Freinetschool ‘tvier kan nu volledige onderwijscyclus aanbieden: “Zijn nu volwaardig middelbaar”

Jorge Cottyn (links) en Maarten Devos (rechts) leiden samen 'tvier in Kortrijk. © Els Deleu
Els Deleu
Els Deleu Medewerker KW

Jorge Cottyn uit Kortrijk en Maarten Devos uit Heule leiden voortaan de secundaire Freinetschool ‘tvier. Deze school biedt vanaf dit schooljaar alle jaren – dus van het eerste tot het zesde middelbaar – aan in verschillende richtingen.

Dit jaar wordt de school geleid door twee mensen. Jorge Cottyn zal het team en de leerlingen van de eerste graad opvolgen en Maarten Devos neemt de leerlingen en het team van de tweede en derde graad voor zijn rekening. Jorge kijkt ook voor het personeel met scholengroep RHIZO en voor infrastructuur en preventie. Maarten doet dan weer de kwaliteitszorg, de pedagogische zaken en ICT. Hij zal nog zeer beperkt les geven.

De secundaire Freinetschool ‘tvier startte in september 2017 met het eerste middelbaar. “Deze die bij ons startten trekken nu naar het zesde middelbaar. Dat betekent dat we nu de volledige cyclus van het middelbaar onderwijs aanbieden”, stelt Maarten Devos die samen met Jorge Cottyn het coördinatorenduo van de school vormt.

Het bewijs is er dat er zeker behoefte aan was in Kortrijk, en dat zal zo blijven

In de eerste graad kan je kiezen voor de A- of de B-stroom. In de A-stroom kan je nog kiezen of je al dan niet Latijn erbij wenst te volgen. Voor de B-stroom werd een vast pakket ontwikkeld. “Het unieke aan onze school is dat we voor de eerste graad op drie niveaus werken voor onze leerlingen. We noemen de niveaus blad, steen en schaar. Zo kunnen we onze klasgroepen passend maken bij de mogelijkheden van de jongeren.”

Vanaf de tweede graad zijn er nieuwe richtingen. “Er zijn doorstroomrichtingen die je voorbereiden op de universiteit en de dubbele finaliteit stoomt de leerlingen klaar voor een bachelor- of graduaatsopleiding op de arbeidsmarkt of nog een 7de jaar.”

Met de moderniseringen in het middelbaar onderwijs zitten we nu tot het vierde jaar.

In de zesde jaren krijgen de leerlingen van de A- en de B-stroom veel gezamenlijke activiteiten met alle leerlingen van de verschillende studierichtingen. Dat zorgt voor verbinding.”

Leerlingengroei

De school startte in 2017 met 48 leerlingen in het eerste jaar, nu zijn er ruim 350 leerlingen over alle jaren heen. Het is positief, want we zijn aan het groeien naar een echte volwaardige school. Dat stimuleert ons om in de toekomst verder te gaan met onze visie. Het bewijs is er dat er zeker behoefte aan was in Kortrijk, en dat zal zo blijven.”