Comeback van Cuesta na tien jaar zorgt weer voor opmerkelijke kunst in Tielt

Frederik Van Laere bij het (onaffe) werk van Elias Cafmeyer, dat nog in de loods van de technische diens staat. © foto WME
Redactie KW

Cuesta is terug. Op verschillende locaties in Tielt is de opbouw van acht kunstwerken deze week van start gegaan. En wie zich de vorige edities herinnert, weet dat het allesbehalve een klassieke ‘beeldenroute’ wordt. Zo komt straks in de Tramstraat een levensgrote kopie van de ajuinvormige spits van de Hallentoren. “Dat werk is een knipoog naar de fusie”, weet curator Frederik Van Laere.

In het kader van de Tieltse biënnale vormde het stadscentrum tussen 2008 en 2014 meermaals het decor van indrukwekkend werk van jonge, veelbelovende beeldende kunstenaars. Enkele werken daarvan, zoals de hertjes op de rotonde aan de Seyntexlaan, bleven tot op vandaag bewaard. Al was het wat geduld hebben voor een nieuwe editie. “De wil was er, maar de omstandigheden zaten niet mee”, legt Frederik uit. “In 2016 zaten we met het asbestspook in het Gildhof. In 2018 hadden we de renovatie van de schouwburgzaal. In 2020 wilden we een nieuwe start nemen, maar toen zaten we met corona. Maar nu pikken we de draad weer op.”

Installatiekunst die meer vragen oproept dan antwoorden biedt

Cuesta focust nog steeds op jonge, site-specifieke installatiekunst die meer vraagtekens zet dan antwoorden biedt. Een concreet voorbeeldje is het werk van Elias Cafmeyer. Die Schaarbeekse kunstenaar werkt in de loodsen van de technische dienst aan een kopie van de ajuinvormige spits van de Hallentoren.

“Surrealistische ingrepen in een stedelijke context kenmerken zijn werk. Ik heb de kunstenaars – vrijblijvend – meegegeven dat er een fusie zit aan te komen en daar heeft Elias op gewerkt. De Hallentoren is hét symbool van Tielt. Aangezien we er een partner bij krijgen, besloot de kunstenaar een kopie te maken van de ajuin, als tweede symbool van die identiteit. De constructie zal ingepakt worden en in de Tramstraat aan de zijkant van het stadhuis komen. Met een label op van DHL. Als een pakje dat net geleverd is.”

“Aan Huis Mulle komt een fontein, gemaakt van openbare vuilnisbakken”

Minder monumentaal, maar daarom niet minder opmerkelijk, wordt het werk van Dries Depoorter. De kunstenaar werkt graag rond privacy en artificiële intelligentie. Op het Alexianenplein komt een bewakingscamera, gekoppeld aan een AI-systeem. Dat systeem zal luidop alle passanten die in beeld komen beschrijven. Samen met zijn zus Bieke zorgt hij ook voor enkele levensgrote foto’s van vogels terwijl die de grenzen van Europa oversteken, wat dan weer een statement is over de vluchtelingenproblematiek.

Ook het werk van Leon de Bruijne zal ongetwijfeld wenkbrauwen doen fronsen. De Nederlander schakelt dagelijkse voorwerpen uit het straatbeeld op absurde manieren in. “Zijn werk zal te zien zijn in het park aan Huis Mulle. Het gaat om een fontein, gemaakt van klassieke openbare vuilnisbakken.”

Explosieve kunst

Kunstenaar Joost Pauwaert zorgt dan weer voor spektakel. Hij is gefascineerd door alles wat vliegt en ontploft. “Zo is hij bijna een jaar bezig geweest aan een werk waarbij hij twee kanonskogels tegen elkaar wou laten botsen. En het is hem gelukt ook. Bij ons zal hij op het Hulstplein een Napoleontische carré (een formatie waarbij soldaten om beurt met hun musketten konden schieten tijdens veldslagen, red.) nabouwen. En tijdens de opening gaan we het daar uiteraard ook eens stevig laten knallen.”

De Gentse Zeli Bauwens zal dan weer voor een kunstmatige boom zorgen in het Vredespark, terwijl John K. Cobra, een Belg met Congolese roots, in zijn oeuvre de wrijving tussen het Westen en het Afrikaanse continent onderzoekt. Twee van zijn abstracte werken zullen te zien zijn in de Paterskerk.

De Gentse Geerke Sticker zorgt dan weer voor een bronzen doodshoofd aan de Sint-Pieterskerk. “Dat hoofd gaat ze bekleden met klei, om de herinnering aan een overleden familielid weer tot leven te brengen. Door weersomstandigheden kan het echter dat die klei langzaam aftakelt. Om dat in beeld te brengen, kunnen bezoekers rechtstreeks foto’s doorsturen naar haar, waarna ze indien nodig langs komt om het doodshoofd bij te werken.” (SV)

De werken zijn van 20 september tot 27 oktober te bewonderen in het straatbeeld. Een plan met uitleg is verkrijgbaar aan het Stadspunt in het stadhuis. Op 3, 10 en 17 oktober zijn er gegidste wandelingen voor Tieltse verenigingen en geïnteresseerden. Reserveren via reservatiedienst.gildhof@tielt.be. Of de stad kunstwerken zal behouden, valt af te wachten.