In 1989 reden de deelnemers aan de Ieperse rally voor de eerste keer een snelheidsrit op grondgebied Zonnebeke, de laatste keer gebeurde dat in 2021. Dit jaar mogen de rijders zich verwachten aan een nieuwe snelheidsrit, 10 kilometer lang, die zowat alles bezit om een rol van belang te kunnen spelen. We vroegen aan de twee initiatiefnemers voor het heropvissen van KP Zonnebeke tekst en uitleg.
Schepen van Sport Jan Vandoolaeghe (#Team8980) heeft een hart voor rally en ligt mee aan de basis van de terugkeer van de KP Zonnebeke. “Misschien moet ik eerst eventjes uitleggen waarom we sinds 2021 uit het wedstrijdbeeld verdwenen”, aldus Jan Vandoolaeghe. “Het was toen de eerste maal WRC, met de nog heel strenge covidmaatregelen. Michèle Mouton, een bekende vroegere pilote die dienst deed als Safety Manager bij de internationale autosportfederatie FIA, vond onze rit niet technisch genoeg en te snel. Reken daar nog wat tegendraadse toeschouwers bij, wat op een minder positief rapport eindigde voor Zonnebeke.”
“De contacten met Alain Penasse van de organisatie Club Superstage bleven wel en in eerste instantie leek het dat we in 2025 opnieuw onze intrede gingen doen. Maar Reninge heeft door werken afgezegd voor dit jaar, en wij stonden meteen klaar om deze plaats in te nemen. Het is wel de bedoeling dat we alternerend zouden werken met Vleteren. Toen heb ik Freddy Maveau, een specialist ter zake op rallyvlak en woonachtig in onze gemeente, gecontacteerd om een nieuwe rit uit te tekenen.”
Geen simpele opgave
Volgens Freddy Maveau, zelf 17 keer aan de start in Ieper en ieder jaar nog bezoeker van ettelijke rally’s, was de opgave niet zo simpel. “Ik mocht zelf ongeveer negen keer de proef in Zonnebeke rijden, in de jaren dat de rally volop leefde in de streek, al weken vooraf. En waar de veiligheid toen, als je het nu bekijkt, soms wel eens te wensen over liet. De normen liggen nu een immens pak hoger, en Ieper is zeker een van de veiligste rally’s in ons land en zelfs ver daarbuiten.”
“We moesten van de organisatie ook rekening houden met zo weinig mogelijk bewoning én horecazaken op de proef zelf, en het zoveel mogelijk vermijden van het bos. KP Zonnebeke, met start dicht bij de Nonnebossen, wordt nu een rit met flink wat nieuwe stukken en een deel bekende wegen van vroeger worden in andere rijrichting genomen.”
“Zonnebeke zou wel eens een van de scherprechters kunnen worden” – Freddy Maveau
“Na zelf wat aanpassingen te hebben gedaan, kregen we na controle het fiat van Alain. Ik zou de klassementsproef omschrijven als afwisselend snel, en heel technisch met diepe coupures, grind en putten. Wat leuk is, is het feit dat iedereen zal starten op dezelfde leest. Het zal voor alle deelnemers nieuw zijn, en we zullen zien wie de beste nota’s maakt en de valstrikken kan ontwijken. Neem het van mij aan, al naargelang de weersomstandigheden, zou Zonnebeke wel eens een van de scherprechters kunnen worden.”
Sportschepen Jan Vandoolaeghe pikt in: “De Ieperse rally was al eens weg vanop ons grondgebied en toen kreeg ik heel veel vragen, niet alleen van de horeca, maar ook van andere neringdoeners en zeker onze inwoners om dit weer naar de gemeente te halen. De rally is een immense meerwaarde voor de handelaars,en naar marketing toe kan dit voor Zonnebeke zeker ook tellen.”
“En reken maar dat ik zowel als schepen, maar evenzeer als rallyfan en zelfs regelmatig piloot, alles van dichtbij ga volgen. Eventjes droomde ik ervan om zelf aan de start te verschijnen, maar mijn rallywagen leende er zich niet toe. We zijn heel gelukkig dat we de Ardeca Ypres Rally opnieuw mogen verwelkomen, en meteen wil ik ook een dankwoordje gooien naar Freddy Maveau, die al zijn ervaring in de weegschaal gooide om er een nieuwe, mooie en selectieve klassementsproef van te maken.”
Persoonlijke favoriet
En hebben Jan en Freddy een persoonlijke favoriet voor de Ardeca Ypres Rally? “Ik hou wel van de rijstijl van Bastien Rouard met zijn Hyundai, voor mij mag hij wel eens op het hoogste schavotje plaats nemen”, reageert Freddy meteen. “En ik zou wel Maxime Potty naar voor durven schuiven”, besluit Jan Vandoolaeghe. (Dirk Titeca)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier