Belevingsmuseum 1302 in Kortrijk grijpt net naast prestigieuze Museums+Heritage Award

Het team met onder anderen schepen Axel Ronse, projectleider Rudy Vandeputte en Koen Bovée en Fréderique Malbranque van CREATE.eu. © gf
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Woensdagavond vond de uitreiking plaats van de Museums+Heritage Awards in Londen, ook wel de Oscars van de museumwereld genoemd. Het Belevingsmuseum 1302 was daarbij genomineerd in de categorie ‘Best Digital Use’. Helaas wist het museum de nominatie net niet te verzilveren. Kortrijk strandde op de tweede plaats met de vermelding ‘Highly Recommended’.

“Ondanks dit resultaat is Kortrijk zeer trots op het feit dat het museum genomineerd was voor deze prestigieuze prijs”, aldus schepen van Cultuur Axel Ronse (NVA) in een eerste reactie. “Het was al een prestatie op zich dat we genomineerd waren voor deze awards. Het belevingsmuseum is amper tien maanden open. Dat we nu tweede eindigen met een vermelding Highly Recommended is een grote eer. We slagen erin om in de Onze-Lieve-Vrouwekerk met slimme digitale ingrepen het verhaal van het Graafschap Vlaanderen en de Guldensporenslag te vertellen aan een breed publiek. Intussen staat de teller al op ruim 33.000 bezoekers. Ik ben ervan overtuigd dat deze nominatie ervoor zal zorgen dat er nog meer interesse komt, zeker nu ook vanuit het buitenland.”

Het Belevingsmuseum 1302 vertelt het verhaal van de Guldensporenslag. Met behulp van geluid, licht en animaties worden bezoekers ondergedompeld in het ontstaan van het graafschap Vlaanderen en de historische veldslag op de Groeningekouter in Kortrijk.

In de categorie voor het beste gebruik van digitale middelen streed het museum tegen vier andere musea, waaronder inzendingen uit Spanje en India. Sinds het museum op 10 juli 2022 zijn deuren opende zijn er al ruim 33.000 bezoekers langs geweest. De ambitie om het verhaal van het Graafschap Vlaanderen en de Guldensporenslag aan een breed publiek te vertellen, wordt zo ruimschoots gehaald. Het Belevingsmuseum 1302 creëert immers een prachtige museale opstelling in de Onze-Lieve-Vrouwekerk en benadert de Vlaamse identiteit in al haar facetten.

“Niet enkel voor de stad, die twee miljoen euro investeerde in dit project, was de nominatie al een mooie bekroning, maar ook voor CREATE.eu, het team dat verantwoordelijk is voor de multimediale beleving. Zij slaagden erin met respect voor de sacrale sfeer van de kerk een adembenemende ervaring te creëren voor een breed publiek.”

Het museum haalde de nominatie vooral binnen door de digitale ervaring die wordt aangeboden in het historische karakter van de Onze-Lieve-Vrouwekerk, waar ook religieuze diensten plaatsvinden. Ook werd het belang van vrijwilligerswerk op de site benadrukt. De vooraanstaande musea kwamen uit Nederland, Spanje, India en Ierland. Nederland eindigde eerste in de categorie met hun ‘Studio Louter and Kiss the Frog’ in het Eye Filmmuseum in Amsterdam.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier