Hotel José 2.0 klaar voor toekomst: “Onze internetscore is meteen na de renovatie al gestegen”
Zondag vond in de Vissersstraat de officiële heropening plaats van Hotel José 2.0: na een duurzame totaalrenovatie van vijf maanden, is het 110 jaar oude hotel klaar voor de toekomst. Zaakvoerder Inge Depoorter (54) is terecht trots op het resultaat. “Het gebouw is een echte blikvanger geworden in de straat.”
Het moet een van de oudste pensions van de stad zijn: de geschiedenis van Hotel José gaat al terug tot in 1850. Toen was het nog een klein pensionnetje met een twaalftal kamers, met de naam ‘Le Mouton Blanc’. In 1914 kreeg het zijn huidige benaming. “Er is een hele sprong gemaakt sinds 1914”, zegt Inge Depoorter, die de uitbating in 2011 overnam. Een coup de foudre was het niet. “Ooit was dit het eerste hotel in de stad dat over een lift beschikte, maar toen wij het overnamen van de familie Bouche, was het sterk verouderd. Er zijn in het verleden wel vaak kleine opknapwerken gebeurd, maar nu wilden we het grondig aanpakken. Met zonnepanelen, een warmtepomp, gevelisolatie, nieuwe badkamers en waterbesparing, trokken we volop de kaart van de duurzaamheid. Maar ook het branddectiesysteem werd volledig vernieuwd. Gelukkig wou de bank mee in het verhaal, want het is een aanzienlijke investering geweest”, vertelt Inge.
De werken werden begeleid door architectenbureau ArQ uit Oostende en duurden vijf maanden.
Art-deco-verleden
“De bedoeling was om tegen het paasweekend klaar te zijn, en ik vind het nog steeds een mirakel dat dit gelukt is. Soms waren er wel dertig werkmannen tegelijk bezig”, glimlacht Inge, trots op het resultaat. “Het gebouw is een echte blikvanger in de straat. Modern, met de zwart-wit kleuren van Blankenberge én een knipoog naar het art-deco-verleden met de horizontale strepen. Tegelijk met de isolatie, is de gevel nu ook als één geheel afgewerkt. Het hotel bestaat immers uit twee huisnummers, die elk een aparte gevel hadden. In het restaurantgedeelte kun je nog een uniek interieur van kunstwerkstede De Coene uit Kortrijk bewonderen waar we de oorspronkelijke factuur nog van hebben”, aldus Inge.
Ze plukt nu al de vruchten van de renovatie. “Op Booking.com zijn we met een heel punt gestegen, en dat merken we aan de reservaties. Tegenwoordig boeken mensen hun verblijf immers vaak op basis van die internetscores”, klinkt het.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier