Katelijne Verbeke: “Een beetje pretentie kan geen kwaad”
Voor haar rol in ‘Beau Sejour 2’ kreeg Katelijne Verbeke een mooi compliment. Zoals Bea in de tv-serie lijdzaam haar lot ondergaat, jarenlang zwijgend – “ik wist’n wel daj’gie vo de vinten waart” -, dat ze dat toch zó treffend heeft neergezet. Lijdzaamheid druist regelrecht in tegen wie Katelijne zelf is, al heeft ze dan toch een beetje Bea in zichzelf gevonden. En wie er verder nog in haar huist, kun je binnenkort ontdekken in een nieuw seizoen van ‘Loslopend Wild’.
Het West-Vlaams waarmee Katelijne Verbeke de rol van Bea Teirlinck, ex-vrouw van Maurice en moeder van Alice, Britt en Esther in de tv-serie Beau Séjour 2 inkleurt, heeft ze van haar eigen mama. Die ging als een van de eerste vrouwen, vanuit Poelkapelle nog wel, Germaanse filologie studeren in Gent, maar liet zich er ook verleiden door de banjoserenade die Kate
Aan werk heeft het je eerder nooit ontbroken alleszins, noch op de planken, noch op televisie en in films. Wat bepaalt of jij een rol aanneemt of niet?
Wie aan de kant blijft staan, heeft niet het recht om te foeteren
Voor welke rollen bedank je liever?
“Ik denk dat het me doorgaans wel gelukt is om nietszeggende rollen aan me voorbij te laten gaan. Ik heb wel eens iets aangenomen waar ik niet erg achter stond, omdat ik geld nodig had of omdat ik degene die het vroeg niet teleur wilde stellen. En toen vergat ik een hele scène omdat ik de rol niet serieus nam, en werd me dat ook gezegd. Terecht, noem het een lesje
Je schuift je pretentie dan aan de kant?
“Oh, maar een beetje pretentie hebben, kan geen kwaad. Alleen, wie er te veel heeft, zet zichzelf aan de kant. En ik wil niet aan de kant staan, ik wil meerijden in het verkeer. Ik wil deelnemen aan het leven, want dan kan ik er ook iets over zeggen, dan kan ik foeteren op wat fout gaat. En dat recht heb je dus niet als je aan de kant blijft staan.”
Waarom wilde jij actrice worden?
“Ik was amper vier jaar toen ik al ongevraagd het podium op kroop om een liedje te zingen. Waarom doet een mens dat? Om bevestiging te krijgen? Allicht wel. Om je meest geheime zielenroerselen te delen? Weliswaar mooi verpakt in andermans woorden. Vast wel.”
“Ik wilde eerst klassieke filologie studeren. Ik dacht dat we daar levendig zouden discussiëren over de Grieken en zo. Ik zat vol verwachting en kaarsrecht op mijn stoel en zag alle andere hoofden naar beneden duiken om ijverig te noteren wat vooraan gezegd werd. Niets voor mij, besloot ik, en ik ben naar de toneelschool getrokken.”
Je zette vaak sterke vrouwenrollen neer. Hoe was het om de lijdzame Bea in ‘Beau Sejour 2’ te spelen?
“Ik heb er naar moeten zoeken. Haar gelatenheid druist regelrecht tegen mijn aard in. Bea ziet constant af maar zwijgt. Waarom doet iemand dat? Maar blijkbaar zit er dan toch ook iets lijdzaam in mij. Een heel klein beetje. ( lacht ) Het helpt ook altijd wel om inzicht
Nu je het zegt…
“Nee, ik bedoel maar dat ik daar echt geen mening over heb, net omdat ik de context niet ken of die sms’jes niet gelezen heb. Uiteraard moet misbruik bestraft worden. Maar laat het gerecht nu haar werk doen. Wat ik daarover denk, is niet van tel. We hebben allemaal veel te veel last van meningitis . En ja, je mag een mening uiten, als je weet waarover je het hebt tenminste. Net zoals je een rol pas goed kunt invullen als je weet wat de achtergrond van je personage is, waarom hij of zij doet wat ie doet.”
“Het is precies dat zoeken naar inzicht dat zo belangrijk is voor een acteur, en – als gevolg van dat inzicht – het mededogen hebben met menselijke zwakheden. Het zijn onze zwakheden die een personage herkenbaar maken, niet onze sterktes.”
Je wordt 60. Doet dat je iets? Als actrice, als vrouw?
“Als vrouw doet het me niet veel, iedereen wordt ouder. Maar als actrice voel ik het wel. Dan zit ik op een set, omringd door prachtige, jonge vrouwen, en die zijn zo goéd… Ja, dan denk ik wel eens dat het voorbij is, dat het nu hun beurt is. Maar goed, toen ik 40 werd, dacht ik dat ook al. En toen bleken daar toch nog twintig jaar vol mooie rollen achteraan te komen. Laat ons hopen dat er de komende tijd veel boeiende oma-rollen geschreven worden.” ( lacht )
Vind je jezelf veel veranderd door de jaren heen?
Welke artistieke domeinen naast theaterkunst kunnen jou boeien?
“Nog liever dan actrice was ik zangeres geworden, maar ik zing niet goed genoeg. Muziek spelen, gaat me ook niet af. En zelf bak ik ook daar niets van, maar ik hou van schilderkunst. Met een vriend die er veel over weet, ben ik naar Madrid gereisd, alleen maar om al die prachtige musea te bezoeken.”
Wat is schoonheid voor jou?
“Schóónheid? ( denkt na ) Er zijn momenten waarop ik dat wel degelijk ervaar, ja. Zoals toen ik in Frankrijk midden in de nacht ging zwemmen in de rivier waar ons tentje naast stond. Onder water zag ik hoe het maanlicht de stenen op de bodem verlichtte. Ik weet nog hoe jammer ik het vond dat ik weer naar boven moest omdat ik geen adem meer had.”
Onze zwakheden maken een personage herkenbaar, niet onze sterktes
“Maar schoonheid zag ik ook in mijn kinderen toen ze nog baby’s waren. Of in de humor van Ricky Gervais! Zoals hij het mens zijn genadeloos fileert, maar dat tegelijk doet met zo veel mildheid. Humor kan mooi zijn. Ook al omdat het kwaadheid tempert, en ik ben niet graag kwaad. Een leraar die tijdens een kampeervakantie naast mij stond af te wassen en met wie ik aan de praat geraakte, vroeg me ooit hoe hij kwaadheid kon leren spelen. Dat zou hij dan doen telkens zijn leerlingen hem weer eens op de kast joegen. Hij wilde dat zijn kwaadheid niet langer met hem aan de haal ging. Ik heb dat sindsdien onthouden: het is inderdaad allicht beter om kwaadheid te spelen dan om het echt te zijn. Vroeger maakte ik me soms intens
Hoe zit dat dan met pragmatisch lief zijn?
”Lief zijn om iets te bekomen? Wat een vies idee! Maar je hebt gelijk, misschien heb ik het ook wel al gedaan. Het is des mensen , toch?”
Wie is Katelijne Verbeke?
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier