Pittemse retrofietsen scoren wereldwijd: Achielle opent dit weekend nagelnieuwe showroom

Jan, Peter en Tom Oosterlinck vormen het kloppende hart van Achielle. © Kurt Desplenter
Philippe Verhaest

De volledig handgemaakte retrofietsen van Achielle zijn populairder dan ooit. Elk jaar rollen er 1.500 exemplaren van de spreekwoordelijke band en met de opening van een nieuwe showroom zet het familiebedrijf zijn ambities extra kracht bij. “Het mooiste compliment dat we kunnen krijgen? Dat mensen gelukkig worden van wat wij produceren.”

De geschiedenis van Dija-Oostcolor, het bedrijf achter Achielle, gaat terug tot 1946. Toen startte Achiel Oosterlinck met een fietswinkel in Zwevezele.

In 1963 legt hij zich volledig toe op de bouw van fietsframes, maar door de steeds zwaarder wordende concurrentie – vooral uit Azië – raakt de onderneming van de familie in zwaar weer. In die mate dat de tweede en derde generatie – zoon Jan (69) en kleinzonen Peter (41) en Tom (38) het geweer volledig van schouder veranderen en in 2007 beslissen om eigen fietsen te maken onder de merknaam Achielle, een eerbetoon aan de stichter die in 2001 overleden is.

Vandaag produceert het tienkoppige team elk jaar 1.500 fietsen van a tot z en die vliegen alle windrichtingen uit. “Vijftig procent blijft in eigen land, maar ook Nederland, Duitsland, Frankrijk en Ierland zijn belangrijke afzetmarkten. Net als Canada – van waaruit we ook de Verenigde Staten bedienen, Japan en Nieuw-Zeeland”, leggen Tom en Peter uit. “Mochten we zeventien jaar geleden onze koers niet veranderd hebben, dan zaten we hier wellicht niet meer.”

“Wij maken fietsen met de looks uit vervlogen jaren, maar met alle moderne comfort die de gebruiker nu eist”

“Wij maken fietsen met de looks uit vervlogen jaren, maar met alle moderne comfort die de gebruiker eist. En volledig op maat van de klant. Elke fiets die ons atelier verlaat, is (zo goed als) uniek.”

Elektrificatie

Bij Achielle vervaardigen ze zogenaamde classic en urban fietsen, maar ben je ook aan het adres om een elektrisch aangedreven retromodel vooruit te trappen. “De urban-reeks is het populairst, maar onze elektrische exemplaren zijn momenteel al goed voor veertig procent van onze omzet (vorig jaar bedroeg die 1,5 miljoen euro, red.). Die zitten enorm in de lift.”

Een klassieke Achielle heb je al vanaf 1.700 euro, voor een elektrische fiets leg je minstens 3.500 euro op tafel. “Maar daarvoor fiets je wel naar huis met absolute topkwaliteit”, benadrukken de broers.

© Kurt Desplenter

“We doen nog altijd alles zelf en ambachtelijk. Met de hand gemaakt nemen wij letterlijk. Het is een passie geworden, onze manier van werken zit gewoon onder ons vel. We zouden perfect bepaalde delen van het productieproces kunnen automatiseren, maar dat doen we bewust niet. Omdat we trouw willen blijven aan ons dna en we zo kunnen blijven diversifiëren en ons aanbod uitbreiden.”

“En zo kunnen we ook specifieke wensen vervullen. Zo konden we hier al een fiets in vijf verschillende kleuren aan een klant overhandigen, net zoals een rijwiel dat in de Belgische kleuren gespoten was. Maar meest in het oog springend was toch wel de fiets in rastakleuren… Dankzij onze eigen lakkerij is geen enkele vraag te gek.”

Speakeasy

De verklaring voor de populariteit van Achielle ligt volgens Tom en Peter in hun manier van werken. “Handmade in Belgium is een keurmerk. En niet enkel in eigen land. Net daarom wilden we ook een eigen showroom in het leven roepen.”

“We verdelen onze fietsen via een uitgebreid internationaal dealernetwerk, maar we misten nog een plek om in onze thuishaven klanten op een degelijke manier te ontvangen en onze fietsen volledig tot hun recht te laten komen.”

“In onze nieuwe showroom stap je binnen in het Achielle-universum. We zijn apetrots op wat we elke dag opnieuw doen. Dit geeft ons de kans om ons vak in de kijker te stellen”

De nieuwe showroom is net als de fietsen zelf in een retrolook gehuld en roep zo de sfeer van een café uit de jaren twintig van de vorige eeuw op. “Hier stap je binnen in het Achielle-universum”, glimlachen Tom en Peter. “We zijn apetrots op wat we elke dag opnieuw doen, maar werken als echte West-Vlamingen vooral in de luwte. Dit geeft ons de kans om ons vak in de kijker te zetten.”

De komende jaren wil Achielle verder groeien. “Zonder daarbij stappen over te slaan”, klinkt het. “We willen ons gamma verder aanvullen met nieuwe designs en de meest recente toepassingen uit de sector blijven implementeren. En luisteren naar de markt. Het mooiste compliment dat we kunnen krijgen? Dat mensen gelukkig worden van wat wij hier maken. Daar worden we ook zélf content van.”