Ondanks alle onzekerheden en vragen in tijden van corona, waagden nooit eerder meer mensen de sprong naar het ondernemerschap. Uit cijfers van zelfstandigenorganisatie Unizo blijkt dat er in 2020 exact 65.555 bedrijven werden opgericht. Dat is niet alleen een stijging maar dus ook een record. “Creativiteit is belangrijk, maar je moet het vooral durven doen.”
“Ik zie ons nog zitten twijfelen tussen 1.000 en 3.000 puzzels bestellen. Uiteindelijk werd het de meest angstaanjagende optie. En daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad.” Niels Desot, 27 en afkomstig uit Merkem bij Houthulst, en de 31-jarige Dimitri Devroe uit Kortrijk – intussen allebei Gentenaars – werden met hun Puzzle in a Bag recent door Unizo verkozen tot Starter van het Jaar. Een bijzondere prestatie in een jaar waarin een recordaantal Vlamingen de stap naar het ondernemerschap zetten. En dat in een jaar zoals we er nog nooit een hebben gekend. Dat virus, weet je wel.
Stijging in de zomer
Nooit eerder werden zoveel bedrijven opgericht, zo geeft zelfstandigenorganisatie Unizo aan. Exact 65.555 waren het er in heel Vlaanderen, 11.327 daarvan in West-Vlaanderen. Vooral de zomermaanden juni, augustus en september zorgden voor een boost op vlak van ondernemerschap, met stijgingen boven de 10 en zelfs 35 procent ten opzichte van dezelfde maanden een jaar eerder. En dat alles na de strenge lockdown in maart, april en mei.
“We zijn uitermate gelukkig dat, zelfs in tijden als deze, mensen de stap durven zetten naar een eigen onderneming”, stelt Wouter Blomme, West-Vlaams Unizo-voorzitter. “Met onze kennis, expertise en ons uitgebreide netwerk proberen wij startende ondernemers zoveel mogelijk te begeleiden. Het is voor hen belangrijk om zich te omringen met experts en met de juiste coaches. Dankzij een grondige voorbereiding en de goede begeleiding boeken onze starters successen. En blijven die successen ook duren. We zien de voorbije jaren dat intussen twee op de drie starters vijf jaar later nog altijd onderneemt.”
Terug naar Niels en Dimitri, bezielers van Puzzle in a Bag en dear digital, een marketingbureau dat zich volledig op e-commerce richt. Om de vragen van hun klanten nog beter te kunnen begrijpen, wilde het jonge duo zélf een webshop starten. “Je weet pas wat het inhoudt eens je het zelf doet, dachten we. De enige vraag was: wat gaan we in godsnaam verkopen? ”, schetst Niels de situatie een dik halfjaar geleden.
“De vrouw van Dimitri was in de eerste lockdown aan het puzzelen geslagen en hij vertelde plots dat hij niets anders meer deed dan leuke puzzels zoeken voor haar. Alleen stoot je altijd op diezelfde saaie landschappen of standaardtekeningen. Daar konden wij, samen met een goede designer, wél iets leuks van maken. Iets actueels, iets cools. Door ook de oubollige doos achterwege te laten en te kiezen voor een hippe zak hadden we ons product beet.”
De stap zetten
Het resultaat: een puzzel die terugblikt op het waanzinnige jaar 2020, met een knipoog uiteraard. Op één maand tijd vlogen de 3.000 exemplaren de deur uit, een paar weken later klopte ook Google op de deur om een puzzel-in-een-zak voor hen te maken. “Als je me vraagt of ik had verwacht dat het zo’n vaart zou lopen moet ik eerlijk zijn: nooit. Alles is zo goed samengevallen. Het is te zot eigenlijk”, zegt Niels.
“Er zijn altijd zaken die je niet kan controleren. Maar als het goed voelt, moet je gaan!” – Niels Desot, Puzzle in a Bag
“Uiteraard is starten met een nieuwe onderneming in een coronajaar geen evidentie en uiteraard hebben we ons heel vaak vragen gesteld. Maar er zullen altijd zaken zijn die je niet kan controleren. Creativiteit en een goed product zijn belangrijk, maar uiteindelijk moet je het gewoon durven doen. Een goede voorbereiding en als het goed aanvoelt: gaan. Niet té lang nadenken, maar vooral geloven in wat je doet.”
De 30-jarige Britt De Roy uit Diksmuide zette met haar online marketingbureau e-wijf. een heel gelijkaardige stap. “Na vijf jaar in bijberoep was de tijd gekomen om er vol voor te gaan”, zegt ze. “Het was een heel logisch stap, een evidentie eigenlijk. Het aantal aanvragen voor socialemediacampagnes, webshops en copywriting voor websites van allerlei handelaars en ondernemingen bleef maar komen. Hoe raar het ook klinkt, maar 2020 was voor mij op professioneel vlak eigenlijk een goed jaar. Uiteraard hoop ik op een normalisering van het sociale leven, maar qua werk mag 2021 meer van hetzelfde bieden.”
Tijd gevonden
Een verklaring voor het enorm hoge aantal starters zien zowel Niels als Britt in de vrijgekomen tijd. “De avonden en weekends zijn leger dan vroeger en velen zijn gaan nadenken over waar hun passies en ambities liggen. Het tijdexcuus viel weg en dat is vaak een grote drempel. Zonder dat excuus is de stap naar ondernemen een pak vlugger gezet”, aldus Niels. “Doen wat je echt graag doet, daar draait het volgens mij om”, zegt Britt nog. “Er zal altijd een zekere onzekerheid blijven, maar ik denk dat velen net als ik het gevoel hadden dat dit hét moment was. Ik ben alleszins blij dat ik dat moment heb gegrepen.”
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier