bestelden, leverden we wel producten aan huis. Bij de tweede verplichte sluiting mochten ze gelukkig na afspraak alweer tot aan de winkel komen. Bij de laatste lockdown afgelopen voorjaar werden we wel als essentieel beschouwd en was een afspraak maken niet meer nodig, maar de klanten zagen door de bomen het bos niet meer. Amper een paar weken geleden wou iemand nog een afspraak maken.”
We blijven nog altijd verstoken van feesten die naam waardig. Laat dat zich voelen in de verkoop?
“Minder wat parfums betreft, maar lippenstift en fond de teint hebben het moeilijk. De verkoop zal wel geleidelijk aan weer stijgen met de complete heropening van de horeca en als meer mensen weer gaan reizen, zal er ook meer vraag zijn naar typische zomerproducten. Ik merk ook dat er nog klanten zijn die niet durven komen voor een gelaatsverzorging. Daarbij is het contact natuurlijk ook iets nauwer dan bij een medische pedicure. Het belang van voetverzorging mag je niet onderschatten. En de thuisverpleging heeft bij oudere mensen al werk genoeg aan de dagelijkse verzorging.”
Hoe groot is de verkoopsstrijd met de bekende ketens?
“Wat prijspolitiek betreft zijn we heel concurrentieel. Komt daar – zoals eerder gezegd – ook bij dat de klanten voor ons geen nummer zijn. Sinds we zeven jaar geleden van het Polenplein weer naar de Kortrijkstraat verhuisden, kunnen we grote namen als Chanel en Guerlain aanbieden, merken waaraan we in de periode daarvoor niet moesten denken, omdat we ons niet in volle centrum bevonden. We werken ook met de digitale klantenkaart Joyn en binnenkort zullen klanten met consumentencheques kunnen betalen.”
Je dochter heeft inmiddels ook haar eigen zaak, Beauhème, in Dentergem. We hoeven echt niet ver te zoeken waar dat ondernemersbloed vandaan komt.
“Daphne en Joren, die sociologie studeert, weten maar al te goed dat ik nooit veel tijd voor hen had als ze van school kwamen. Zo zijn ze heel snel zelfstandig geworden en daar plukken ze de vruchten van in hun ontwikkeling. Toen klanten Daphne als klein meisje vroegen of ze later hetzelfde wou doen als haar mama was haar antwoord steevast: ‘Nee, want ze moet veel te veel werken.’ Maar ze werkt nu minstens evenveel. (lacht) De appel is dus niet ver van de boom gevallen.” (TVW)
Els De Vos
Privé: Els De Vos (57) woont in de Leo D’Hulsterlaan in Tielt. Haar man is Daniël Derammelaere en de kinderen zijn Daphne (29) en Joren (23).
Loopbaan: Sinds 1986 houdt Els Parfumerie Elsie open in Tielt, achtereenvolgens in de Kortrijkstraat, Oude Stationstraat, Polenplein en sinds zeven jaar heeft de winkel zijn definitieve thuis gevonden in Tielts belangrijkste winkelstraat.
Vrije tijd: Eens lekker uit eten gaan of een tochtje met de elektrische fiets ondernemen.
Belfortbabbel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier