Feestelijke opening van N35 na 25 jaar aanslepend dossier

De lokale besturen en bewoners wijdden het heraangelegde fietspad in met een fietstochtje. © Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Op 5 juli is het project voor de heraanleg van de N35, de belangrijke verkeersader die door Veurne, Koksijde en De Panne, eindelijk afgerond. Aan Sporthal Den Oosthoek werd de N35 feestelijk geopend en wijdden de lokale besturen en bewoners het heraangelegde fietspad in met een fietstochtje tot aan de rotonde in de Slableedstraat in Veurne.

Het dossier sleepte zo’n 25 jaar aan. In 2003 werd de samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor de aanleg van vrijliggende fietspaden langs de N35. Er volgden onteigeningen, subsidieaanvragen, voorontwerpdossiers, rioleringsstudies…

Wim Janssens, schepen van Openbaar Domein legt uit: “In 2020 hadden we een volledig dossier en dienden we de bouwaanvraag in. In december 2020 volgde de bouwvergunning. Maar dan bleek er geen budget voorzien in de Vlaamse begroting! Toen hebben we extra druk op de ketel gezet door de aandacht te vestigen op het ‘slechtste fietspad van Vlaanderen’, dat dringend moest worden aangepakt. Dat had effect, en minister Lydia Peeters maakte 6,5 miljoen euro vrij voor de N35. Na de zomer van 2021 kon aannemer Norré-Behaegel starten met de werken. Maar die werd geconfronteerd met uitdagingen, zoals onvoorziene veenlagen, onstabiele ondergrond vertraagde de aanleg van de riolering op grondgebied Veurne.”

“In De Panne verliepen de werkzaamheden voorspoedig. Daar werd de weg ter hoogte van de Koksijdeweg tot aan de Sportlaan volledig vernieuwd, evenals de toplaag op specifieke stukken. Hoewel aanvankelijk alleen de toplaag van de rijweg en fietspaden van de Sportlaan tot de Noordhoekstraat zou worden aangepakt, werd tijdens de uitvoering besloten om de volledige rijweg, inclusief riolering, te vernieuwen vanwege de slechte staat. Er zijn bijna 1000 dagen verstreken sinds de start van de werken. Na 1000 dagen geduld mogen we met veel trots de nieuwe N35 De Panne-Veurne met vrijliggende fietspaden openen. Heel veel mensen werkten mee aan dit project, van minister tot wegenarbeider. Bewoners en lokale ondernemers toonden begrip en medewerking tijdens de ingrijpende werken. In het najaar wordt er nog gezorgd voor groene aanplantingen.”

Veilig fietspad

Bram Degrieck, burgemeester van De Panne:“Het grote project is eindelijk afgewerkt en weer helemaal opengesteld voor het verkeer. Gedurende vele maanden werd alle verkeer omgeleid via Koksijde, wat vooral voor fietsers een lange omweg betekende. We zijn blij dat onze kinderen nu via een veilig fietspad naar school kunnen en dat de omwonenden van die ambetante, maar noodzakelijke, grote werken zijn verlost. In een volgende fase zal ook het kruispunt Veurnestraat / Koksijdeweg moeten worden heringericht, maar dat zal niet voor de eerste jaren zijn, want dergelijke projecten op gewestwegen duren lang en vergen veel voorbereiding.”

Drieledige doelstellingen

“Na een lange onderhandelingsronde om 61 grondinnames bij 25 verschillende eigenaars op het grondgebied van 3 lokale besturen te voltooien, konden in oktober 2021 de werkzaamheden starten. De werken op een baanvak van ongeveer 3 km duurden ongeveer 1000 dagen. Maar het project is meer dan een fietsproject. De doelstellingen van de uitgevoerde investeringen zijn drieledig: veilig fietsverkeer met afgescheiden fietspaden van 1,75 m breedte buiten de bebouwde kom en veilige oversteken, veilig autoverkeer door de creatie van een ventweg en een rotonde aan de Koksijdestraat om de ontsluiting van de bedrijven en het bedrijvenpark Slabgeleed te beveiligen, proper water door de aanleg van een gescheiden rioolstelsel op het Veurnse bedrijvenpark en woonwijk Oosthoek in De Panne, met aparte inzameling van het afvalwater voor sanering. Ook de verlichting langs de weg is vernieuwd en uitgebreid, met energiezuinige ledverlichting en verlichte kruispunten”, vult Peter Roose, burgemeester van Veurne, aan.

Totale kosten

“De totale kosten zullen ongeveer 9 miljoen euro bedragen. Wat ooit als een van de slechtste fietspaden van West-Vlaanderen werd genomineerd, is vandaag een comfortabele route voor elke fietser en moet het woon-werkfietsverkeer én het recreatieve fietsverkeer tussen Veurne en De Panne zeker stimuleren”, legt Peter Roose uit.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier