Zeven van de grootste dienstenchequebedrijven van ons land zeilen voortaan samen onder de eengemaakte merknaam Daenens. Zo’n 100.000 klanten zullen gebruik maken van de diensten van het bedrijf, dat meer dan 16.500 medewerkers telt. Daarmee wordt het de grootste werkgever in de poetshulpsector. “We staan aan de start van een nieuw hoofdstuk”, stelt ceo Nico Daenens, die pleit voor een verhoging van de prijs per dienstencheque. “Daar is dringend politieke moed voor nodig.”
Dienstenaanhuis, Plus Home Services, GreenHouse, Makkie, No Dust, Glax en TS Wallonie maakten al langer deel uit van de Group Daenens, nadat ze door diverse overnames onder de vleugels van ceo Nico Daenens (54) werden ondergebracht.
De Bruggeling startte twintig jaar geleden met het dienstenchequebedrijf Dienstenaanhuis toen de overheid het dienstenchequesysteem lanceerde om zwartwerk in de poetssector de wereld uit te helpen. “Ik stelde vast dat er vaak weinig respect was voor poetshulpen, terwijl die alle waardering verdienen”, stelt hij. “Ik wilde ook een goeie organisatie op poten zetten. Mijn drijfveer was – en is – mensen helpen. Niet alleen de klanten, maar óók de mensen die schoonmaken. Ik wilde mensen trots maken op wat ze doen. En je mag best preus zijn op een job in de schoonmaaksector, vind ik.” Twintig jaar geleden ging hij van start in regio Damme. “Mijn passie voor de sector was er meteen en sindsdien is de trein niet meer gestopt.”
Waarom bent u destijds in de dienstenchequesector gestapt?
“Ik volgde destijds een studie- en opleidingstraject rond facility management. Mijn stage deed ik bij een groot schoonmaakbedrijf. Daar werkte ik zelf mee op alle afdelingen en kwam ik op zowat elke werkvloer en in alle schoonmaakafdelingen. Kort na die studies had ik een eerste opdracht voor de schoonmaakdiensten van de stad Brugge. Ik maakte er onder andere een studie over de interne organisatie en introduceerde de zelfsturende teams. Gaandeweg kwam ik tot de vaststelling dat schoonmaken op zich, de job én de mensen die dit toch wel zware en veeleisende werk verrichten, vaak niet of zeer weinig gewaardeerd worden. Ik zag dat er amper respect was. Dit kon en moest veel beter.”
“Ik wil mensen helpen. Niet alleen de klanten, maar ook de mensen die schoonmaken. En zorgen voor kansen, ook voor wie meer praktisch geschoold is of voordien weinig kansen kreeg op de arbeidsmarkt. En ik wou mensen trots maken op wat ze doen.”
“In 2004, toen het dienstenchequesysteem werd opgestart, leerde ik de mogelijkheden kennen en kwam ik in contact met de oprichters van Dienstenaanhuis. Zij vroegen mij om hun nieuwe onderneming verder te zetten. Het was een initiatief van negen OCMW’s en twee partners dat op de rails moest gezet worden.” Korte tijd later ging ik van start met de PWA-diensten in de regio rond Damme.”
“In mijn begindagen deed ik alles zelf. Ik ging bij klanten op bezoek en met elke nieuwe medewerker had ik een uitgebreid gesprek. Ik koester de mooie herinneringen aan die tijd”
Herinnert u zich nog uw allereerste klant(en)?
“Alsof het gisteren was. Ik deed toen alles zelf. Bij nieuwe klanten ging ik op bezoek en met elke nieuwe medewerker had ik een uitgebreid gesprek, in ons allereerste kantoor. Ik koester de mooie herinneringen aan die tijd. Ik heb er ook zeer veel geleerd. Het belangrijkste? Dat je voor goede werkrelaties tijd en aandacht nodig hebt.”
Waarom bundelt u nu alle afzonderlijke dienstenchequebedrijven onder één naam?
“We hebben altijd in stilte onder verschillende namen gewerkt, nu was het tijd om een stap vooruit te zetten. Door al onze krachten te bundelen onder de naam Daenens willen we niet alleen onze zichtbaarheid in het straatbeeld vergroten, maar ook onze dienstverlening voor zowel onze klanten als huishoudhelden nóg verder versterken. Het is ook een manier om verder te werken aan onze cultuur van warmste werkgever en de sector nog positiever in het daglicht te zetten.”
“Dat laatste is voor mij echt cruciaal. Onder het nieuwe merk vallen meer dan 16.500 collega’s. Allemaal mensen die hun steentje bijdragen aan een systeem dat ervoor zorgt dat ouderen langer thuis kunnen wonen, dat gezinnen een betere work-lifebalance hebben en dat kansengroepen sneller werk vinden. Dat is echt nog veel te weinig bekend en er zijn nog te veel vooroordelen.”
Wat verandert er voor de klanten en werknemers?
“Alles blijft bij hetzelfde, met dezelfde service. We blijven bereikbaar via onze 190 kantoren, verspreid over het hele land. De buitenkant zit in een nieuw jasje, maar de binnenkant is nog exact dezelfde. Dezelfde huishoudhulp, dezelfde contacten, dezelfde prijs. Wat verandert, is dat we nu als één sterke familie optreden. Dit biedt ons nog meer kansen om nieuwe collega’s aan te trekken.”
U bent nu de grootste werkgever in de sector. Trots?
“Dit was nooit het doel. We willen vooral een warme werkgever zijn die duurzaam stappen vooruit kan zetten. Dat is onze échte verantwoordelijkheid. Daenens moet synoniem staan met een grote, warme familie. We hebben een belangrijke verantwoordelijkheid tegenover heel wat mensen en de samenleving. Bij Daenens ben je geen nummer, maar een gewaardeerde collega of klant.”
“Onze mensen zorgen er mee voor dat ouderen langer thuis kunnen wonen, gezinnen een betere work-lifebalance hebben en kansengroepen sneller werk vinden”
Hoe ziet u de komende jaren?
“We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk. We hopen ook op voldoende politieke moed. Die is broodnodig om verder te kunnen bouwen aan de sector. Wij pleiten al langer om de prijs van de dienstencheque te verhogen en de fiscale aftrek te investeren in de sector. Het is niet normaal dat de prijs al tien jaar dezelfde is. Daarnaast zijn we ook gezond ambitieus. We staan steeds open voor nieuwe kansen. Maar niet en allen prijze. Groei is het middel en niet het doel.”
U bent fervent pleitbezorger van een verhoging van de tarieven voor een dienstencheque. Waarom is dit broodnodig?
“De sector kampt met structurele uitdagingen. De prijs van de dienstencheque is al meer dan tien jaar onveranderd gebleven, terwijl de kosten voor bedrijven zijn gestegen. Dit heeft geleid tot onrust en faillissementen voor veel bedrijven in onze sector. Als de kosten stijgen en de inkomsten quasi gelijk blijven, dan is het normaal dat er moeilijkheden ontstaan. Een herziening van de prijs en fiscale aftrekbaarheid van de dienstencheque is noodzakelijk om een duurzaam en eerlijk systeem te creëren dat zowel werknemers, bedrijven, de overheid als klanten ten goede komt.”
“Onze sector kampt met structurele uitdagingen. De prijs van de dienstencheque is al tien jaar dezelfde, terwijl de kosten voor bedrijven zijn gestegen. Herzie die prijs en de fiscale aftrekbaarheid en investeer het bedrag in de sector”
Eigenlijk vragen we twee zaken: investeer het bedrag van de fiscale aftrek in de sector en verhoog de prijs van de dienstencheque. Doe dat laatste wel sociaal. Dit kan door bijvoorbeeld met een variabele prijs te werken. Zo blijft het betaalbaar voor elke doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan onze ouderen die dankzij het systeem langer thuis kunnen wonen. Daarnaast moeten we streng zijn voor zij die de huidige regels niet volgen, maar straf hiervoor niet de volledige sector en de bedrijven die het wel goed doen. Want met nog meer regels en voorwaarden komen er ook meer kosten.”
Wat maakt u op professioneel vlak gelukkig?
“Het is misschien cliché, maar het meeste voldoening krijg ik als ik medewerkers hoor zeggen dat ze graag werken bij Daenens. Sinds acht jaar organiseren we de Dag van de Schoonmaak. Dan roepen we onze klanten op om hun huishoudhulp in de bloemetjes te zetten. Dit jaar kregen we bijna 14.000 complimenten binnen. Altijd een bijzonder fijn moment. Dáár doen we het voor.”
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier