Heropening Sint-Pieterskerklaan in Brugge op gemengde gevoelens onthaald, ook Smedenstraat en Karel de Stoutelaan heraangelegd

© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Drie Brugse straten zijn heraangelegd. De Sint-Pieterskerklaan kreeg een gescheiden rioleringsstelsel, met de overstroming van vele kelders tot gevolg. De drukke Smedenstraat kreeg een nieuw wegdek, de Karel de Stoutelaan in Christus Koning is nu een groene parklaan. Volgend jaar staan de Ezelstraat en de Eeckhoutstraat, na de opening van de nieuwe expohal BRUSK op het programma.

3 miljoen euro heeft de heraanleg van de 800 meter lange Sint-Pieterskerklaan gekost. 1,1 miljoen euro werd opgehoest door de stadskas. De riolering, bestrating en voetpaden zijn vernieuwd en nieuwe bomen werden aangeplant. De straat wordt op 29 maart feestelijk geopend voor de bewoners.

Prioritair

De werken zorgden voor veel gemor, want tal van kelders liepen onder water en er nog altijd onzekerheid is of de schade door de verzekeraars zal terugbetaald worden. Bijgevolg werd de ‘feestelijke’ heropening van de straat vrijdag met gemengde gevoelens onthaald door de buurtbewoners.

De Sint-Pieterskerklaan werd prioritair opgenomen in de investeringsplannen van de Stad Brugge, omdat de riolering op verschillende plaatsen inviel. Op 26 september 2022 zijn de rioleringswerken in de straat aangevat en werd een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd.

Opwaardering

De rijweg werd vernieuwd in asfalt, ter hoogte van een wegversmalling aan de Poelweg is de rijweg in kasseien. Ter hoogte van de kruispunten in de straat zijn ook de zijstraten in mozaïekkeien gelegd. De voetpaden zijn in grijze betonstraatstenen.

“In totaal werden 97 nieuwe parkeerplaatsen aangelegd,” stelt schepen van openbaar domein Mercedes Van Volcem. “Deze zijn gelegd in kasseien, wat de laan een mooie uitstraling geeft. Terzelfdertijd laten deze kasseien de straat smaller lijken. De straat zelf is 5m80 breed, dit omdat een busverbinding hier dagelijks passeert.

Duurzaam ontwerp

“Veel groen maakt een straat leefbaar en aangenaam. Daarom hebben we, mede op vraag van de inwoners, gezorgd voor veel groen en kleur in de Sint-Pieterskerklaan. We plantten 191 bomen aan en meer dan 100.000 bloembollen worden in het najaar aangeplant, voornamelijk narcissen, tulpen, alliums en krokussen,” aldus Mercedes Van Volcem.

In de groenvakken met bankjes werden ook kruidige planten (onder andere ooievaarsbek, korenbloem, zonnehoed) die het hele jaar door bloeien, grassen en heesters aangeplant. De volledige straat werd voorzien van led-verlichting.

Snelheidsremmende maatregelen

“De Sint-Pieterskerklaan is een belangrijke verbinding voor veel fietsers om naar de Blankenbergse Steenweg te fietsen. De buurtbewoners gaven aan dat ze graag snelheidsremmende elementen in de straat wouden. We legden twee wegversmallingen aan ter hoogte van huisnummers 20 en 45. Fietsers kunnen achter de versmallingen doorrijden en hoeven zo niet uit te wijken. Ook zorgden we voor een middengeleider ter hoogte van het kruispunt met de Poelweg,” aldus Mercedes Van Volcem.

Smedenstraat

Jaarlijks vernieuwt de Stad een drukbezochte straat in de Brugse binnenstad, dit jaar werd de Smedenstraat onder handen genomen. Op 5 februari is aannemer APK aangevat met het heraanleggen van de rijweg. “We vernieuwden zo’n 1.130 m² aan rijweg. De aannemer haalde de bestaande mozaïekkeien uit de straat, paste de fundering van de straat aan en plaatste waar nodig extra afvoerputten, waarna de mozaïekkeien teruggeplaatst werden,” aldus de schepen van openbaar domein Mercedes Van Volcem.

De bestaande parkeerplaatsen en vier laad- en loszones in de straat bleven behouden. Eerder al werd de Smedenstraat opgewaardeerd door een groenvak van 25 m², tien cortenstaal bloembakken, twee bankjes en tien fietsnietjes. De heraanleg van de rijweg is nu ook afgerond. In totaal werd zo’n 110.000 euro geïnvesteerd in de herbestrating van de Smedenstraat.

Parklaan

In de Karel de Stoutelaan zijn de werken na een half jaar beëindigd, zij het dat de aanpalende straten nog moeten aangepakt worden. De riolering werd vernieuwd, het betonnen wegdek werd omgetoverd tot gezaagde kasseien, met fietscomfortstroken en groenstrook om een ‘parklaan’-gevoel te creëren. De maximumsnelheid is er verlaagd van 50 naar 30 km per uur.

In 2025 staat de herbestrating van de Ezelstraat op de planning, naast de Eeckhoutstraat na de werken aan expohal BRUSK.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier