Geen stemlokalen in woonzorgcentra in Houthulst

De onafhankelijke raadsleden Filip Deroo en Aagje Van Maerrem zorgden voor wat animo. © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De onafhankelijke raadsleden Filip Deroo en Aagje Van Maerrem zorgden dinsdagavond voor wat animo tijdens de gemeenteraad van Houthulst.

Filip Deroo (Onafhankelijke) vroeg een update over de verkeersveiligheid in de Jos Janssenstraat in Klerken. “Er was een bewonersvergadering op 7 maart”, antwoordde burgemeester Ann Vansteenkiste (CD&V). “Daar werd een verslag van gemaakt en dat werd bezorgd aan de verkeersdeskundige van de politie. Momenteel zijn we in afwachting van zijn feedback.”

Aagje Van Maerrem (onafhankelijke) blikte vooruit op de gemeenteraadsverkiezingen en vroeg of het mogelijk was om stemlokalen in te richten in woonzorgcentra. “De senioren gaan dikwijls niet stemmen of geven een volmacht en weten dan soms niet eens voor wie ze stemmen”, legde Aagje Van Maerrem uit. “Zo missen ze de kans om met hun stem hun belangen te verdedigen. Door stemhokjes te zetten in de wzc’s verlaag je niet alleen de drempel voor hen, maar bevorder je ook het contact tussen de bewoners van het wzc en de andere bewoners van het dorp.”

Praktische beslommeringen

“Het is de dienst Burgerzaken die de organisatie van de verkiezingen op zich neemt”, antwoordde burgemeester Ann Vansteenkiste.

“Na overleg met de mensen van de dienst hebben we beslist om geen stemlokalen in te richten in woonzorgcentra. Er zijn immers heel wat praktische beslommeringen. Twee extra stembureaus zou betekenen dat je twaalf extra mensen nodig hebt. Bovendien zou je dan ook twee extra telbureaus nodig hebben, wat ook weer tien extra mensen betekent. Het is ook niet simpel om de kieswijken te veranderen. Vorige verkiezingen hadden we al een extra stembureau ingericht in de wijk Sint-Kristoffel. In Merkem is de afstand tussen het wzc en de school waar er gestemd wordt ook niet zo ver.”

“Als de afstand tussen de school en het wzc niet zo ver is, waarom verhuis je het stemlokaal dan niet gewoon? Dan heb je geen extra voorzitters en bijzitters nodig. Dit vind ik dan ook een gemiste kans”, besloot Aagje van Maerrem.