Kortrijks technologie- en innovatiefestival ‘FTI by Hangar K’ overtreft alle verwachtingen met iets meer dan 20.000 bezoekers

Club of the Future betoverde 6.000 mensen met een blik op het nachtleven van morgen. © GF
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Het Kortrijkse stadsfestival FTI by Hangar K, dat van 16 tot en met 21 maart plaatsvond, heeft alle verwachtingen overtroffen en een hoogtepunt bereikt in het showcasen van technologie en innovatie in Vlaanderen. Met een totaal van 20.150 bezoekers verdeeld over de verschillende evenementen heeft het festival duidelijk gemaakt dat Vlaanderen klaar is voor de toekomst.

Op het Buda-eiland trokken de deelevenementen Unwrap Arena en FuturED 13.000 bezoekers. De B2B-conferenties Learning Bytes Festival en FTR CONF verwelkomden samen 1.150 professionals, terwijl Club of the Future 6.000 mensen betoverde met een blik op het nachtleven van morgen. In totaal hebben 20.150 mensen in Kortrijk ervaren wat Vlaanderen te bieden heeft op het gebied van technologie en innovatie. Duizenden bezoekers konden daardoor zien wat Kortrijk in zijn mars heeft op vlak van gaming, onderwijstechnologie en dansevents.

Met dank aan Kortrijks ondernemerschap

Als onderdeel van Flanders Technology & Innovation, een initiatief van de Vlaamse Regering, heeft FTI by Hangar K, samen met vijf andere Vlaamse steden, de toon gezet voor de toekomst. Met het thema ‘Wowed by Technology’ nam het festivalbezoekers mee in een wereld van recente ontwikkelingen en innovaties en gaf het een kijkje in de mogelijkheden voor het leven, leren, en werken van morgen. “Het succes van FTI is voor een groot deel te danken aan een sterk staaltje Kortrijks ondernemerschap, met Hangar K als drijvende kracht. Jonge ondernemers en kennisinstellingen die samenwerken, iets spectaculairs creëren en vooral tonen. De ambitie is om FTI een permanente plaats te geven in onze stad zodat we op regelmatige tijdstippen onze troeven opnieuw kunnen tonen”, zegt burgemeester Vincent Van Quickenborne. “Kortrijk zette zich op de kaart als innovatieve technologiestad van West-Vlaanderen, maar ook ver daarbuiten.”

Internationale gasten van Estland tot de Verenigde Staten die naar de conferenties kwamen, waren onder de indruk van wat Kortrijk en Vlaanderen te bieden hebben”, aldus eerste schepen Ruth Vandenberghe, schepen van Stadsmarketing

“Deze editie heeft duidelijk gemaakt dat we samen op weg zijn naar een innovatieve toekomst”

Hangar K heeft zich, als cocreatiehub en incubator, nadrukkelijk gepositioneerd in het hart van het Vlaamse ecosysteem voor innovatie. Het ondersteunt startups op hun pad naar succes en fungeert als een ontmoetingsplaats voor experts uit heel Vlaanderen. Voor FTI Kortrijk heeft Hangar K samen met Flanders Game Hub & EdTech Station, de kennisinstellingen Howest, KU Leuven Kulak en Hogeschool VIVES en een team van jonge ondernemers het festival naar een hoger niveau getild. De eventproductie werd geleid door het Team Festor, met de marketing en branding uitgevoerd door Bureau Remes. Voor de creatie van Gen Z-gerichte content werd samengewerkt met Zoomers en Storything, terwijl Flanders Game Hub en EdTech Station zorgden voor een indrukwekkende Unwrap Arena en de succesvolle organisatie van FuturED en Learning Bytes Festival.

Volgens Vincent Vanderbeck, CEO van Hangar K, heeft het festival de wildste dromen overtroffen en een nieuw perspectief geboden op de toekomst van leren, spelen en werken. “De Club of the Future, Unwrap Arena, FuturED, en onze conferenties hebben niet alleen vermaakt, maar ook fundamentele vragen gesteld over de toekomstige koers van onze samenleving. Deze editie heeft duidelijk gemaakt dat we samen op weg zijn naar een innovatieve toekomst”, duidt Vincent Vanderbeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier