Hannelore Franck verloor haar hart aan Ieper als werkdomein: “Meer middeleeuwse sporen dan ik had verwacht”

(foto TOGH)
Tom Gheeraert

Nadat ze eerder al historisch onderzoek mocht doen over de wederopbouw en de Ieperse poezen, is Hannelore Franck zich momenteel aan het verdiepen in Louise De Hem met het oog op een tentoonstelling in het Yper Museum eind 2022. Hoewel de wetenschappelijk medewerker opgroeide in Booischot en nu in Gentbrugge woont, verloor ze haar hart aan Ieper als werkdomein.

Hannelore Franck (30) startte in 2019 als wetenschappelijk medewerker van het Yper Museum en mag zich zo professioneel verdiepen in de geschiedenis van de Kattenstad.

“Ik doe het onderzoek, zowel op de vaste collectie als het voorbereidend onderzoek voor de tentoonstellingen”, vertelt Hannelore. “Het eerste project waar ik aan meewerkte, ging over de wederopbouw na WO I voor de tentoonstelling ‘Herstellingen’ met als focus het socio-culturele leven: de kermissen, de kerken, het verenigingsleven… Ook voor de huidige tentoonstelling ‘Poes: hoe de kat de mens vangt’ mocht ik het onderzoek doen.”

Je studeerde geschiedenis. Welk tijdsgewricht geniet jouw voorkeur?

“Ik ben gespecialiseerd in de middeleeuwen. Dat was ook de focus van mijn doctoraat dat ging over de armenzorg in laatmiddeleeuws Brugge. Ik vond dat wel interessant omdat het twee aspecten van die middeleeuwse samenleving samenbrengt: religie en hoe mensen dat in hun dagelijkse leven in de praktijk brachten.”

Kwam Ieper veel aan bod in je studies?

“Ik kende Ieper wel omdat mijn promotor Paul Trio heel veel onderzoek doet naar Ieper, maar voor thesisstudenten is Ieper heel moeilijk omdat de bronnensituatie niet evident is. Ieper had een enorm rijk stadsarchief, maar dat is bijna volledig vernietigd in de Eerste Wereldoorlog. Er zijn ook bronnen in andere archieven, zoals het Rijksarchief. Voor de rest moeten we het doen met bijvoorbeeld archeologisch materiaal. Voor Ieper is dat erg belangrijk. We plannen met het Yper Museum nog projecten over de huidige opgravingen in Ieper.”

Privé

Hannelore werd geboren op 11 juli 1991 in Duffel. Ze is de dochter van Hilde Imbrechts en Johan Franck en heeft nog twee broers: Thomas en Siemen. Ze is getrouwd met Sebastiaan Verrept en woont in Gentbrugge.

Opleiding

Kleuter en lagere school deed Hannelore in Booischot, middelbaar in het Heilig Hart College in Heist-Op-Den-Berg. Daarna studeerde ze geschiedenis aan de Universiteit van Leuven, gevolgd door een extra master cultuurmanagement in Antwerpen.

Loopbaan

Na een doctoraat aan de Kulak in Kortrijk bleef ze nog een jaar op de campus als praktijkassistent. Sinds 2019 werkt ze als wetenschappelijk medewerker van het Yper Museum.

Je doet ondertussen al twee jaar onderzoek. Al mooie ontdekkingen gedaan?

“Wellicht de belangrijkste ontdekking gaat over de draak van het belfort. In de bronnen stond dat de huidige draak teruggaat tot de 17de-eeuwse versie die in de Eerste Wereldoorlog naar beneden kwam toen het belfort instortte. Twee Ieperlingen brachten de draak in veiligheid om die oude stukken opnieuw te gebruiken. Het onderzoek van de restaurateur heeft dat nu bevestigd.”

Momenteel loopt de tentoonstelling ‘Poes’ waarvoor je ook het onderzoek deed. Ontdekte je interessante zaken over Ieper als Kattenstad?

“Wat veel Ieperlingen niet weten, is de reden waarom katten van het belfort gegooid werden. Het verhaal dat in Ieper de ronde doet, is dat dit gebeurde omdat er een kattenplaag was. Katten planten zich echter heel snel voort en het kattenwerpen gebeurde één keer per jaar. Tijdens de jaarmarkt werden er drie à vijf katten van de toren gegooid. Met zo’n laag aantal ga je nooit een overpopulatie tegengaan, dus dat verhaal kan niet kloppen.”

“Dus heb ik ook eens opgezocht wat er gebeurde in andere steden. In Frankrijk werden ze op Sint-Jansavond op 23 juni in manden aan de kasteelmuur gehangen en in brand geschoten. Dat komt omdat de kat geassocieerd werd met de duivel en het slechte. Waarschijnlijk was het dus een ritueel om het kwade af te wenden.”

De tentoonstelling Poes loopt nog tot 16 januari. Weet je al wat daarna komt?

“Ik ben op dit moment al volop bezig met de volgende tentoonstelling van het Yper Museum over Louise De Hem, die opent op 19 november 2022, omdat het dan 100 jaar geleden is dat ze overleed.”

“Menenpoort is voor mij vooral de toegangspoort tot Ieper”

“Louise De Hem is een 19de-eeuwse Ieperse kunstenares en een van de belangrijkste kunstenaars in onze collectie. Ze staat vooral bekend voor haar prachtige pasteltekeningen. We hebben de afstuderende leerlingen van de richting beeldende kunsten van de Heilige Familie aangesteld als curator. Zij maken het ontwerp van de tentoonstelling.”

Kende je Ieper al voor je hier begon te werken?

“Ik kende Ieper uiteraard van de Eerste Wereldoorlog. Vanuit mijn opleiding wist ik ook dat Ieper een van de drie grote Vlaamse steden was in de middeleeuwen. Ik vind het een heel aangename stad, vooral met het groen van de vestingen dat voor een bijzondere mix zorgt. Voor de rest was ik echt verbaasd. Iedereen zegt dat Ieper helemaal verwoest was, maar als je op zoek gaat, dan zie je toch nog veel sporen van dat middeleeuws verleden.”

Heb je de Menenpoort al tegengekomen in jouw onderzoek?

“Een beetje in het onderzoek over de wederopbouw, maar omdat wij focusten op het socio-culturele leven zat dat vooral in de expo van het In Flanders Fields Museum. Maar ik vind het wel een bijzonder gebouw. Ik heb ondertussen al enkele keren de Last Post meegemaakt en dat is altijd heel indrukwekkend. Voor de rest is de Menenpoort voor mij vooral de toegangspoort tot Ieper. Ik kom altijd langs hier de stad binnen.”

(TG)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.