Tunnel onder druk kruispunt in Ieper stap dichterbij, ook nieuwe fietsbrug op komst

Wie vanop de Noorderring de Pilkemseweg wil kruisen, zou dat straks via een tunnel kunnen. © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Studiebureau Arcadis deed een eerste onderzoek naar de herinrichting van het kruispunt van de Noorderring (N38) met de Pilkemseweg en stelt voor om het doorgaand verkeer van de Noorderring onder het kruispunt te laten rijden. Voor fietsers zou er een nieuwe brug over het Kanaal Ieper-IJzer komen.

Stad Ieper en verschillende ondernemersorganisaties zijn al vele jaren vragende partij voor de ondertunneling van het kruispunt van de N38 met de Pilkemseweg. In april 2019 stuurden het Ieperse stadsbestuur, ondernemersorganisaties Voka en Iebeve en het Jan Yperman Ziekenhuis een gezamenlijke brief naar toenmalig Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) met de vraag om budgetten te voorzien voor de herinrichting van het kruispunt. In mei 2020 trok minister Lydia Peeters 900.000 euro uit voor een studie die de mogelijkheden moest onderzoeken. Enkele weken later kondigde diezelfde minister echter aan de procedure ‘complex project’ voor de verbinding Ieper-Veurne op te starten. Verschillende betrokkenen vreesden toen dat die procedure de ondertunneling van de Pilkemseweg zou vertragen.

“Het is een stap voorwaarts, maar op de concrete realisatie zal het nog even wachten zijn” – Tom Vermeersch (Voka)

Vier jaar later is er dan toch een eerste studie. “Er wordt een project-MER opgesteld in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)”, zegt Iepers burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper). Vanuit de conceptstudie werd een ongelijkvloers kruispunt voorgesteld, waarbij de doorgaande stroom op de N38 onder het kruispunt door gaat. Voor de regeling van het verkeer bovengronds prefereert het studiebureau een kruispunt met verkeerslichten boven een rotonde. “Zowel vanuit stuurbaarheid en verkeersveiligheid als omwille van fietsveiligheid en ruimte-inname zijn verkeerslichten te verkiezen”, klinkt het. “Aangezien de opstelruimte beperkt is, kunnen opstelstroken tussen eventuele verkeerslichten op het noordelijke en het zuidelijke kruispunt moeilijk ingepast worden. Daarom is een single point interchange aangewezen. Hierbij wordt alles herleid naar één kruispuntvlak waarbij opstelstroken op het kruispunt zelf niet nodig zijn.”

Fietsbrug

Een andere vraag was hoe een veilige bovenlokale functionele verbinding tussen de Noordhofweg en de Hogeziekenweg, parallel met de N38, kon gerealiseerd worden. In het kader daarvan werden vier bruglocaties over het Kanaal Ieper-IJzer onderzocht en uiteindelijk werd gekozen voor een nieuwe fietsbrug aansluitend met en net ten noorden van de bestaande brug van de N38. Bijgevolg wordt gekozen voor een fietsweg langs de Noorderring en niet voor een fietsweg langs de Zwaanhofweg. Op die manier wordt een logische korte parallelroute verkregen. “Een andere reden om de fietsweg niet te voorzien langs de Zwaanhofweg is omdat er veel mogelijke conflictpunten zijn, aangezien er veel toegangen zijn naar de naastgelegen bedrijven.”

Onveilige situaties

Bij ondernemersorganisatie Voka zijn ze alvast in de wolken met de vooruitgang in het dossier. “Dit is zeker een stap in de goede richting”, zegt Tom Vermeersch, regioverantwoordelijke voor de Westhoek. “De plannen over de herinrichting waren al even bekend, maar op concrete vooruitgang was het altijd wachten, tot nu dus. Let wel: het is een stap voorwaarts, maar op een concrete realisatie zal het nog even wachten zijn.”

“Een cruciale verkeersader voor de stad”, zo omschrijft Tom Vermeersch van VOKA het kruispunt van de Noorderring met de Pilkemseweg.
“Een cruciale verkeersader voor de stad”, zo omschrijft Tom Vermeersch van VOKA het kruispunt van de Noorderring met de Pilkemseweg. © TOGH

“Los daarvan zijn we uiteraard blij dat dit heikele mobiliteitsdossier eindelijk aangepakt wordt”, vervolgt Tom Vermeersch. “De files in de spitsuren zijn onverantwoord en er doen zich dagelijks ook onveilige situaties voor doordat de voorsorteerstroken nu eenvoudigweg te kort zijn. Met zowel de bedrijvenzone Ieperleekanaal, Flanders Language Valley en het Jan Yperman Ziekenhuis die op een steenworp van elkaar verwijderd zijn, is dit een cruciale verkeersader voor de stad die nu eindelijk serieus aangepakt zal worden. Zowel op het vlak van verkeersdoorstroming als van verkeersveiligheid zou dit plan een belangrijke stap voorwaarts betekenen. Ook de fietsbrug is voor ons belangrijk, omdat steeds meer medewerkers met de fiets naar het werk gaan. Deze nieuwe fietsverbinding zal ervoor zorgen dat dat veilig en vlot kan gebeuren.”

Nog geen budget

De weg naar realisatie van de tunnel is echter nog lang, benadrukt ook AWV. “De studie voor de project-MER werd pas opgestart en is nog volop aan de gang”, zegt woordvoerder Eveline Vandecaetsbeek. “Het is dus te vroeg voor conclusies. Aangezien we eerst de projectnota en project-MER dienen af te werken vooraleer de omgevingsvergunning in te dienen, is momenteel nog geen budget voorzien voor de werken zelf. Zodra de projectnota goedgekeurd is, worden de onteigeningsplannen afgewerkt en wordt de onteigeningsprocedure gestart. Gelijktijdig zal de omgevingsvergunning aangevraagd worden. Het is nog te voorbarig om al een uitvoeringsdatum op te geven.”

Het lijkt er dan ook op dat de fietsbrug er eerder zal komen dan de ondertunneling. “Deze fietsbrug werd afgesplitst van het project voor de tunnel om zo sneller te kunnen overgaan naar de realisatie ervan”, zegt Boris Cresens van het kabinet van Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD). “Zo is er voor de fietsbrug geen project-MER noodzakelijk en werd de projectnota al goedgekeurd. Voor de uitvoering van de werken is het ook logisch om de fietsbrug eerst te bouwen, zodat die als omleiding kan dienen voor de fietsers wanneer de tunnel van de N38 gebouwd wordt. In de meerjarendoorkijk van het investeringsprogramma wordt in 2025 voor de fietsbrug een budget van 3 miljoen euro voorzien voor de uitvoering en 500.000 euro voor de onteigeningen. Die onteigeningsplannen zijn zo goed als klaar. AWV werkt het dossier van de omgevingsvergunning af en werkt verder aan het aanbestedingsdossier. De aanbesteding van de werken zou in de loop van 2025 mogelijk zijn. De uitvoering van de werken voor de fietsbrug is dus in zicht in de komende jaren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier