“EP Hotels moet hotelhouder en klanten dichter bij elkaar brengen”: Unizo-Starter van het Jaar wil virtuele hotelketen uitbouwen

Dirk Van Holsbeke vormt samen met zijn zoon Simon het kloppende hart van Epartnergroup. © Davy Coghe
Philippe Verhaest

De West-Vlaamse Starter van het Jaar 2023 is in Brugge te vinden. Epartnergroup, het geesteskind van vader en zoon Dirk (65) en Simon Van Holsbeke (33), sleepte de Unizo-erkenning in de wacht en wil uitgroeien tot dé online zoekengine en virtuele hotelketen waar toeristen rechtstreeks bij hoteliers kunnen boeken. “We willen een keurmerk worden”, klinkt het.

Unizo West-Vlaanderen gaat elk jaar op zoek naar een vernieuwend idee of project en hoe dat in de markt geplaatst wordt. Dit jaar viel het oog van de jury op Epartnergroup van Dirk en Simon Van Holsbeke. Vader en zoon hebben allebei heel wat ervaring in de reis- en toeristische sector en komen nu met een innovatief verhaal op de proppen.

“Met EP Hotels bieden we de toerist een alternatief voor de vele bestaande boekingsplatformen”, legt Dirk uit. “Die zijn zo gebouwd dat je eerst je bestemming moet aanvinken en daarna pas de beschikbare hotels en andere verblijfsmogelijkheden te zien krijgt. Bovendien ben je als hotelier te afhankelijk van die distributiekanalen en incasseren die minstens 15 tot 26 procent commissie op de totale prijs.”

“Grotere hotelketens hebben de middelen hiertegen het nodige weerwerk te bieden, zij kunnen daar zelf tegen opboksen, maar kleinere hotelhouders staan machteloos. Wij willen die frustratie mee de wereld uithelpen.”

Beleving

Vader en zoon Van Holsbeke vertrekken vanuit de vakantiebeleving, klinkt het. “Wie straks naar ephotels.com surft, zal eerst een beleving kunnen selecteren. Denk bijvoorbeeld aan natuur & actief, stad & cultuur… Op basis van je keuze krijg je de geselecteerde regio’s met hotelvoorstellen en word je ook rechtstreeks naar de website van de hoteluitbater doorgestuurd.”

“De kleinere hotels staan machteloos tegenover grote platformen. Wij bieden daar een antwoord op”

Dirk geeft een eenvoudig voorbeeld. “Stel dat je Haspengouw tijdens het voorjaar per fiets of te voet wil ontdekken, om bijvoorbeeld van het bloesemseizoen in de fruitstreek te genieten. Je uiteindelijke keuze wordt op je account opgeslagen. Met deze data organiseren we een kruisbestuiving. Ten gepaste tijde informeren we de hotelgasten over vergelijkbare vakantiebelevingen, zoals een trip naar de Champagnestreek. Op die manier neemt het aantal directe reservaties fors toe.”

“Het voordeel voor de hotelgast is dat hij kan genieten van exclusieve voordelen en zowel de beste prijs als de vakantieverwachting gegarandeerd worden. Op die manier wordt elke klant, die via ephotels.com boekt, een ambassadeur van ons platform.”

Keurmerk

Vandaag is de structuur achter het plan volledig klaar. “De software staat op punt en een eerste testfase met twee hotels aan onze kust loopt. De komende weken staan een aantal infosessies voor onafhankelijke hoteliers en kleinere ketens op het programma, zodat we de samenwerking met de eerste accommodaties kunnen starten.”

“Dat ik op mijn 65ste nog Starter van het Jaar ben? Age is just a number, toch?”

“De eerste drie jaar willen we jaarlijks vijftig tot zeventig nieuwe hotels aan onze portefeuille toevoegen en binnen vijf jaar een omzet van 1 miljoen euro draaien. EP Hotels staat voor kwaliteit en garandeert de vakantieverwachting van de hotelgasten. Een keurmerk.”

Het platform moet een win-win voor alle actoren worden. “Als klant boek je in alle vertrouwen aan de meest voordelige prijs en ben je zeker van je vakantieverwachting. Als hotelier sta je veel dichter bij de klant. De klant is én blijft van de hotelier en niet meer van één of ander boekingsplatform.”

Dat hij zich op zijn 65ste nog Starter van het Jaar mag noemen, lokt bij Dirk een glimlach los. “Age is just a number, toch? Ik vind het vooral fantastisch om mijn ervaring te gebruiken en door te geven. En met Simon heb ik een enthousiaste jonge ondernemer aan mijn zijde.”

Info: www.epartnergroup.com