Langverwachte heraanleg Koolskampstraat in Lichtervelde start op 14 oktober, werken zullen tot najaar 2025 duren

De Koolskampstraat (N35b) in Lichtervelde zal een grondige make-over krijgen. © Foto Kurt
Redactie KW

Er wordt al jaren voor geijverd, maar daags na de gemeenteraadsverkiezingen is het eindelijk zover. De Koolskampstraat (N35b) in Lichtervelde krijgt een grondige make-over. De werken gaan van start op 14 oktober en zullen tot het najaar van 2025 duren.

De gewestweg is al langer een zorgenkindje. Niet alleen is het wegdek in slechte staat en wordt er vaak te snel gereden, er ligt slechts aan één kant een fietspad. Dat fietspad is niet afgescheiden van de weg en is te smal om er in beide richtingen op te fietsen. Tien jaar al wordt over een heraanleg gepraat, maar telkens werd de uitvoering achteruit geschoven. De jeugdraad van Lichtervelde voerde er in december 2021 nog actie om de onveiligheid voor fietsers aan te kaarten. Elk weekend rijden er per slot van rekening zowat 550 kinderen van en naar de jeugdlokalen via die straat.

Niet allen de jeugd, maar ook de buurtbewoners trokken eerder al aan de alarmbel. Zij verenigden zich in september 2021 in een actiecomité en namen vooral het passerende zware verkeer op de korrel. De vrachtwagens zouden voor lawaaihinder en trillingen zorgen. Ook de gemeente tot slot is al langer vragende partij voor een heraanleg. “De ontwerpen liggen klaar. Al jaren. Maar het probleem is dat er geen centen voor worden vrijgemaakt vanuit Vlaanderen”, zei mobiliteitsschepen Steven Bogaert (CD&V) toen. “Ik hoop, samen met vele anderen dat daar binnenkort verandering in komt.”

Nieuwe parkeervakken op de weg om verkeer af te remmen

Straks is het dus eindelijk zo ver. “Vandaag is de weg inderdaad niet veilig voor fietsers en wordt er vaak te snel gereden. Hoog tijd voor verandering”, aldus Eveline Vandecaetsbeek van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Tussen de Ringlaan (N35) en de Astridlaan (N370) komen er nieuwe fietspaden. Binnen de bebouwde kom liggen die verhoogd naast de weg, buiten de bebouwde kom zijn ze vrijliggend. Om ruimte te maken voor de extra fietspaden, verdwijnen de parkeerstroken langs de weg. In de plaats komen er parkeerzones op de rijweg, die het verkeer afremmen. Ter hoogte van het recyclagepark komt een rechtsafslagstrook, zodat rechtdoorrijdend verkeer vlotter verloopt.”

Ook voor gemotoriseerd verkeer zijn er verschillende aanpassingen. Het kruispunt van de Koolskampstraat met de Ringlaan wordt uitgerust met verkeerslichten, terwijl er aan de overkant een nieuwe fietsdoorsteek komt richting Leysafortstraat. Nog ter hoogte van dat kruispunt komt een nieuw bufferbekken om toekomstige wateroverlast tegen te gaan, want bij hevige regenval staat vaak water in de Koolskampstraat. Er wordt ook een gescheiden riolering aangelegd, waarmee afvalwater en regenwater in de toekomst apart worden afgevoerd.

Timing en omleidingen

De wegenwerken starten op 14 oktober en zullen in vier fases verlopen. In eerste instantie is het deel van de Koolskampstraat tussen de Astridlaan en huisnummer 69 aan de beurt. Tot eind 2025 zullen fietsers moeten omrijden via de Potteriestraat, het Kerkplein, de Neerstraat, Gildhofweg, Damwegel, Beverenstraat en Koolskampstraat. Voor gemotoriseerd verkeer is dat via de Zwevezelestraat, Sprietstraat, Zeswegestraat, Lichterveldestraat, Bruggestraat (N370), Hille, Kortrijksesteenweg, Brugsesteenweg (N50), Lichterveldestraat en Koolskampstraat (N35). (SV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier