Voor coördinerend directeur Damienne Cottens van scholengroep Sint-Michiel is het voortdurend de vinger aan de pols houden. De middelbare scholen mogen dan wel zo normaal mogelijk opstarten in code geel, een nieuwe uitbraak kan snel roet in het eten gooien.
Tevreden dat alle middelbare scholen kunnen opstarten in code geel en alle leerlingen dus naar school mogen komen?
Damienne Cottens: “Het is een hele opluchting dat onze opstart quasi normaal zal zijn en dat de leerkrachten en leerlingbegeleiders de leerlingen fysiek kunnen ontmoeten en leerlingen hun klasgenoten leren kennen. Dat is toch belangrijk, dat menselijk contact bij de start van het schooljaar. Ik zie niet goed in hoe dat kan met afstandsonderwijs. Onze allergrootste bekommernis is natuurlijk de veiligheid van iedereen garanderen en het laten respecteren van de veiligheidsmaatregelen.”
Komt er een draaiboek op scholengroepniveau?
“Neen, dat is te moeilijk omdat er grote verschillen tussen de scholen zijn. Er zijn scholen die veel praktijkvakken hebben of er zijn scholen met veel open ruimte en grote lokalen en dan andere die dat in mindere mate hebben. Neen, de draaiboeken worden geschreven volgens de lokale context. Maar waar het kan nemen we een gezamenlijk standpunt. Er zijn ook zaken die door de overheid zijn opgelegd. Zo mogen buitenschoolse activiteiten niet plaatsvinden.”
“De focus ligt enkel op het lesgeven. Wij beseffen maar al te goed dat dit een verarming is in de opleiding maar het zijn dan ook speciale tijden. Het onderwijs staat voor grote uitdagingen en dit vraagt heel veel creativiteit van directies en personeel.”
Het leerlingenaantal heeft gelukkig niet te leiden onder de corona-pandemie?
“De totale schoolbevolking van Sint-Michiel groeit met 2 procent en dat brengt het aantal leerlingen opnieuw boven 7.000 personen. De eerstejaars kennen zelfs een groei van 7 procent. Die groei lag wel in de lijn der verwachtingen als we de geboortecijfers bekijken.”
“Veel leerkrachten willen herbeginnen maar er is ook angst om ziek te worden”
“De ouders hebben ook snel geleerd om via reservatie de scholen te bezoeken maar onze technische scholen hebben wel hun troeven niet kunnen tonen op opendeurdagen. Dat beperkt natuurlijk de informatie aan kandidaat-leerlingen en hun ouders.”
Maar globaal bekeken zijn jullie tevreden?
“Ja, alle scholen doen het goed en kennen eigenlijk een groeiscenario. Corona heeft wel een invloed gehad op het keuzeproces van de leerlingen en een impact op het veranderen van een studierichting. Wat voor sommige leerlingen misschien wenselijk zou geweest zijn.”
Veel leerkrachten zijn niet gelukkig met de mondmaskerplicht?
“Wij gaan er van uit dat de experts weten wat zij beslissen en wij volgen hen daarin. Wij beseffen inderdaad dat het als leerling niet makkelijk is om acht uur per dag met een mondmasker aan te zitten en om als leerkracht zo les te geven. Maar als school is hier geen ruimte voor creativiteit, zelfs niet als er afstand kan gehouden worden. Wat indien er een uitbraak komt of een leerling of leerkracht besmet geraakt en we gingen te creatief om met die mondmaskerplicht?”
En wat met leerkrachten die tot een risicogroep behoren?
“Daar zullen we ook zeer strikt de regelgeving volgen. Er moet eerst een doktersattest zijn, vervolgens moet er gekeken worden of die leerkracht ander werk kan doen of zijn job van thuis vervullen. En dan kan er gekeken worden voor vervanging. We merken wel dat heel veel leerkrachten willen herbeginnen maar we horen ook dat er toch ook angst is om ziek te worden. Daarom willen we absoluut niet soepel of lichtzinnig omspringen met de opgelegde maatregelen.”
Mogen we dit jaar grote veranderingen verwachten in scholengroep Sint-Michiel?
“Dit jaar rollen we de nieuwe leerplannen uit van het tweede jaar van de eerste graad en bereiden we de modernisering van de tweede graad voor. Er zijn ook een aantal nieuwe studierichtingen binnen de scholengroep. Onderwijs staat nooit stil en evolueert voortdurend. Dat is goed. Naast het inspelen op de coronasituatie zal ook van de leraren op pedagogisch-didactisch vlak weer een extra inspanning gevraagd worden. De directies beseffen dat ze een groot engagement van hun personeel vragen.
“Op het vlak van infrastructuur starten we dit schooljaar met de bouw van de nieuwe gebouwen in VABI en de VMS en komen er kleine of grote renovatiewerken in quasi alle vestigingsplaatsen.”
Wat mag ik je dit schooljaar wensen?
“Dat directies, personeelsleden en leerlingen zich goed voelen en we zo snel mogelijk naar een normale situatie kunnen terugkeren.”
Achterstand CREO bijna weg p>
Ook in het volwassenenonderwijs beginnen ze er opnieuw aan. “Veel cursisten van het volwassenenonderwijs mochten vanaf maart niet meer naar de les”, begint algemeen directeur Karel Moestermans. “Tal van CREO-collega’s schakelden van de ene dag op de andere over naar afstandleren. Ze deden dit schitterend. Hoewel dit afstandleren wellicht ook de toekomst van de CVO’s bepaalt, is het niet voor elke cursist en elke opleiding ideaal.” p>
“Bevraging leert dat 75 procent van de cursisten het fysieke contact met de medecursisten en leerkrachten enorm heeft gemist. Door de toegekende code geel zijn we zeker dat alle lessen vanaf 1 september opnieuw opstarten. De laatste week is het aantal herinschrijvingen en nieuwe inschrijvingen enorm. We hebben de grote achterstand die er begin juli was bijna volledig weggewerkt. Opnieuw is ons Tweedekansonderwijs en NT2, samen met de diplomagerichte opleidingen als elektriciteit, hout en logistiek de grote koploper. De nieuwe opleiding Zorg, samen met MIRAS, kent heel veel interesse. Het is duidelijk dat de melding van minister Muylle naar het streven om over enkele jaren meer dan 4.000 bijkomende handen aan het bed te hebben, niet in dovemansoren klonk.” p>
“Ik heb de indruk dat we de cursisten echt wel hebben kunnen overtuigen dat er binnen CREO op een veilige manier zal kunnen les gevolgd worden. Mondmaskers dragen is verplicht, de social distance van 1.5 meter wordt zo goed mogelijk nagestreefd. Veelvuldig handen wassen en ontsmetten blijft nodig. Ik ben er praktisch zeker van dat we dit contactonderwijs een heel jaar lang volhouden. Bij een besmetting zal men wellicht enkel die specifieke groep voor een tijd isoleren, niet de hele campus of volledige school.” p>
Terug naar school in coronatijden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier