De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie vzw (VVIA) liet het Kortrijkse station in april nog opnemen op de lijst van de zeven belangrijkste bedreigde erfgoedsites in Europa, maar met de voorstelling van de plannen voor het station lijkt de hoop op het behoud van het gebouw aan diggelen geslagen. “Herbestemming en renovatie zou slechts een derde kosten van de nu voorgestelde prijs.”
Minister Matthias Diependaele (N-VA) had dinsdag nog bekendgemaakt dat het station geen beschermd monument zou worden, daags nadien stelden Infrabel, De Lijn, NMBS en Stad Kortrijk hun plannen voor. Het nieuwe station van 89 miljoen euro wordt groener, duurzamer en combimobiel. Adriaan Linters, voorzitter van VVIA vzw, reageert teleurgesteld.
“De architectuur vind ik persoonlijk niet denderend, eerder een copy-paste van andere projecten, zoals Leuven. Door het project ontbreken de middelen voor noodzakelijke aanpassingen aan andere stations, terwijl de herbestemming van het station, aanleg van hellende toegangsvlakken aan weerszijden en installatie van roltrappen en liften een derde zou kosten van de nu voorgestelde prijs.”
Victor Horta
“Erfgoed kun je maar één keer vernielen en dat is een verlies voor altijd. Indertijd werden de werken van Victor Horta en de art nouveau (nog) niet als waardevol aanzien. De sloop van het Volkshuis in Brussel wordt ons vandaag internationaal nog steeds aangewreven.”
De architectuur vind ik persoonlijk niet denderend, eerder een copy-paste van andere projecten, zoals Leuven
“Wij houden nu nauw contact met The 7 Most Endangered. Een deskundige commissie zal binnenkort naar Kortrijk komen om de plannen te bekijken en overleg te plegen met de stakeholders. Op basis daarvan wordt een verslag opgemaakt dat aan alle partijen, Europa Nostra, het Instituut van de Europese Investeringsbank en de afdeling Creative Culture van de Europese Commissie, zal overgemaakt worden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier