Wanneer je afgelopen week onder andere Stoffel Vandoorne en Jasper Philipsen figuurlijk zag sterven tijdens ‘De Container Cup’ op Play4, dan zag je ook dat de golfproef voor de deelnemers een meer dan welgekomen rustpauze betekende. Die golfballetjes op een digitaal scherm mikken, daar zit West-Vlaams ondernemerschap achter. Christophe Pape staat met zijn bedrijf Beats of Golf in voor dit technologisch hoogstandje en de Bekegemnaar heeft een uitgesproken ambitie. “Binnen de vijf jaar willen we tien indoorgolfcentra in België bouwen”, zegt hij. “Met één doel: golf voor iedereen toegankelijk maken.”
Sinds begin deze week meten in het tweede seizoen van De Container Cup op Play4 dertig Belgische topatleten en tien Bekende Vlamingen zich met elkaar. Op het vaak loodzware programma: 1.500 meter lopen, 1.000 meter roeien, 3.000 meter fietsen, de monkey bars tot een goed einde brengen, schieten, bankdrukken én golfen.
Tal van functies
Een golfballetje zo ver mogelijk wegkegelen ín een container, lijkt een onmogelijke opdracht, maar dankzij Beats of Golf is het een fluitje van een cent. Aan het roer staat de van de Ichtegemse deelgemeente Bekegem afkomstige Christophe Pape (41), die de zaak samen met Edegemnaar Luk De Meester runt. De licentiaat lichamelijke opvoeding startte zijn carrière bij Decathlon en haspelde daar een pak functies af. “Van afdelings- en kassaverantwoordelijke over directeur van de filialen in Schelle en Anderlecht tot directeur e-commerce. Het webshopplatform van de sportketen heb ik mee vormgegeven”, aldus Christophe Pape.
“Ik stoor me aan die elitaire connotatie die rond golfsport hangt”
Sinds 2016 is Christophe directeur golfsport en ondertussen is hij helemaal gebeten door het spelletje. “Ik golf zelf al sinds 2012 en heb nu een handicap van 6,8. Daarmee behoor ik tot de vijf procent beste golfers van ons land. Het is een schitterende sport, al blijf ik het met één iets moeilijk hebben: die elitaire connotatie die rond de golfsport hangt. Bij het brede publiek leeft het gevoel dat golf voor de happy few weggelegd is, terwijl daar niks van aan is. Dat merk je vooral in het buitenland. In Engeland heeft zo goed als iedereen al wel eens tegen een golfbal geslagen. Met Beats of Golf willen we de sport democratiseren en toegankelijker maken.”
150.000 golfbanen
Christophe noemt zijn bedrijf een reactie tegen de etiquette binnen de sport. “En in mijn Decathlon-collega Luk De Meester vond ik een medestander. In 2018 kochten we samen een zeecontainer. We verbouwden die eigenhandig tot een soort belevingscentrum met een bar, muziekinstallatie en drie golfsimulators. Daarmee kan je ter plekke een balletje richting een digitaal scherm slaan en zo de sport leren kennen. Eigenlijk is het simpel: als het volk niet naar de golfclub kan, dan brengen we die gewoon naar het volk.”
Een aanpak die aanslaat en waar ook de Belgische topgolfer Thomas Pieters helemaal wild van is. “Luk en ik waren druk aan het werk aan onze zeecontainer, die net naast de Decathlonwinkel in Antwerpen opgesteld stond, toen Thomas Pieters toevallig de winkel binnenwandelde. Ik ging hem meteen achterna en liet hem ons concept zien. Thomas was meteen enthousiast en vroeg ons om naar de Belgian Knockout af te zakken, een tornooi dat hij mee organiseerde. Sindsdien is de bal niet meer gestopt met rollen.”
In februari 2020 openden Christophe en Luk met Beats of Golf hun eerste indoorgolfcentrum boven Decathlon Antwerpen. “Daar hebben we vijf zogenaamde golfbays met een simulator. Daarmee kan je 150.000 golfbanen wereldwijd verkennen, waaronder ook twaalf Belgische courses : onder andere de Royal Zoute Golf Club en The National in Sterrebeek, De Palingbeek in Ieper is dan weer in ontwikkeling.”
Neusje van de zalm
Nu telt Beats of Golf drie business units . “Met onze omgebouwde container mikken we op events, daarnaast is er ons indoorcentrum en we maken ook simulatoren op maat. Bij golffanaten thuis zorgen we voor een eigen indoortrainingscentrum. Daarvoor heb je een ruimte van drie meter hoog op vier meter breed en vijf meter diep nodig en in één dag toveren we die om tot je persoonlijke golftempel. Voor 3.300 euro heb je onze standaardversie, de duurdere uitrustingen kosten dan weer tussen de 20.000 en 25.000 euro. Maar daarvoor heb je écht wel het neusje van de zalm: een stevige projector, een compleet verduisterde ruimte en álle mogelijke golfparadijzen die gewoon bij je thuis voor je voeten liggen.”
Vooral het laatste segment zit serieus in de lift, zo blijkt. “Het afgelopen jaar hebben we vijftig simulatoren bij mensen thuis geplaatst”, stelt Christophe. “Bijna één per week, dus. Daar zit de hele coronacrisis ook voor iets tussen, want de golfterreinen hebben een tijdlang de deuren moeten sluiten. We verwachten dat we de komende jaren steeds meer dergelijke thuisinstallaties zullen moeten bouwen, maar we willen ook onze eigen indoorcentra verder uitbouwen. Binnen vijf jaar willen we tien vaste indoorgolfcenters in portefeuille hebben, netjes geografisch verdeeld. Met één groot doel voor ogen: ervoor zorgen dat iedereen in eigen regio van golf kan proeven en zo de sport toegankelijker maken. Ooit was bowlen een onbekende en vaak onbereikbare sport. Nu heeft elke Belg ooit al eens op een bowlingbaan gestaan. We willen met golf hetzelfde bereiken. Momenteel telt België om en bij de 25.000 actieve golfers, we zijn ervan overtuigd dat een bedrijf als het onze dat cijfer een boost kan geven. En dat kan dan weer voor een doorstroom van getalenteerde spelers zorgen. Win-win, met andere woorden.”
Beats of Golf zag amper drie jaar geleden het levenslicht, maar is nu al een vaste waarde in het wereldje. “We hadden ook nooit zelf durven dromen dat het zo hard zou gaan”, geeft Christophe toe. “We hebben momenteel twee extra krachten in dienst en het is de bedoeling dat ik me straks volledig op Beats of Golf zal focussen. Met Decathlon als een belangrijke partner, want op termijn willen we ook over de landsgrenzen heen kijken.”
Nieuwsgierig
Voor het tweede seizoen op rij mag Beats of Golf zijn diensten aan De Container Cup aanleveren. “Onbetaalbare reclame”, zegt Christophe.
“Ons logo komt telkens opnieuw prominent in beeld en al die topatleten die onze installaties gebruiken… We genieten er ook zelf van als Mathieu van der Poel, Dennis Praet of Delfine Persoon de golfclub in handen neemt. In het programma zie je onze standaardopstelling en dat zorgt voor flink wat nieuwsgierigheid. We kregen, net als tijdens het eerste seizoen, al een pak telefoontjes en mailtjes van mensen die ons in De Container Cup hebben opgemerkt.”
Christophe legt geen plafond op voor Beats of Golf. “We zijn ambitieus en willen van ons bedrijf een van dé referenties maken wanneer het over digitaal golfen gaat. We zien onze activiteiten als het perfecte verlengstuk voor de sport in de natuur. De ideale manier om een eerste keer van golf te proeven en daarna helemaal overstag te gaan.”
Info: www.beatsofgolf.com
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier