“Van Koeweit tot Amerika, ze eten onze spekken in 32 landen”: Ameel Candy World is 25 jaar jong en wil grootste snoeptaart ooit bouwen

Christ Suply, Filip Van Vyve, Tom Ameel, Lander Baesen en Caroline Moerman willen Ameel Candy World een smakelijke toekomst bezorgen. © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Ameel Candy World, een van de toonaangevende spelers in de snoep- en snacksector van ons land, mag 25 kaarsjes uitblazen. Om die bijzondere verjaardag te vieren, wil het eind deze maand de grootste snoeptaart ter wereld bouwen én een mooi bedrag inzamelen. “We hopen 72.000 euro aan zes verenigingen te kunnen schenken”, klinkt het.

Ameel Candy World is een begrip in de sector. De groothandelaar in snoep, zoetwaren en dranken zag in 1999 onder de huidige naam het levenslicht, maar de geschiedenis van het bedrijf gaat tot 1960 terug. Toen startte Wilfried Ameel (83) onder de naam Ameel Confiserie een groothandel in confiserie op.

Hij focuste zich onder meer op chocolade en snoep en zag zijn geesteskind alleen maar groeien. Samen met enkele andere grossiers stond hij in 1975 mee aan de wieg van Lekkerland België, maar in 1999 koos Wilfried ervoor om opnieuw volledig onafhankelijk te werken en evolueerde Ameel Confiserie tot Ameel Candy World. Het snoepmerk Lollywood zag het levenslicht en is intussen uitgegroeid tot een absoluut monument in de snoepwereld.

Springlevend

Een kwarteeuw later is Ameel Candy World springlevend. “Wij staan voor alles wat lekker is en een geluksmomentje opwekt”, leggen ceo Christ Suply (64), gedelegeerd bestuurder Tom Ameel (47), klantendienstverantwoordelijke Caroline Moerman (48), aankoopdirecteur Filip Van Vyve (51) en Lander Baesen (34) uit. Die laatste volgt op 1 maart Christ Suply als nieuwe ceo op.

“We hebben koning Filip de vraag gesteld om de taart aan te snijden, maar hij heeft zich voorlopig verontschuldigd”

Vandaag heeft Ameel naast Lollywood met Traditionals, Biscyland en Chocola Amore nog drie eigen merken en verschillende andere exclusieve producten in huis en verdeelt het als grossist meer dan 3.000 producten bij in totaal 4.200 klanten. Goed voor een jaaromzet van 47 miljoen euro in 2023. “Wij brengen vakmanschap en topkwaliteit op een professionele manier tot bij de consument.”

Koeweit, Libanon…

En die kanalen zijn erg divers: van dagbladhandels en tankstations over echte snoepwinkels tot grote ketens. Niet enkel in eigen gouw en land, want twintig procent van alle snoep- en snackwaren gaat richting buitenland. “We zijn in 32 landen actief”, klinkt het. “We leveren vooral in Europa, maar ook in landen als Koeweit, Libanon en de VS drukken we met Ameel Candy World onze stempel.”

“We gaan ook constant op zoek naar nieuwe opportuniteiten. Zo lanceerden we onze Fantasty: dat focust op twee verschillende doelgroepen. Enerzijds richten we ons naar de grote bedrijven met zeer mooie kant en klare geschenkboxen met een greep uit ons assortiment.

Anderzijds spreken we ook alle mogelijke verenigingen en scholen aan met standaard verkoopoplossingen in de vorm van zelf samen te stellen sneukelpakketten die zij kunnen verkopen om hun kas te spijzen. Ons doel is om zowel onze eigen merken als de merken die we verdelen, op een zo sterk mogelijke manier in de markt te zetten.”

Over het geheim achter het succes van Ameel Candy World hoeft het vijftal niet lang na te denken. “Onze mensen”, luidt het unisono. “We hebben vijftig fulltime-equivalenten in dienst en die geven elke dag opnieuw het beste van zichzelf. De fond is nog altijd dezelfde als toen Wilfried 64 jaar geleden van start ging, maar we zijn fors geëvolueerd.”

“Zo kunnen onze klanten online onze voorraad in realtime volgen, de vervaldata zien en de prijs per artikel consulteren om zo gerichte bestellingen te kunnen plaatsen. We opereren in een niet-evidente en sterk concurrentiële markt, maar blijven altijd onze eigen koers varen. Hard en vooral slim werken is ons devies. Dat West-Vlaams ondernemerschap ligt mee aan de basis van ons verhaal.”

349.000 snoepjes

Om de 25ste verjaardag te vieren, pakt Ameel Candy World uit met een stunt van formaat. Tijdens het weekend van 24 en 25 februari wil het in Waregem Expo de grootste snoeptaart ter wereld bouwen: 8,65 meter hoog en een basis van tien meter op tien, goed voor evenveel verdiepingen. We zullen enkel Belgisch snoepgoed gebruiken, waaronder twee ton spek (witte drop, red.).”

“Elk bouwteam krijgt 1.500 gevulde snoepdoosjes die ze kunnen verkopen om hun vereniging te steunen. Zo schenken we 72.000 euro weg”

Die zullen we in 12.000 gelijke lapjes versnijden, om zo de basis van onze taart te vormen. Verder zullen we nog eens 349.000 snoepjes verwerken en bovenaan komt een met snoepjes beplakte 25, afgewerkt met een kroontje.”

Hetzelfde weekend organiseert het bedrijf een vakbeurs waar een honderdtal leveranciers elkaar ontmoeten en het volledige Ameel Candy World-spectrum ontdekken. “De snoeptaart zelf zal door zes bouwteams gebouwd worden. Wij vaardigen één groep af, maar we zoeken nog vijf verenigingen die met een bouwteam van 16 tot 20 mensen naar Waregem willen afzakken. We willen ook nog eens zes Bekende Vlamingen warm krijgen om de teams te ondersteunen. We hebben ook koning Filip aangeschreven met de vraag om de snoeptaart op zondag te komen aansnijden.”

Na de recordpoging wordt al het gebruikte snoepgoed aan de bouwteams geschonken. “Elke groep krijgt 1.500 gevulde doosjes die ze aan 8 euro per stuk kunnen verkopen. Zo kunnen we 72.000 euro aan snoepgoed wegschenken en geven we zes organisaties een duwtje in de rug.”

Het team van Ameel Candy World zelf wil Kloen ondersteunen, de Roeselaarse vzw die zich inzet voor langdurig zieke kinderen. De komende jaren wil Ameel de ingeslagen weg blijven bewandelen.

“Lekker en rendabel zijn onze sleutelwoorden. Zolang er mensen zijn, zal deze wereld ook zoetigheden willen. We blijven de markt afspeuren en willen ons familiaal karakter behouden. Wij maken mensen gelukkig met onze producten. Bestaat er iets mooier in deze wereld?”

Info over de recordpoging via www.ameelcandyworld.be.