Oostende onder de loep (2): Raveel in confrontatie met zijn geliefde Oostende

foto ML
foto ML
Redactie KW

Velen (her)ontdekken tegenwoordig het plezier van het wandelen. Zowel in de natuur als in de stad. Wie Oostende doorkruist, passeert ettelijke plaatsen, beelden of objecten met een bijzondere geschiedenis. Marc Loy, stadsgids bij Gidsenkring Lange Nelle, haalt elke week zijn loep boven, op zoek naar opvallende Oostendse verhalen. Vandaag: het beeld ‘Confrontatie’ in het Koningspark.

Kunstschilder Roger Raveel (1921-2013) zou dit jaar 100 worden. Die verjaardag wordt verzilverd met druk bezochte tentoonstellingen over zijn werk in de Brusselse Bozar en in zijn geboortedorp Machelen-aan-de-Leie. Het is de ideale gelegenheid om in te zomen op zijn beeld ‘Confrontatie’ in het Koningspark dat de erg nauwe band aantoont van deze beeldende kunstenaar met de stad waar hij graag vertoefde.

Betonnen palen

Verscholen midden het groen van het Koningspark achter het Gezondheidscentrum Koninklijke Villa tref je sinds 2006 het abstracte werk ‘Confrontatie’ van beeldend kunstenaar Roger Raveel. De drie-eenheid van betonnen verticale structuren evoceert een ontmoeting. Elk ‘personage’ is ca. vijf meter hoog en het verticale elan van het trio spoort naadloos met de slanke boomstammen errond. Nu dus eens geen schilderij van de meester van de Nieuwe Visie, maar omwille van de vormentaal is het toch meteen als een ‘Raveel’ te catalogeren: de betonnen balkvormige palen, de lege vierkanten op hoofdhoogte met boven en onder spiegelfragmenten die de slanke palen doormidden snijden en laten zweven. Met zijn spiegels en hun reflectie haalt de kunstenaar de omgeving en de toeschouwer binnen in zijn creatie. Vandaag ontbreken enkele spiegelfragmenten, wat het kunstwerk een verloederde indruk geeft.

Met zijn spiegels en hun reflectie haalt de kunstenaar de omgeving en toeschouwer binnen in zijn creatie

Aangespoeld

De zeven jaar geleden overleden kunstenaar uit Machelen-aan-de-Leie die een tweede verblijf had in onze stad blijft ook vandaag prominent aanwezig in Oostende. In het gebouw van DAB VLOOT het vroegere Loodswezen aan het Montgomerydok werkte Roger Raveel met twee assistenten aan een enorm schilderij. Daarbij liet hij zich inspireren door de aanwezige ambtenaren en zeelui. De over twee verdiepingen uitdijende opdracht voltooide hij in nauwe symbiose met architect Marc Felix die toen het complex renoveerde en uitbreidde.

Tramstel aangekleed

Tijdens de eerste editie van Beaufort in 2003 had hij al een volledig tramstel van De Lijn in zijn erg herkenbare beeldentaal ‘aangekleed’. Op zijn 85ste eerde de Cultuurdienst van de stad hem met een retrospectieve in de Venetiaanse Gaanderijen over zijn beeldend werk en zijn poëzie.

Twee jaar voor zijn dood maakte hij ook nog de doop mee van de drie overzetboten van DAB VLOOT waarvan de rompen zijn artistieke hand verraden. Aan boord van het veer ‘Roger Raveel’ maakte hij de maidentrip mee, wat ziekjes en ingeduffeld maar enthousiast. Zijn grafsteen in zijn geboortedorp is ontworpen door bovenvermelde Oostendenaar Marc Felix.