Gloednieuwe school De Ruimtevaarder in Dentergem gaat van start bij wzc Mariaburcht: “Ruimtes delen met de senioren”

Het schoolteam ziet het nieuwe project goed zitten. © foto vadu
Valentijn Dumoulein
Valentijn Dumoulein medewerker KW

Morgen, vrijdag 1 september, is het voor de leerlingen én leerkrachten van De Ruimtevaarder een extra speciale dag. Ze trappen er de activiteiten in hun gloednieuwe school voor buitengewoon onderwijs af. Het unieke is dat de school enkele ruimtes én activiteiten deelt met de senioren van woonzorgcentrum Mariaburcht, een primeur in het Vlaamse onderwijs.

Omdat er in de regio Dentergem geen aanbod voor het buitengewoon onderwijs was trokken Björn De Smet, Karen Desmet en Nathalie Lambrecht hun stoute schoenen aan. Zij wilden al langer een plaats creëren voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis die geen verstandelijke beperking hebben. In het gemeentebestuur vonden ze een partner die zo’n project wilde steunen. Samen trokken ze naar de vzw Curando, met de vraag of wzc Mariaburcht bereid was zich open te stellen voor een samenwerking.

“Zij zijn net verhuisd naar een nieuwbouw en zo ontstond het idee voor een intergenerationele samenwerking, een concept dat uniek is in Vlaanderen”, glundert kersvers directeur Björn. “De kinderen kunnen terecht in klasjes die prikkelarm zijn ingericht, met weinig felle kleuren. Die bevinden zich in een gloednieuw ingerichte vleugel van het woonzorgcentrum. Daar kunnen ze terecht voor hun lessen, maar het zal vaak voorkomen dat we gemeenschappelijke ruimtes met de senioren in het rusthuis zullen delen. Dat kan gaan van een spontane babbel of gedeelde maaltijd, tot een gezamenlijke wandeling waarbij kinderen de rolstoel voortduwen of senioren die voorlezen aan de jongsten. Aan de achterkant beschikken we over een mooie groenzone waar we een dierenpark en speeltuigen voorzien.”

Haaientanden

Elke donderdagnamiddag volgt er onder de noemer ‘Ken de wereld’ een gezamenlijke les, waarbij jong en oud samen zullen zitten. “Die atelierwerking kan heel ruim gaan”, vertelt Björn. “Van wandelen in het verkeer, waarbij een oudere uitlegt wat haaientanden op straat zijn tot een kind dat aan een senior uitlegt hoe bepaalde digitale snufjes zoals een smartphone werken. Veel zal volgens ons ook organisch groeien. We doen dit stap voor stap, maar de eerste contacten verliepen alvast positief. Eerst was er een thuisbezoek bij geïnteresseerde ouders en kinderen en daarna konden ze hier eens op bezoek komen. Toen al klikte het tussen sommige kinderen en ouderen, dus we zien het positief in. Het spreekt voor zich dat we daarbij professionele begeleiding voorzien. Naast een groep leerkrachten, hebben we onder andere ook een orthopedagoog, psycholoog en logopediste in dienst.”

“Het is een nieuwe vorm van werken die ons veel energie geeft”

Het was dit voorjaar even wachten op groen licht van de Vlaamse overheid, maar er was al langer interesse van ouders. “Zij konden onder voorbehoud laten weten of ze hun kind hier een plaatsje wilden geven”, zegt Björn. “Het is alvast uitgegroeid tot een onverhoopt succes. We hoopten met minimum 16 kinderen te kunnen starten. Het zijn er 25 geworden en dat overtreft onze verwachtingen. Nu willen we vooral rustig groeien.”

De Ruimtevaarder zal niet klassiek werken, in die zin dat er geen leeftijdsgebonden klasjes zijn. “We verdelen de kinderen op basis van hun cognitieve en socio-emotionele capaciteiten. In één klasje zetten we jong en iets ouder ook samen, waarbij je een mix krijgt van kinderen van 4 tot 11 jaar. Daar kunnen de oudsten de jongsten op sleeptouw nemen en hen iets bijleren, wat ook goed is voor hun ontwikkeling”, aldus Björn. “Ook de klassieke speeltijd bestaat hier niet. Dat vullen we in naargelang de behoefte van de kinderen.”

Energie

Het team leerkrachten ziet de nieuwe uitdaging alvast helemaal zitten. “Het is een nieuwe vorm van werken die ons veel energie geeft”, vertellen juffen Hanne Valcke en Stefanie Vandercruyssen. “In De Ruimtevaarder ligt de nadruk op preventief werken en dat biedt veel mogelijkheden. We mogen ook veel zelf beslissen en dat vertrouwen in ons doet deugd. Het samenwerken met de senioren is ook voor ons helemaal nieuw, maar wordt heel leuk. We zijn er van overtuigd dat spontaan interacties tussen jong en oud zullen ontstaan en dat dit voor beide verrijkend zal zijn.”

Op het einde van de eerste schooldag is er een officiële opening van de school in het bijzijn van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.