In zaal Elysée in Oostende ging donderdag de voorstelling ’25 Instagram Stories’ in première.
“Het schooltoneel van het Onze-Lieve-Vrouwecollege bestaat 25 jaar. Na de hervormingen onder de scholenkoepel Petrus- en Paulus is er dit jaar dus een samenwerking met het Sint-Jozefsinstituut. Ik vind het belangrijk dat de school bij onze voorstelling betrokken wordt. ’25 Instagram Stories’ is dus niet alleen de 25ste voorstelling van het College, maar meteen ook de eerste van Petrus en Paulus campus Centrum in een nieuw tijdperk”, zegt Daan Borloo. Beroepshalve neemt hij de communicatie en assistentie van danseres en choreografe Lisbeth Gruwez voor zijn rekening. Daarnaast is Daan freelance schrijver en regisseur.
Facebook en Instagram
“Ik neem de regie voor mijn rekening. We startten from scratch, het is geen bestaand stuk. De voorstelling kwam tot leven door improvisaties en vrije opdrachten. Daaruit destilleerden we 25 taferelen en scènes. Inhoudelijk krijg je zo een erg divers palet. Als je door Facebook of Instagram scrolt, dan zie je het ene verhaal na het andere. Van een vakantiefoto over een emotionele brief tot een groepsfoto. Je wordt dus van het ene verhaal in het andere gestort, als het ware. Die vorm wou ik kopiëren in het stuk, van theater over comedy tot fotografie, muziek en monologen”, klinkt het.
“Het resultaat is een extreem fragmentarische voorstelling met de zoektocht naar ‘hoe je jezelf moet tonen’ als rode draad. We spreken over representaties in de maatschappij. Tieners zijn erg bezig met hoe ze overkomen. Die eeuwige struggle merk ik ook op in onze spelersgroep. Het is ongelofelijk hoe jongeren geïnspireerd worden door sociale media. Op de bus of op de trein zie je tegenwoordig enkel nog mensen met een smartphone”, gaat Daan verder.
Victoriaanse portretten
“Zelf heb ik geen Instagramaccount, verrassend genoeg”, lacht Daan. “Ik ben niet erg thuis in sociale media. Ik vind het vooral interessant vanuit een artistiek oogpunt. Het was Camille Vangu, een leerling uit de zesdes, die me in het universum van Instagram heeft ingeleid. De traditie van het schooltoneel is normaal één verhaal in chronologische stijl. Deze keer pakken we dus uit met een vorm die daar tegenover staat. Een bont ensemble, als het ware”, klinkt het.
“De afbeelding op de poster is er één van Debra Styer, een Amerikaanse kunstenares. Zij speelt enorm met het gegeven van Victoriaanse portretten en die portretten zijn eigenlijk Facebook avant-la-lettre. Het begin van de fotografie in getekende versie. Identiteit zit in de ogen en dat boeit me wel. Hoeveel van de jongeren zit er in het personage dat ze brengen en omgekeerd? Dat komt ook terug in de voorstelling. Het logo van Instagram is trouwens verwerkt in het medaillon. Dat zijn van die details waarop ik kick. In totaal staan er 35 leerlingen van Petrus en Paulus op de planken. De voorstellingen lopen tot zondag 19 februari.”
(MF)
Theater
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier