Hoofdcommissaris Yves Rotty leidt WK tijdrijden in goede banen: “Ik voel mij een ploegleider die het uiterste vergt van zijn renners”

De Brugse hoofdcommissaris Yves Rotty bij een van de tijdelijke voetgangersbruggen voor het WK wielrennen. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

“De orde handhaven en de veiligheid garanderen tijdens het WK wielrennen, het is een uitdaging die je als politieman slechts één keer in je carrière meemaakt”, zegt Yves Rotty. De Brugse hoofdcommissaris leidt vijf dagen lang een team van 500 agenten uit twee politiezones om het WK tijdrijden en vooral alle drukte errond in goede banen te leiden.

De komst van Lionel Messi en het risico dat de harde kern van Paris Saint-Germain – de meest gevreesde hooligans in Europa – woensdag zonder ticket naar Brugge zou afzakken en amok zou maken in de Brugse binnenstad, kwam erg ongelegen voor de lokale en federale politie. Zaterdag wordt immers het startschot gegeven voor het WK wielrennen dat neerstrijkt in ons land.

14 kilometer nadarhekken

De strenge veiligheidsmaatregelen rond deze risicomatch die uiteindelijk zonder zware incidenten verliep waren niettemin slechts peanuts in vergelijking met de opdracht van de politie voor het WK tijdrijden. “Sinds februari al weet ons politiekorps dat er in september niemand vakantie mocht nemen. Na een intense voorbereidingsperiode worden het nog vijf lange dagen voor onze agenten die van 6 uur ’s morgens tot 22 uur ’s avonds paraat staan. Het is voor de politie ook een race met de tijd om alle puzzelstukjes te doen passen. Ik voel mij een ploegleider die het uiterste vergt van zijn renners voor een van de belangrijkste koersen van het jaar”, vertelt hoofdcommissaris Yves Rotty.

De chef operaties bij de Brugse politie heeft al heel wat ervaring op de teller. Niet alleen bij de topwedstrijden van Club Brugge, maar ook tijdens Euro 2000. “Maar het WK wielrennen is toch nog van een andere orde. Er zijn vier grote taken. Eerst en vooral moeten wij er samen met de organisatoren over waken dat de koers goed verloopt. Op Brugs en Knoks grondgebied werd de voorbije dagen 14 kilometer nadar hekken geplaatst. Tijdens de tijdrit krijgt elke renner een motard van de politie als begeleider.”

Verkeersvrij

“Ten tweede is er het mobiliteitsvraagstuk”, benadrukt Rotty. “Het parcours snijdt Knokke-Heist in twee, het Noord-Westen van Brugge krijgt flankerende verkeersmaatregelen. Dudzele, een deel van de Brugse ring en West-Brugge worden verkeersvrij tijdens de wedstrijd. De hinder wordt zoveel mogelijk opgevangen door extra parkeerfaciliteiten voor de bewoners. De bushalte aan ’t Zand vervalt tijdelijk, de schoolgaande jeugd zal de bus aan het station moeten nemen. De shuttlebussen naar het centrum krijgen een alternatief parcours. Fietsers en voetgangers mogen het parcours niet oversteken, vandaar de voetgangersbrug aan de Bloedput. Om de toestroom van bezoekers aan het station goed te laten verlopen, is er ook daar een voetgangersbrug geplaatst. Bijkomend probleem zijn de werken voor de uitbreiding van de ondergrondse parking ’t Zand in het Koning Albertpark. We zullen de wielerliefhebbers via de Oostmeers naar ’t Zand moeten loodsen.”

Het worden nog vijf lange dagen voor onze 500 agenten die van 6 tot 22 uur paraat staan

Crowd control vormt een belangrijk onderdeel van ons mobiliteitsplan. We verwachten 80 à 150.000 mensen langs het parcours tussen Knokke en Brugge. Veel hangt af van het weer, maar we voelen dat het WK erg leeft. Vlaanderen heeft een hart voor het wielrennen, maar de coronaregels gelden nog altijd: zet dus een mondmasker op als je geen anderhalve meter afstand kan houden. VIP’s in het concertgebouw moeten een Covid Safe Ticket voor kunnen leggen. Als het te druk wordt in de fanzone op ’t Zand zullen we mensen weigeren en begeleiden naar de Hoefijzerlaan en de Elisabethlaan”, legt Rotty uit.

Actiegroepen

“Een derde opdracht is de aandacht voor specifieke doelgroepen. De politie heeft veel tijd gespendeerd aan overleg met de landbouwers, want het parcours bevindt zich deels in agrarisch gebied. September in het oogstseizoen voor vele gewassen, er is een dagelijkse melkronde, veevoer moet op de boerderij geraken. Er moeten zelfs dagelijks kadavers naar het vilbeluik getransporteerd worden. Koeien moeten kalveren, dat kan niet wachten. Bijgevolg zullen we dierenartsen langs het parcours begeleiden voor dringende tussenkomsten. Uiteraard wordt ook rekening gehouden met de eerstelijnszorg zoals thuisverpleging en de bedeling van warme maaltijden aan huis. Wie daarvoor instaat, krijgt een doorgangsbewijs. En de Brugse scholieren moeten op school en weer thuis geraken. In principe zal elke straat in de Brugse binnenstad bereikbaar zijn, alleen wordt de rijrichting op sommige plaatsen gewijzigd.”

“En tot slot is er nog een vierde taak. Het WK wielrennen is een mondiaal gegeven, de wedstrijden zullen gevolgd worden door 300 miljoen tv-kijkers. Sowieso zullen actiegroepen proberen om van het WK gebruik te maken om in the picture te komen. Er zijn al meerdere aanvragen binnen en afspraken gemaakt. We zijn een democratische politie en respecteren het recht op vrije meningsuiting, zolang het wedstrijdverloop niet gestoord wordt.”

“In het Brugs politiehuis wordt een multidisciplinaire commandopost ingericht, met vertegenwoordigers van brandweer en de medische sector. Maar ook met mensen van De Lijn en NMBS, die 30 procent meer treincapaciteit inzet. Als er nood is aan evacuatie en het verkeer dichtslibt, kunnen we meteen ingrijpen. Indien nodig krijgt de Albertlaan eenrichtingsverkeer bij de uittocht”, besluit Yves Rotty.