Kleindochter Freddy Cousaert plant speelfilm of serie over leven van haar opa: “Hij stapte op Marvin Gaye af en was opeens zijn surrogaatvader”

Filmregisseur Aline Boyen vindt haar opa een prachtig personage om een film over te maken. © JRO/GF
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Dat Marvin Gaye een belangrijke rol heeft gespeeld in het leven van Oostendenaar Freddy Cousaert is een understatement. Kleindochter en filmregisseur Aline Boyen (29) plant dan ook een speelfilm of een serie – daar is ze nog niet aan uit – over het leven van haar grootvader en uiteraard zal ook Marvin Gaye daar een enorme passage in krijgen. “Het is nog heel pril, de embryonale fase noem ik dat dan”, zegt ze.

De Amerikaanse soulzanger Marvin Gaye stierf op 1 april 1984, precies 40 jaar geleden. Doodgeschoten door zijn eigen vader na de zoveelste hoogopgelopen ruzie. Gaye vertoefde enkele jaren eerder gedurende anderhalf jaar in Oostende, waar hij de wereldhit ‘Sexual Healing’ schreef. Naar aanleiding van de veertigste overlijdensverjaardag gaan we in een vierdelige reeks op zoek naar de sporen van Marvin Gaye in de badstad.

Hoewel haar hele familie in Oostende woont, werd Aline geboren in Leuven, verhuisde ze later naar Hasselt met haar ouders en verhuisde ze op haar achttiende naar Brussel. Oostende, daar kwam ze elke vakantie wel naartoe. Aline studeerde ‘Film’ aan het RITCS in Brussel en heeft ondertussen al een mooi palmares in de filmindustrie verzameld. In 2017 won ze de jaarlijkse Humo Award met haar afstudeerproject ‘Hotel Mama’ en dat deed ze onlangs opnieuw met de kortfilm ‘Pedro’.

Persoonlijke verhalen

Aline schrijft dikwijls persoonlijke verhalen en dat wil ze ook nu weer doen. Zo plant ze een speelfilm of een serie rond het leven van haar opa Freddy Cousaert, de man die Marvin Gaye naar Oostende haalde om hem tot rust te laten komen. “Opa stierf toen ik amper 4 jaar was, maar ik herinner me nog bepaalde zaken zoals hoe hij met zijn baard langs mijn wang schuurde, hoe hij me meenam in weer en wind om te joggen en hoe ik op een speaker stond te dansen tijdens het door hem georganiseerde jazzfestival in Nice kort voor zijn dood.”

Aline werkt al sinds 2018 aan het verhaal, maar toch zit het volgens haar nog in een babyfase. “Het wordt hoe dan ook een fictieproject”, lost ze een tip van de sluier. “Ik neig naar een speelfilm, maar het kan even goed een serie worden. Ik heb heel veel research gedaan over mijn opa. Opa was ongenaakbaar en daardoor kwam hij heel veel zichzelf tegen. Bij momenten was opa heel goed voor de mensen in zijn omgeving en op andere momenten dan weer niet. Ik vind opa echter een prachtig personage om een film over te maken.”

Oostende op de kaart zetten

Marvin Gaye kwam op vraag van Cousaert naar Oostende en dus is het niet meer dan logisch dat de Amerikaanse soulzanger een passage krijgt in de film. “Een grote zelfs, want Marvin was voor opa heel belangrijk”, duidt Aline. “Mijn opa kwam vanuit het niets en stapte op Marvin af in Londen en opeens was hij zijn surrogaatvader en soort van manager. Dat is super interessant. Het is ook een bikkelhard verhaal. De bedoeling is om Oostende mee op de kaart te zetten, want daar speelde het leven van mijn familie zich af.”

Aline beseft dat er heel veel geld nodig is om een speelfilm te maken. “Zeker voor deze: de decors en vooral de muziekrechten zullen een grote hap uit het budget nemen. Ik ben nu alles op het gemak aan het onderzoeken en in de schaduw aan opa’s verhaal aan het schrijven. Mijn familie gaf al honderden interviews over opa en Marvin Gaye en ik wil met deze film een beetje een antwoord bieden op de vele vragen die er al geweest zijn”, besluit Aline.