Directeur regelt zelf verkeer bij Onze-Lieve-Vrouwecollege in Oostende

© JRO
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Een vreemd zicht voor de kinderen van het Onze-Lieve-Vrouwecollege dinsdagmorgen bij de start van de eerste schooldag. Directeur Ruben Depuydt stond er zelf het verkeer te regelen ter hoogte van de oversteekplaats op het kruispunt van de Nieuwpoortsesteenweg met de Mariakerkelaan. “Eind juni werden we op de hoogte gebracht dat er geen gemeenschapswachten meer worden ingezet op de oversteekplaats. Dan doe ik het wel zelf”, zucht de directeur.

Sinds begin dit schooljaar worden geen gemeenschapswachten meer ingezet om kinderen veilig te laten oversteken ter hoogte van het kruispunt van de Nieuwpoortsesteenweg met de Mariakerkelaan. De directeur, Ruben Depuydt, werd daar eind juni van op de hoogte gebracht. “Onbegrijpelijk, eind juni lazen we dat een veilige verkeerssituatie voor het stadsbestuur van groot belang is”, zucht de directeur. De start van de eerste schooldag zou voor de kinderen van het Onze-Lieve-Vrouwecollege minder veilig verlopen dan dat de voorbije jaren het geval was. Maar dat was buiten de directeur gerekend. Het stadsbestuur besliste om geen gemeenschapswachten meer in te zetten. De school deed een alternatief voorstel om Octopuspalen te plaatsen, maar kreeg bij het stadsbestuur geen gehoor. De Nieuwpoortsesteenweg is een van de drukste wegen van de stad. “Er is hier enorm veel verkeer”, gaat de directeur verder. “Meteen toen we het nieuws kregen in juni hebben we meteen contact opgenomen met het kabinet van bevoegd schapen Maxim Donck (N-VA). “We hadden eerder al een voorstel ingediend om octopuspalen te plaatsen in de nabijheid van de school. Op die manier worden autobestuurders erop gewezen dat ze zich in de nabijheid van een school bevinden. Maar ons voorstel kreeg geen gehoor.”

“Men roept van hogerhand op om te voet of per fiets naar school te komen. Welke ouder zal zijn kind op een onveilige plaats als deze laten oversteken”, vraagt de schooldirecteur zich af. “We willen op zijn minst dat de stad de verschillende opties bekijkt om de veiligheid van onze schoolgaande kinderen te waarborgen. Want de vrees is groot dat er op een dag een kind aangereden zal worden. Zeker tijdens piekmomenten, bij de start van de school, is het er erg druk en dat vergroot de kans op een aanrijding als er geen opzichter is die het verkeer regelt.” De directeur liet de leerlingen ondertussen weten dat ze extra voorzichtig moeten zijn aangezien er vanaf woensdag geen toezicht meer zou zijn ter hoogte van de oversteekplaats. “De schepen verwijst naar ons wanneer het op veiligheid rond de school aankomt. Maar als wij overal personeel moeten plaatsen, dan zijn we ver van huis. Dagelijks lees je in de media dat er ongelukken gebeuren op weg naar school of van schol naar huis. Toen ik hier gisteren zelf stond heb ik met mijn eigen ogen gezien dat het absoluut geen veilige oversteekplaats is voor de kinderen.”

Schepen Maxim Donck reageert: “Er waren nog twee scholen waarbij een gemeenschapswacht werd ingezet. De meeste scholen zorgen ondertussen zelf voor een gemachtigd opzichter. Met de gemeenschapswachten zetten we tegenwoordig in op de kleine criminaliteit, waardoor we taken moeten schrappen. Maar daarom vind ik veiligheid niet onbelangrijk. De scholen die nog een persoonlijke gemeenschapswacht hadden kregen twee maanden de tijd om zich te organiseren. Er is één school die dat kennelijk niet heeft gedaan en dat is het Onze-Lieve-Vrouwecollege. We zijn echter wel op zoek naar een tijdelijke oplossing. Ik heb schepen voor mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA) ingelicht over de situatie en hij is daarmee bezig. Er zal wel degelijk iets gebeuren. De meeste scholen regelen het al jaren op een goede manier, dan kan het Onze-Lieve-Vrouwecollege dat ook.

“We zijn zeker nog bereid tot overleg met de schepen. Het laatste wat we willen is commotie veroorzaken, maar we willen wel een oplossing”, laat de directeur nog weten.