Marc Hallez van Ment TV richtte met Ment 55 onlangs een tweede zender op: “We willen met beide zenders binnenkort 2 miljoen kijkers bereiken”, zegt Marc. Hij maakte voor zijn populaire tv-zender ooit de eerste opnames in Oostende en houdt in de badstad jaarlijks de uitreiking van de Vlaamse muziekprijzen De Loftrompetten.
“Ik kom graag terug naar de stad waar mijn medialoopbaan begon.” De bezieler van Vlaanderens enige muziekzender groeide op in Bredene en Oostende, maar woont en werkt al enige tijd in Gent en Spanje. Toch kent hij de stad nog zeer goed: “Ik weet nog altijd waar ik als jongere vis kwam kopen aan de trap. En hier aan boord van de Mercator maakte ik ooit opnames voor Tendens. En dat op een boogscheut van het voormalige Mercatorpand waar ik radioprogramma’s maakte.”
Wie is Marc Hallez?
Marc werd geboren op 28 juli in 1965. Hij is de partner van Magali en woont samen met haar in Gent. Hij is de vader van 4 volwassen dochters (Anne, Lise, Marije, Lotte) en Emile. Hij werd ondertussen ook al twee keer grootvader.
Opleiding en loopbaan
Marc groeide op in Bredene, en volgde Technisch onderwijs aan het VTI in Oostende.
Hij behaalde Regentaat technisch/technologische opvoeding. Marc is oprichter van Tendens en oprichter-eigenaar van Ment TV.
Vrije tijd
In Marcs vrije tijd trekt hij graag baantjes in het zwembad.
Wat was je eerste media-ervaring?
“Mijn vader leerde me eind jaren ’70 het bestaan van Radio Mi Amigo kennen, een illegale zeezender die erg populair was. Ik luisterde en was door hun vernieuwende radio meteen verkocht. Toen begin jaren ’80 de vrije radio’s opkwamen, maakte ik als 16-jarige een proefcassette. Een week later was ik te horen op Radio Noordzee in Oostende. Ook die uitzendingen waren illegaal en gebeurden vanop de bovenste verdieping op het Europacentrum. Later maakte ik programma’s voor Radio Andromeda en Radio Contact in Oostende. Ik denk met plezier terug aan die periode, ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Nadat ik afstudeerde, gaf ik 7 jaar les aan het VTI in Oostende. De microbe om toch meer te doen in de media resulteerde in de jaren ’90 in de creatie van een eigen tv-programma Tendens. Daarbij brachten we de lokale handelaar op een creatieve manier in beeld op regionale tv. We waren pioniers in product placement. Tendens was te zien op WTV en Focus en nu maken de regionale omroepen Tendens in eigen beheer.”
“Er is weer ‘Tien Om Te Zien’ en ‘Zomerhit’, maar in de winter staan de Vlaamse artiesten in de kou. Ment werkt met hen het hele jaar door”
Waarom heb je een eigen tv-zender opgericht?
“Uit Tendens ontstond mijn eigen productiehuis in Brugge. We maakten culinaire en toeristische programma’s. We bedachten en maakten ook de campagne voor Dovy Keukens. Het idee om de zaakvoerder in beeld te brengen en zijn product te laten aanprijzen was toen relatief nieuw; inmiddels kent iedereen Donald Muylle en zijn keukens. Ik ben dus de schuldige (lacht). Ik leerde toen ook Magali kennen. Ze werkte bij de regionale ploeg van het VRT-journaal en samen begonnen we te ondernemen. We kwamen in contact met Telenet die 20 jaar geleden volop digitale tv aan het opstarten was. We startten met S-televisie dat in 2010 evolueerde naar Ment TV. Een muziekzender met Vlaamse muziek was toen een buitenbeentje, er waren immers geen Vlaamse videoclips. Nochtans genereert tv meer bekendheid. Ment heeft er voor gezorgd dat er nu een traditie is van Vlaamse muziekclips. Er is weer ‘Tien Om Te Zien’ en ‘Zomerhit’, maar in de winter staan de Vlaamse artiesten in de kou. Ment werkt met hen het hele jaar door.”
Hoe doet Ment TV het? Waarom kwam er onlangs een tweede Ment-zender bij?
“We doen het goed, dank u (lacht). Vorig jaar haalden we met Ment TV 1,5 miljoen unieke kijkers op maandbasis. De muziek is de voorbije jaren erg geëvolueerd. Er is met artiesten als Metejoor, Suzan en Freek en Camille een grote groep die eigenlijk Nederlandstalige pop maakt voor een jonger publiek. Het werd steeds moeilijker om die samen met de meer melodieuze muziek op één zender te brengen. Met Ment Pop volgen we eigenlijk de evolutie in de Vlaamse muziek. Daarnaast is er Ment 55, waar we muziek en programma’s uitzenden die zeer gesmaakt worden in de doelgroep 50+. We benutten op Ment 55 de kracht van de nostalgie. We willen met beide zenders binnenkort 2 miljoen kijkers bereiken. We doen trouwens ook veel producties voor de sport-, energie-, film- of medische sector. In ons gebouw kom je de ene dag Vlaamse zangers en de andere dag professoren urologie tegen. Het is een boeiende wereld.”
“Erkenning van het publiek is voor mij het belangrijkst. Als één op vier Vlamingen maandelijks kijkt, dan is dat een prachtige meter”
‘Ment 55’ is niet overal te ontvangen. Hoe komt dat?
“Ment Pop is de verderzetting van Ment TV en is in heel Vlaanderen te ontvangen, via alle providers en via Proximus zelfs in Wallonië. Ment 55 is een nieuwe zender, maar Telenet verdeelt Ment 55 ook al via 1,5 miljoen digiboxen. Ze spelen in op wat komen zal, want over 10 jaar is de helft van de bevolking 50+. Proximus doet dat niet en daar krijgen we van onze kijkers zeer veel reacties op. Slechts driekwart van de bevolking kan Ment 55 ontvangen. Ik hoop dat het in orde komt.”
Je betekent veel voor de Vlaamse muziek. Hoe ga je daarmee om?
“Ze bellen me regelmatig van de boekskes als ze een mening nodig hebben over muziek (lacht). Er zijn veel artiesten die zonder Ment nooit zouden gestart zijn of opnieuw zijn gaan optreden. In de muzieksector hebben we honderd procent erkenning. We werken ook samen met Studio 100, Mediahuis en de andere themazenders. Ik kreeg twee jaar geleden een mooie erkenning met het Gulden Spoor voor culturele uitstraling van de Beweging Vlaanderen-Europa. Nog belangrijker voor mij is de erkenning van het publiek. Als één op vier Vlamingen maandelijks kijkt, dan is dat een prachtige meter.”
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier