Abdel is eerste winnaar van de Kortrijkse Scriptieprijs: “Masterproef over mijn eigen geschiedenis”

“Eerst keek ik wat op tegen het intensief opzoekwerk, maar ik ben zeer blij met wat het heeft opgeleverd”, zegt Abdelouarete Benammar. © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Abdelouarete Benammar won met zijn masterproef ‘Gulden Sporen en Gouden Specerijen: Een Marokkaanse geschiedenis in Kortrijk sinds 1995’ de eerste Kortrijkse Scriptieprijs. Als laureaat ontvangt hij een geldprijs van 500 euro. “De Marokkaanse gemeenschap is er sinds 1995 in geslaagd om een volwaardig deel van de Kortrijkse geschiedenis te worden. Een op de 24 mensen in Kortrijk is van Marokkaanse herkomst, maar na drie generaties hoop ik dat we minder daarop focussen en ondanks onze roots kunnen – en willen – deelnemen aan het beleid en onze cultuur en eigenheid binnen een Kortrijkse setting plaatsen.”

Als historicus moet je een passie voor lezen hebben en dat ontwikkelde Abdelouarete Abdel Benammar al op jonge leeftijd. Dankzij de bibpassen van zijn broers en zussen kon hij meer leesvoer uitlenen. “Elke zaterdagochtend ging ik naar de bib. Vooral strips waren mijn ding, dikke boeken kwamen later. Tijdens mijn opleiding Latijn bestudeerden we vaak historische verhalen en mythes over Griekse goden. Dat vond ik ongelooflijk interessant. Latijn voelde niet aan als studeren, het was een passie en dus mijn beste vak”, glimlacht Abdel.

Politiek

Ook bij series, films en videogames was een historische setting een duidelijke rode draad. Geïnspireerd door leerkrachten geschiedenis in het middelbaar, zoals Steven Vanlersberghe en Dries Vantieghem, lag de keuze voor zijn universitaire studies voor de hand. “Gezien mijn deelname aan EYP vond ik politiek ook interessant. Jammer dat het mensen doorgaans minder boeit, het is nochtans geen saaie materie. Dat zou moeten veranderen. Te starten op lokaal niveau.”

De bachelorproef van Abdel handelde over het thema ‘tussen kerk en moskee’. “Het was mijn kans om iets te schrijven over de moskee in Kortrijk en er ook iets over bij te leren. Heeft de moskee de Sint-Janswijk beïnvloed of omgekeerd? Waren er eerst Marokkanen of de moskee? Het was een dubbelantwoord. De eerste Marokkaanse kruidenierszaak bevond zich daar op de hoek en er woonden al Marokkaanse gastarbeiders in de wijk, maar door de komst van de moskee zijn er daar meer mensen gaan wonen. Het was professor Idesbald Goddeeris, een bekende migratiehistoricus, die voorstelde om daar met mijn thesis op verder te werken. In plaats van de Sint-Janswijk, heel Kortrijk, opgedeeld in drie delen: demografie, sociaal-cultureel leven en politieke emancipatie.”

Uitdaging

“Ik had nooit gedacht dat ik een masterproef zou schrijven over mijn eigen geschiedenis, de geschiedenis van mijn ouders en de geschiedenis van mijn grootouders. Het was een uitdaging om tijdens het onderzoek neutraal te blijven, gezien het onderwerp iets is wat mij nauw aan het hart ligt. Mijn ouders, die me altijd steunden, kregen nooit de kans om hogere studies te volgen. Dankzij het harde werk van mijn grootvader als gastarbeider in België heeft hij de toekomst voor mij en zoveel andere jongeren vergemakkelijkt.”

Jammer dat politiek mensen doorgaans minder boeit

Bronnen verzamelen voor zijn thesis was voor Abdel niet evident. “De Marokkaanse gemeenschap is nog maar zestig jaar onderdeel van de Kortrijkse geschiedenis. Er is dus nog niet veel over geschreven en ik spreek geen Arabisch. (lacht) Eerst keek ik wat op tegen het intensief opzoekwerk, maar ik ben zeer blij met wat het heeft opgeleverd.”

Open centrum

“Bij de nieuwe generatie van Marokkaanse herkomst werd meer dialoog met de buurtbewoners de norm en de moskee nam zo haar culturele plaats in binnen de Kortrijkse erfgoedgeschiedenis. De moskee werd een open centrum waar iedereen welkom was, wat de groeiend verwevenheid toonde bij de Kortrijkzanen, ongeacht de herkomst of religie. Een ander voorbeeld daarvan waren de jeugdbewegingen. Steeds meer jongeren met een Marokkaanse achtergrond vonden hun weg naar de KSA, scouts of Chiro.”

“Ten slotte kenmerkte de groeiende politieke emancipatie van de Marokkaanse Kortrijkzanen een nieuw fenomeen. De derde generatie die hoger opgeleid was dan de voorouders besliste om via de Kortrijkse politiek een stem te geven aan de grote Marokkaanse gemeenschap. In Kortrijk slaagden voorlopig slechts twee partijen – Vooruit en Team Burgemeester – erin om iemand met een Marokkaanse achtergrond in de gemeenteraad te krijgen. Vanuit die gemeenteraad kwamen er ook luide stemmen tegen de migratie die, zij het met schommelingen, het sinds 1994 niet slecht doen wat aantal stemmen betreft. Hun strijd tegen de komst van de nieuwe moskee mobiliseerde heel wat mensen in Kortrijk, maar het bleek niet genoeg om de komst van de moskee te stoppen. Het bewijst dat de stad actief bezig is met de diversiteit van de stad op punt te stellen.”

Je kan de scriptie van Abdelouarete Benammar inkijken in de Centrale Bibliotheek in Kortrijk.