Diabeet Johan houdt café Brouwershuis in Zulte nog even dicht: “Wil eerst gevaccineerd worden’

Johan, Maureen en hun hondje Zoef openen hun ‘Brouwershuis’ pas op 9 juni. (foto JF)
Johan, Maureen en hun hondje Zoef openen hun ‘Brouwershuis’ pas op 9 juni. (foto JF)
Redactie KW

De meeste terrassen in Zulte zijn, ondanks het slechte weer, terug open. Er is één opvallende afwezige: café Brouwershuis. Uitbaters Johan De Keyser (55) en Maureen Heindryckx (56) namen de aartsmoeilijke beslissing om nog even dicht te blijven. Johan is diabeet en wil eerst gevaccineerd zijn vooraleer hij zich blootstelt aan een mogelijk coronabesmetting. “Het maakte me dan ook heel kwaad dat er geruchten verspreid werden dat we failliet zouden zijn, we hebben tientallen telefoons gehad van bezorgde klanten.”

Johan De Keyser (55) is al 30 jaar diabeet. “Ik moet me vier keer per dag insuline inspuiten. Daarom let ik al heel de tijd extra op voor het coronavirus. Ik heb een vriend die ook suikerziekte heeft en heel ernstig ziek is geweest door covid-19, dat heeft me nog meer de ogen geopend. Eerlijk gezegd, ik was blij toen we in oktober vorig jaar terug moesten sluiten. Ik heb klanten die toen besmet waren en intussen overleden zijn.”

Discussie

“Intussen zijn we meer dan acht maanden verder en mogen de cafés eindelijk terug open maar ik heb meteen voor mezelf beslist dat het Brouwershuis nog niet zou meedoen, in de eerste plaats voor mijn gezondheid. Mijn vrouw Maureen wou eerst wel weer opendoen. We hebben daar lang over gediscussieerd want we hebben alle twee enorm veel goesting om weer te beginnen, zelfs ons hondje Zoef mist de klanten. Maar ik wil eerste gevaccineerd zijn en bovendien moeten we ook met het financiële aspect rekening houden.”

“Het Brouwershuis is een echte dagcafé, we zijn open van 8u tot 22u. We moeten het vooral hebben van de koffies en de aperitiefjes in de voormiddag. Op ons terras hebben we maar na 14u zon en ik zie ons vaak ouder cliënteel in dit weer niet buiten koffiedrinken. Daarom zullen we pas opengaan op 9 juni, tegen dan heb ik mijn eerste vaccin gekregen en mogen we ook binnen klanten ontvangen.”

Johan en Maureen hadden dus een hele goeie reden om het café nog niet meteen open te doen. Het deed dan ook des te meer pijn toen op Facebook valse geruchten verspreid werden over een faillissement. “Iemand poste de vraag waarom het Brouwershuis nog niet open was en iemand anders reageerde daarop ‘failliet’. Hiermee zat het spel op de wagen, zeker omdat hij ook nog zogezegd ‘bewijs’ kon aanleveren. Wie ‘Brouwershuis failliet’ Googelt, krijgt inderdaad een faillietverklaring te zien, maar dit dateert uit 2011, toen de toenmalige eigenaars failliet gingen. Bovendien zijn we onlangs verhuisd van ons appartement boven het café naar ons huis in de Waalstraat. Er hing dus een bordje ‘te huur’ omhoog aan het appartement, niet aan het café. Maureen en ik kregen elk tientallen berichten en telefoons van bezorgde klanten.”

Rechtzetting

“Het is ook zo dat ik het vernomen heb en ik was razend. Ik heb de verspreider van het gerucht meermaals proberen te contacteren maar zonder resultaat, hij dreigde zelfs om de politie te bellen. Ik besloot hem voor te zijn en heb de situatie aan de politie uitgelegd, zij hebben hem dan opgebeld en gevraagd om zijn post te verwijderen en een publieke rechtzetting te plaatsen. Intussen heeft hij enkel dat eerste gedaan, van een publieke rechtzetting is geen sprake. Dit was bovendien al niet de eerste keer dat we zogezegd failliet waren.”

“Toen we in oktober opnieuw moesten sluiten, had ik het terras eens grondig opgeruimd en alle panelen weggehaald. Dat was ook al voldoende om de geruchtenmolen op gang te trekken. Ik kan dat niet verdragen als er zo achter onze rug geroddeld wordt, er hangt nu zelfs een briefje aan de deur met daarop de uitleg waarom we nog niet open zijn.”

“Tegen 9 juni is iedereen dat toch weer vergeten. Op 19 oktober gingen we vieren dat we 5 jaar open waren. We hadden grote plannen met een paella-avond en een optreden. Bij de heropening zullen we zeker nog iets extra doen voor de klanten om het te vieren maar we weten nog niet wat zal mogelijk zijn.”

(JF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier