Van 14 tot 16 december pakt de jonge theatergroep Het Bataljong uit met ‘EyeFeed’, een nieuw stuk over de impact van de sociale media. “Bedrijven zoals Facebook gebruiken veel strategieën om mensen verslaafd te maken”, zegt schrijver Arne De Jaegere. “Wij hebben lang niet altijd door hoe machtig ze zijn.”
Twee jaar geleden richtten een groep jonge theatermakers en spelers Het Bataljong op, een compagnie waar twintigers zich zonder remmen kunnen uitleven op het podium. Ze worden begeleid en bijgestuurd door verschillende mensen met een professionele theaterachtergrond. Op donderdag 14 december gaat ‘EyeFeed’ in première in de Budascoop in Kortrijk
De 25-jarige Arne De Jaegere nam de rol van schrijver op zich. De inspiratie voor het stuk haalde hij naar eigen zeggen uit zijn job. “Ik studeerde rechten en werkt ondertussen op de nieuwsdienst van de VRT, twee jaar lang op de redactie van De Afspraak en sinds kort met een specifieke focus op justitie”, vertelt hij.
“Het theaterstuk ‘EyeFeed’ gaat onder meer over de relatie tussen politiek en media. Politici nemen vandaag steeds vaker het heft in eigen handen en proberen de traditionele media te omzeilen. Dat gebeurt op alle niveaus, geloof me. Van lokale politici die graag met hun realisaties pronken op Facebook voor de pers er zelf over kan berichten tot de president van de Verenigde Staten die de media regelrecht aanvalt via Twitter.”
Verslaving
Binnen Het Bataljong speelde al langer het idee om iets te maken rond sociale media. Hoewel de focus aanvankelijk op het verslavende aspect zou liggen, stelde Arne voor de rollen om te keren en te kijken naar de bedrijven die ervoor zorgen dat mensen verslaafd raken. “Facebook bijvoorbeeld is daar heel subtiel in. Die bedrijven hebben tal van manieren en strategieën om mensen verslaafd te maken”, aldus de naar Gent uitgeweken Hulstenaar.
“Facebook kent ons beter dan wie ook” – schrijver Arne De Jaegere
“Velen denken dat ze gewoon voor hun eigen plezier deelnemen aan een quiz of iets online ontdekken, maar achter alles zit een uitgekiende marketingmachine. Wij geven met z’n allen veel data prijs, data die allemaal wordt opgeslagen, data die miljarden euro’s waard zijn. Na 300 likes kent Facebook je beter dan wie ook ter wereld. Zonder dat we het goed en wel beseffen genereren die media enorm veel macht en kunnen ze worden gebruikt om het volk te manipuleren.”
Volgens de schrijver behandelt ‘EyeFeed’ dan ook vooral dat machtsvraagstuk. “Structuren in de samenleving veranderen, mede door alle veranderingen die sociale media en smartphoneapps met zich meebrengen. We hebben niet altijd door hoe machtig iemand als Mark Zuckerberg (de oprichter van Facebook, red.) vandaag is.”
Kansen krijgen
Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Arne al wel wat ervaring op de planken. Zo volgde hij tien jaar les aan de Peter Benoit Academie in Harelbeke en stond hij zelf ook al twee jaar voor een toneelklas. Ook met Hilde Vanderstraeten, de regisseur van het stuk, werkte hij al verschillende keren samen. “Het fijne aan Het Bataljong is dat je hier kansen krijgt om zelf iets te doen, zelf dingen in elkaar te boksen. Dankzij de professionele begeleiding kunnen wij enkel maar beter worden.”
“Het fijne aan Het Bataljong is dat we zelf mogen doén”
De muziek komt ook deze keer van Frank De Bruyne en wordt live gebracht door Jo Laeremans en Kamiel Bossuyt, die ook op het podium staan. Verder acteren Arne De Jaegere zelf, Kaatje Boury, Ellen Coghe, Silke Delatter en Martijn Verhelst. Ann Debaere, Charles Sobry en Ilse Vanommeslaeghe zorgen voor de productiebegeleiding, Matthias Deruddere en Lisa Tijtgat voor de beelden tijdens het stuk en op de affiche.
(Els Deleu)
Info: www.hetbataljong.be
Theater
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier