Gemeenteraad keurt het definitieve ontwerp van dossier Duinhoekstraat unaniem goed
Op de gemeenteraad van De Panne werd het definitieve ontwerp voor de wegenis- en rioleringswerken in de Duinhoekstraat (N386) unaniem goedgekeurd nadat schepen Wim Janssens nog eens de hele lijdensweg van het langst lopende dossier ooit in de gemeente had geschetst.
“Het startschot werd gegeven in 1996 door het AWV (Agentschap Wegen & Verkeer)”, legt Janssens uit. “Prioriteiten in dit dossier zijn de nieuwe riolen met het scheiden van regenwater en veilige fietspaden. In 2002 werd studiebureau Jonckheere aangesteld. In 2008 keurde de gemeenteraad de koepelmodules (module 13) goed betreffende de aanleg van fietspaden langs de N386. In 2011 werd Studiebureau Jonckheere aangesteld om het traject van de onteigeningen op te starten en in juni werd het eerste voorontwerpplan voorgesteld in de gemeenteraad. Tijdens de vorige legislatuur liepen de onteigeningen en die namen veel tijd in beslag. Ook de budgetten werden bepaald en het definitieve plan werd opgemaakt, maar dat plan uit 2018 bleek allesbehalve ‘vergunningsvatbaar’. Wij kregen een jaar later het deksel op de neus met een ongunstig advies van Erfgoed en fundamentele bezwaren van het Agentschap Natuur en Bos (ANB).”
“We trokken de aanvraag in en gingen rond de tafel zitten met deze Vlaamse administraties, die aangaven dat ze niet actief betrokken waren in de opmaak van de plannen en het dossier. Erfgoed Vlaanderen had bezwaar tegen het plan omwille van de bunkers achter de huizen tussen huisnummers 66 en 78, die ze als ‘waardevol’ beoordeelden. De huizen zouden gesloopt worden en de site ingericht als buurtparking, Daarvoor hebben we intussen een alternatief, op een stuk grond van Plopsa aan de overkant. Daarover is in overleg een plan opgemaakt. De fundamentele bezwaren van ANB zijn een veel grotere hindernis, waarbij we intussen wel een oplossing vonden voor de grenzen van het natuurgebied. Voor het tracé tussen Famiflora en De Mol gaat het er vooral over dat we ons moeten beperken tot de huidige verharding.”
Hindernissen
“Bij de hertekende plannen kwam in 2021 de aap bij ANB uit de mouw. Ze vroegen een grondige bemalingsstudie! Daarvoor stelden we Bova Enviro+ aan, een gerenommeerd studiebureau in deze materie. Deze studie nam 2 jaar tijd in beslag en ANB bleef intussen nieuwe vragen en eisen op tafel leggen. Een Vlaamse administratie die ons zou moeten helpen om een vergunning te bekomen, zorgt keer op keer voor nieuwe hindernissen! In de voorbije zes maanden werd er nog een berg werk verzet. De bemalingsstudie werd afgerond, laboproeven van de ondergrond werden uitgevoerd, een verscherpte natuurtoets en de MER-screening voor het milieuluik zijn afgewerkt. En de financiële middelen bij de Vlaamse Regering werden gereserveerd door een vooraankondiging van de werken.”
“We beslisten in overleg met AWV om het project in twee fasen in te delen. De eerste fase loopt van Moeder Lambik tot aan de Langeleedstraat. De aanvraag voor een omgevingsvergunning is al ingediend. Deze fase heeft de korte procedure en we hopen vlug te kunnen starten (september/december dit jaar). Tijdens het openbaar onderzoek organiseren we een infomoment voor de bewoners. Voor de tweede fase, die loopt van de Langeleedstraat tot aan de Franse Grens, nemen we meer tijd omdat de aanvraagprocedure langer duurt. Die aanvraag vertrekt binnenkort.”
Op de lever
“Voor mij persoonlijk is dit een dossier dat op mijn lever ligt”, besluit Janssens..” Ik wil dit afronden binnen deze legislatuur. En het ziet er naar uit dat dit zal lukken. Samen met het projectteam heb ik hier mijn tanden in gezet en ik wil er eerlijk gezegd vanaf zijn. Want ik hoor veel frustratie bij de bewoners van de Duinhoekstraat, en terecht! De Duinhoekstraat verdient een veilig fietspad en nieuwe riolen.”
Het kostenplaatje wordt geraamd op 5,5 miljoen euro, waarvan het aandeel voor De Panne zo’n 243.000 euro bedraagt, voor Aquaduin 1,8 miljoen euro, voor AWV 1,4 miljoen euro en Module 13 bijna 2 miljoen euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier