Een achtkoppige bende oplichters die de voorbije jaren in Vlaanderen minstens twintig slachtoffers grote sommen geld afhandig maakte, verschijnt vrijdag voor de rechter in Kortrijk. “Mijn vader was 96 jaar, maar regelde alles nog zelf. Na de oplichting ging het snel bergaf met hem en is hij gestorven. Die oplichters hebben hem gekraakt”, getuigt de dochter van een van de slachtoffers uit Kortrijk.
Cybercriminaliteit is booming business. Met behulp van listige telefoontjes slagen internetcriminelen er almaar vaker in om, van achter hun computer, argeloze mensen grote sommen geld afhandig te maken. Dat ondervond ook een bejaard koppel uit Kortrijk in de zomer van 2022. “Op een morgen telefoneerde er iemand die zich uitgaf voor bankmedewerker”, vertelt hun dochter.
“Die persoon aan de andere kant van de lijn moet zeer overtuigend geklonken hebben. Die mannen weten natuurlijk hoe ze oudere mensen om de tuin moeten leiden. Er werd mijn vader gezegd dat er een poging tot een verdachte transactie op zijn rekening was geweest: iemand had vanuit één of ander Oost-Europees land geld proberen afhalen. Daarom was zijn rekening zogezegd geblokkeerd en moesten er nieuwe kaarten aangevraagd worden. Vader werd gerustgesteld: zelf moest hij niets doen. Er zou een bankmedewerker langskomen om de oude kaarten op te halen.”
24.770 euro
Nietsvermoedend gaf het slachtoffer zijn geblokkeerde kaarten mee aan een jongeman die kort daarna voor de deur stond, inclusief pincodes. “En toen ging het snel. In amper twee uur tijd waren de rekeningen volledig leeggehaald. Vader was natuurlijk enorm geschrokken toen hij dat moest vaststellen”, klinkt het. Maar liefst 24.770 euro is zo in rook opgegaan.
Dat hij zich zo had laten ringeloren door een bende gewiekste oplichters, kon de 96-jarige man moeilijk verkroppen. “Mijn vader had dan wel een zekere leeftijd, hij was nog zeer goed op zijn qui-vive en regelde alle bankzaken zelf. Achteraf vroegen wij ons als kinderen natuurlijk af of we hem niet meer hadden moeten begeleiden, maar hij stond erop om alles zelf te doen. Hij kon dat ook. Na zijn pensioen had hij zich ingespannen om goed met de computer te leren werken. Zozeer zelfs dat wij aan hém uitleg vroegen wanneer we problemen hadden met bijvoorbeeld het opstellen van een Excelbestand”, zegt zijn dochter.
Verbitterd
De oplichting was voor hem een kantelpunt. “Tot die dag droeg hij ook de zorg voor mijn moeder, die op dat moment al leed aan beginnende dementie. Na die oplichting, bij het feest voor zijn 97ste verjaardag in oktober 2022, zagen ook zijn broers en zussen dat er iets veranderd was. Mijn vader was niet meer dezelfde man. Kort daarop heeft hij beslist om samen met mijn moeder te verhuizen naar een woonzorgcentrum. Uiteindelijk is hij daar, verbitterd, verdrietig en ontgoocheld in de mens, gestorven in februari 2023.”
In kostuum
Op dat moment was er weinig hoop dat de daders ooit gevat zouden worden. Veel sporen laten internetoplichters doorgaans niet na. Maar dankzij het aanhoudende speurwerk van de politie werd de bende toch in beeld gebracht en opgerold. Vrijdag verschijnen ze voor de correctionele rechtbank van Kortrijk. De acht mannen worden verdacht van minstens twintig gelijkaardige feiten, verspreid over heel Vlaanderen. “Het gaat om twee Nederlanders en zes Belgen”, zegt advocate Sarah Leysen, die optreedt voor een burgerlijke partij in de zaak.
Opvallend: drie van de acht verdachten zijn verdienstelijke amateurvoetballers uit de Kempen en Limburg. “Hoewel het allemaal vrij jonge kerels zijn, gingen ze toch bijzonder professioneel te werk. Zo hadden ze kaartlezers van verschillende banken bij zich, zodat ze meteen nadat ze de kaarten in handen hadden al geld konden overschrijven. Het was ook altijd hetzelfde bendelid dat moest aanbellen bij de slachtoffers, telkens in kostuum. In een paar weken tijd hebben ze op die manier toch ettelijke tienduizenden euro buit gemaakt, telkens van oudere mensen over heel Vlaanderen”, aldus meester Leysen.
Verwerkingsproces
Voor de dochter van het beroofde koppel uit Kortrijk is het belangrijk dat er een proces volgt. “Ik voel geen kwaadheid tegenover die kerels. Het is mij ook niet om het geld te doen, want dat is waarschijnlijk voorgoed verdwenen en de vraag is nog maar of ze überhaupt nog geld hebben om een schadevergoeding te betalen. Ik zie die rechtszaak eerder als een onderdeel van het verwerkingsproces van het overlijden van mijn vader. Ik wil dat die jonge kerels weten welk leed ze mensen aangedaan hebben. Voor wat snel geldgewin hebben ze onze sterke, intelligente vader gekraakt.”
Wat te doen als je zelf slachtoffer bent?
Vooreerst dit: een bank zal nooit via de telefoon hengelen naar persoonlijke gegevens, laat staan pincodes of wachtwoorden. Een bank zal ook nooit een medewerker persoonlijk naar iemands huis sturen om bankkaarten te komen ophalen. Wie dus toch met zo iemand geconfronteerd wordt aan de voordeur, belt best zo snel mogelijk het noodnummer 101. Een accurate persoonsbeschrijving van de vermoedelijke oplichter kan de politie meteen op goede weg helpen. Wie toch in de val is getrapt en achteraf argwaan krijgt, belt best zo snel mogelijk Card Stop (078 170 170). Neem daarna ook zo snel mogelijk contact op met je bank en met de lokale politie. Febelfin, de federatie van de Belgische banksector, wijst erop dat de valse bankmedewerkers vooral senioren viseren. “Daarom is het belangrijk om ouderen in je omgeving te waarschuwen om hen zo goed mogelijk te beschermen tegen deze diefstallen”, klinkt het. (LK)
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier