Jeroen Van Wanseele verkoopt nu ook gemotoriseerde driewielers: “Stabieler en dus veiliger dan een motor”

Jeroen Van Wanseele met de befaamde Can-Am’s: “De Spyder F3 raakt gemakkelijk aan 180 km per uur.” © Wouter Meeus foto WME
Redactie KW

Garagehouder, rallypiloot en verdeler van driewielers die het midden houden tussen een auto, een motor en een quad: Jeroen Van Wanseele is naar eigen zeggen “fan van alles waar maar een motor in zit.” Met zijn nieuw bedrijf Bert Adventure in de Deinsesteenweg is hij sinds enkele maanden officieel verdeler van Can-Am, een van de slechts tien in ons land.

Garage Bert in de Szamotulystraat is vernoemd naar Jeroens vader Bert, die de garage begin jaren 80 stichtte. Tot negen jaar geleden gold de familie als een betrouwbare Toyota-verdeler, sindsdien is het een Fordgarage. Aan de overzijde – daar bevinden we ons in de Deinsesteenweg – opende Jeroen op 1 april Bert Adventure, een zusterbedrijf dat in een ruime regio van West- en Oost-Vlaanderen exclusief verdeler is van het Canadese merk Can-Am.

De driewielers in je showroom hebben allicht veel bekijks. Ze lijken ergens het midden te houden tussen een auto, een motor en een quad.

Jeroen Van Wanseele: “Inderdaad, al kan je ze met geen enkel van de opgesomde voertuigen vergelijken. Op het Autosalon van 2010 reed ik er voor het eerst mee en als fan van alles waar maar een motor op zit, is Can-Am me altijd bijgebleven. Het merk bestaat al vrij lang en produceerde oorspronkelijk crossmotoren. Nadat het deel ging uitmaken van het Oostenrijks-Canadese concern Bombardier werden ook sneeuwscooters gemaakt. Een kleine 15 jaar geleden kwam een aantal ingenieurs op het idee om een zomermodel te maken, waarmee je vlotjes de openbare weg op kan.”

En hebben Tieltse motorliefhebbers al even vlot de weg gevonden naar je nieuwe zaak Bert Adventure?

“Nadat ik dit gebouw van een vroegere Lada-garage in augustus vorig jaar overkocht van een elektricien kon ik Bert Adventure door allerhande coronaperikelen pas op 1 april openen. Een opendeurweekend in mei groeide met 60 testritten en tien verkochte Can-Am’s uit tot een vrij groot succes. Bij wie zich aan zo’n testritje waagt, zie je, als ze hun helm afnemen, vaak meteen een smile van oor tot oor.”

Wat is het grootste verschil met een motorfiets?

“Door hun stabiliteit, die ze ook bij een bruusk manoeuvre tegen redelijk hoge snelheid bewaren, zijn ze veiliger. Verder ben je op zo’n driewieler zichtbaarder in het verkeer. In de Deinsesteenweg kan je als motorrijder altijd verrast worden door een autobestuurder uit een zijstraatje die je niet tijdig opmerkte. Daar is bij deze voertuigen veel minder kans toe.”

Zijn ze betaalbaar?

“De lichtste versie, die vooral gekocht wordt door jongeren die na hun autorijbewijs niet nog eens een motorrijbewijs willen halen, kost 10.000 euro, maar de prijzen variëren tot 36.000 euro, afhankelijk van het gewenste model.”

Welke snelheden halen ze?

“De Spyder F3 raakt gemakkelijk aan 180 kilometer per uur, maar deze driewielers zijn er vooral om aangenaam te cruisen, al worden er in Mexico wel wedstrijden mee gereden, op gesloten circuit. Ik wil alleszins eens nagaan of we zoiets ook in Tielt kunnen organiseren. Met de vierwielige Buggy’s, net als de Traxters vierwielig en enkel bestemd voor offroad, wordt op grotere schaal geracet. Maar het ontbreekt me aan tijd om daarvoor naar landen als Marokko, Polen of Hongarije te reizen.”

Dichter bij huis neem je met Ford deel aan rally’s en niet zonder succes.

“Klopt. Hoewel ik pas na mijn 30ste aan mijn eerste wedstrijden deelnam, won ik twee keer de Ford Pinto Cup voor Ford Escorts. Vorig jaar bouwden we een nieuwe Ford Fiesta helemaal zelf op, maar omdat het door de coronacrisis aan rally’s ontbrak, staat die nog nagelnieuw in de garage te blinken. Daar komt gelukkig verandering in met de Omloop van Vlaanderen in het weekend van 3 en 4 september.”

Wat zijn daar de ambities?

“Vooral de wagen beter leren kennen tijdens het criterium, dat een slordige 80 kilometer korter is dan de eigenlijke Omloop. Als we volgend seizoen de juiste afstellingen gevonden hebben, wil ik me wel eens ‘rechtzetten’ om een mooie ereplaats te halen in de TAC Rally, waar ik als jongetje van een jaar of zes al gepassioneerd raakte door de autosport. Er is aan mij geen Thierry Neuville verloren gegaan, want fun komt op de eerste plaats. Maar als ik een tegenstander nader die ik kan inhalen, zal ik het niet laten.”

We zouden nog bijna vergeten dat je in je eigenlijke beroepsleven garagehouder bent. Hoe vlot gaan jullie Ford-modellen van de hand?

“De verkoop loopt momenteel supergoed, omdat wij ons vooral richten op bestelwagens voor kmo’s; die natuurlijk altijd voertuigen nodig hebben. De particulier kijkt eerder de kat uit de boom en is minder geneigd een nieuwe auto te kopen dan voorheen, omdat het niet duidelijk is of hij er beter aan doet een dieselmodel, dan wel eentje op benzine of een elektrisch model te kopen. Het is echt tijd dat de regering klare wijn schenkt. Wie wel nog koopt, neigt naar een benzinemotor, omdat meer en meer steden en gemeenten overwegen om geen dieselwagens meer binnen te laten, al vraag ik mij af of de soep zo heet zal worden gedronken als ze wordt opgediend.” (TVW)

Jeroen Van Wanseele


Privé: Jeroen Van Wanseele (38) woont met zijn vrouw Lizelot Verbeke (38) en hun 12-jarige dochter Axelle in Tielt.

Loopbaan: Meteen na zijn schooltijd ging Jeroen in dienst van zijn ouders Bert Van Wanseele en Hilde Maes aan de slag in Garage Bert. Sinds een tweetal jaar is hij er ook officieel zaakvoerder.

Vrije tijd: In zijn weinige vrije tijd maakt hij graag een tochtje met een van zijn Can-Am’s en af en toe staat er een rally op het programma.