‘Wegens medische reden is de winkel tot nader bericht gesloten. Excuses en dank voor het begrip.’ Die boodschap hangt aan de deur van babyspeciaalzaak Castard in de Woumenweg in Diksmuide. Navraag leert echter dat de vennootschap failliet is en dat het pand binnenkort ontruimd zal worden. Tientallen jonge ouders hadden er nog een geboortelijst liggen zoals Kelly (31) uit Koksijde. “Ik heb voor 2.250 euro tegoed en heb ondertussen alles voor ons baby’tje ergens anders dubbel mogen aankopen.” Wat moeten de gedupeerden doen?
Eind 2022 openden Kelly en Wim in de Woumenweg in Diksmuide babyspeciaalzaak Castard. Eerder, in 2017, hadden ze ook al een gelijknamige winkel geopend in Roeselare. “Die zaak in Roeselare is al langer gesloten, maar niet failliet”, duidt curator Dirk Waeyaert. “Met een andere vennootschap werd de zaak in Diksmuide opgericht en die is wel failliet. Ik ben nu volop bezig met het onderzoek naar waar het geld naartoe is. Als oorzaken voor het faillissement halen de eigenaars de courante redenen aan zoals de hoge energieprijzen en de concurrentie met webshops en goedkopere winkels. Er meldden zich reeds tien tot vijftien jonge ouders die bij Castard een geboortelijst hadden gelegd. Ik vrees dat de kans klein is dat zij hun geld zullen terugzien omdat er bevoorrechte schuldeisers zijn. De eerstkomende maanden zal ik daarover meer nieuws hebben voor hen. Het pand zal nu zo snel mogelijk leeggehaald worden en terug op de huurmarkt komen.”
“Ik vrees dat de kans klein is dat zij hun geld zullen terugzien omdat er bevoorrechte schuldeisers zijn”- curator Dirk Waeyaert
De website van de zaak is intussen offline gehaald. Op de Instagrampagina van Castard staat wel volgende boodschap te lezen: “We zijn definitief gesloten. Klanten die betaalde goederen niet ontvangen hebben, gelieve zich te wenden naar de curator. Cadeaubonnen kunnen niet meer gebruikt worden.”
Anonieme getuigenis
Een van de gedupeerden is Kelly, die liever anoniem wil getuigen om geen stortvloed aan reacties te krijgen. “Na een Facebookpost over wat er bij Castard is fout gelopen en de gevolgen daarvan voor ons gezin, kreeg ik intussen al dertig gelijkaardige verhalen over hetzelfde bedrijf binnen. Ik ben niet de persoon die het kan oplossen, maar ik wil getuigen om anderen te informeren.”
Zo verliep het bij de jonge mama uit Koksijde: “Ik volgde Castard op Instagram en het eerste contact met de zaakvoerster was heel gemoedelijk. Alles was mogelijk en we hielden er een goed gevoel aan over. In oktober vorig jaar stelden we onze geboortelijst samen. Op haar aanraden konden vrienden en familie ook reeds hun bestelling plaatsen. Het ging in totaal om een bedrag van 2.250 euro. Er was echter altijd iets met de leveringen. De excuses stapelden zich op. Tegen de geboorte van ons eerste zoontje eind februari hadden we nog geen derde van de bestelde spullen. Een kinderbadje, verzorgingskussens, een relaxstoel, reisbedje en de kraamtas waren allemaal dingen die we direct nodig hadden, maar die blijkbaar niet geleverd waren. Noodgedwongen heb ik ons zoontje op een badlaken op tafel moeten verzorgen en hem wassen in de pompbak. Wat een periode vol geluk had moeten zijn, was een stresserende tijd van bellen en mailen en geen gehoor vinden. Uiteindelijk kregen we wel een goedkoper badje en verzorgingskussen van haar.”
“Noodgedwongen hebben we de broodnodige spullen voor ons zoontje elders nog eens moeten kopen” – Kelly
Daarna ging het snel de verkeerde kant uit. “De woensdag na het opendeurweekend begin maart dit jaar was de winkel plots gesloten. Om medische redenen blijkbaar kregen we van haar via mail te weten. De telefoon van de zaakvoerster was afgesloten en de website werd offline gehaald. Noodgedwongen hebben we de broodnodige spullen voor ons zoontje elders nog eens moeten kopen. Onze vrienden en familie die reeds hun cadeautje hadden besteld en betaald, zijn ondersteboven van het onrecht dat ons is aangedaan. Gelukkig ligt het schoonste cadeau gezond en wel in onze handen. Van de curator vernamen we dat we weinig kans maken om ons geld terug te zien. Ik vrees dat we niet anders kunnen dan ons erbij neerleggen.”
Dirk Waeyaert raadt gedupeerden aan om aangifte te doen via de website www.regsol.be. (GUS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier