Steven De Sloover uit Kortrijk stopt met Wafelatelier en bemiddelt nu bij horeca-overnames

Steven De Sloover: “Zaken die verlies lijden moeten bij ons niet komen aankloppen.”© AN
Steven De Sloover: “Zaken die verlies lijden moeten bij ons niet komen aankloppen.”© AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Steven De Sloover (46), oprichter van het bekende Kortrijkse Wafelatelier op de Grote Kring, slaat een nieuwe weg in. Samen met zijn collega Bart Telouvroy richtte hij een online marketingadviesbureau voor horecaovernames op. “Een goede ondernemer ziet ook mogelijkheden in een crisis”, aldus Steven.

Steven De Sloover roept bij heel wat Kortrijkzanen herinneringen op aan lekkere warme wafels en huisgemaakt roomijs. Nochtans verkocht hij zijn geliefde Wafelatelier op de Grote Kring iets meer dan een jaar geleden, amper een week voor de crisis toesloeg. “Puur toeval”, vertelt hij. “Naast het Wafelatelier runde ik ook nog een succesvolle traiteurdienst. Op een jaar caterde ik tot 200 evenementen vaak met meer dan 1.000 aanwezigen. Ik wilde meer tijd kunnen doorbrengen met mijn vrouw en kinderen.” En die tijd kreeg hij, een stuk meer dan verwacht zelfs. “Opeens lag alles stil en waren we 24/7 bij elkaar. En dat vond ik zalig. We ontdekten de natuur en ik viel 12 kg af.”

Wandelen

Maar al dat wandelen, gaf ook tijd om na te denken. “Uiteindelijk begon het inderdaad weer te kriebelen”, lacht Steven. “Ik werk al meer dan 30 jaar in de horeca, dat krijg je er niet meer uit. Maar terug naar werkdagen van 16 uur wilde ik ook niet. Ik wilde een manier vinden om een positieve bijdrage te leveren in deze frustrerende tijden.” Die bijdrage vond hij samen met Bart in ‘Overnamevisie’.

“Ik wou na de verkoop van het Wafelatelier niet meer terug naar werkdagen van 16 uren”

“We zijn geen makelaars”, benadrukt Steven. “Wat we wel doen is bemiddelen. Veel mensen willen hun zaak overlaten, maar hebben geen idee hoe ze dat moeten doen. Ze komen terecht bij een vastgoedkantoor dat op de website een artikeltje maakt met ‘café te koop’ en dat is het. Ik heb zo al veel mooie zaken verloren weten gaan. Wij pakken het anders aan. We gaan op zoek naar de juiste overnemer door het verhaal achter de zaak te vertellen, online natuurlijk. Want wie nu nog niet op de digitale trein gesprongen is, haalt die achterstand niet meer in.”

Eerste klant

Daar staat tegenover dat ook de klant zelf gescreend wordt. “Zaken die verlies lijden moeten bij ons niet komen aankloppen. Wie via ons een horecazaak aankoopt, zal dus ook nooit een kat in een zak kopen. De definitieve deal moeten koper en verkoper wel zelf uitwerken. Daar komen wij niet in tussen.” Worden er op dit moment dan wel horecazaken gekocht? “Wie nu een beetje door de crisis kan kijken ziet dat de overnameprijzen voor een horecazaak met tot 35 procent gezakt zijn. Er liggen dus zeker kansen in de crisis. Wij zijn amper twee weken actief en we hebben al een eerste klant mogen verwelkomen. Een bekende koffiebar in de drukste winkelstraat van Kortrijk. Die positieve bijdrage zullen we dus zeker kunnen leveren”, besluit Steven enthousiast.

Info: overnamevisie.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier