Actiecomité ‘Kabaal aan het Kanaal’ protesteert opnieuw tegen kanaal Bossuit-Kortrijk met mensenketting

Hand in hand en met flyers in de lucht uiten buurtbewoners en leden van natuurbewegingen hun ongenoegen tijdens de eerste infodag © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Samen met de lokale besturen organiseert De Vlaamse Waterweg langs het kanaal Bossuit-Kortrijk vier infodagen over het openbaar onderzoek en het verder verloop van het project PLAN B-K. Dinsdagavond 23 april, tijdens zo’n publieke infomoment in IJsbaan de Piste, vormden zo’n 180-tal actievoerders een menselijke ketting als protest tegen de werken om het tracé van het kanaal te verleggen langs de R8 en de Gentsesteenweg op de grens van Kortrijk en Harelbeke.

De Vlaamse Regering heeft een voorkeursoplossing gekozen voor de opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk. De keuze voor het ‘ringtracé’ neemt ook de heraanleg van de R8 mee, met aandacht voor veiligere kruispunten en fietspaden, en zet in op natuurherstel- en ontwikkeling. De opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk heeft als belangrijkste doel de binnenvaart te bevorderen en het goederenvervoer te verminderen op de weg.

Maar dinsdagavond 23 april uitten bijna 200 buurtbewoners en leden van natuurbewegingen hun ongenoegen langs de Gentsesteenweg tijdens de eerste infodag. Dat deden ze hand in hand en met flyers in de lucht waarop onder meer te lezen stond ‘1 miljard? Graag voor iets nuttig’ en ‘Natuur op de schop, ben je gek?’. “De Vlaamse overheid probeert met mooie praatjes de buurtbewoners en natuurliefhebbers te paaien. Maar het is een objectieve vaststelling dat natuurcompensaties in onze regio heel moeizaam gerealiseerd worden, zoals in het project Rivierherstel Leie. De Venning is trouwens zelf reeds compensatiegebied voor de ontwikkeling van LAR Zuid, maar dreigt nu toch op de schop te gaan. We kunnen niet blijven compenseren”, zegt Jan Vanaverbeke, woordvoerder Kabaal aan het Kanaal.

“In september 2021 was er al een geslaagde actie die opriep voor het nulscenario bij de plannen voor het kanaal Bossuit-Kortrijk. Daarbij zou geen nieuw stuk kanaal komen. Deze optie werd eigenlijk niet onderzocht. Er is nochtans, ook vandaag, nog steeds geen economische rendabiliteit voor de megalomane en dure, ongeveer 1 miljard euro, plannen aangetoond”, aldus Jan Vanaverbeke. “Het is wel duidelijk wat er zou verdwijnen op de grens van Kortrijk, Harelbeke en Kuurne: de waardevolle natuur in het Oude-Leiereservaat, het kanaalbos in Stasegem en stadsgroen De Venning, dat ook een belangrijke sociale functie heeft. In een natuurarme regio als Zuid-West-Vlaanderen is er nood aan meer en niet aan minder open ruimte en natuurontwikkeling.”

In aanloop naar de volgende stap wordt iedereen in de omgeving geïnformeerd. Dat gebeurt online via de website www.planbk.be of tijdens de infodagen op 23, 24 en 29 april en op 2 mei
In aanloop naar de volgende stap wordt iedereen in de omgeving geïnformeerd. Dat gebeurt online via de website www.planbk.be of tijdens de infodagen op 23, 24 en 29 april en op 2 mei © MD

De herinrichting van het kanaal brengt een onteigeningtraject met zich mee. Voor de zone waarin grote onzekerheid heerst over het feit of woningen en bedrijven al dan niet worden getroffen, wordt een aankoopbeleid uitgewerkt. Dit betekent dat eigenaars die aan de voorwaarden zullen voldoen de mogelijkheid krijgen om hun eigendom vrijwillig en minnelijk te verkopen aan de overheid (aan onteigeningsvoorwaarden). Deze aankoopbeleidsactie treedt pas in werking na de definitieve vaststelling van het voorkeursbesluit. “Het project zal leiden tot onteigeningen van bewoners, herlocalisatie van plaatselijke bedrijiven, verlies aan landbouwgronden en mogelijkheden voor watergebonden recreatie. Het project is goed voor járen van hinder. En dat allemaal zonder zekerheid of het economisch überhaupt steek houdt”, klinkt het bij Kabaal aan het Kanaal.

“Onze oproep is om binnen de bestaande infrastructuur al het mogelijke te doen om vrachtwagens van de weg te halen: er is een onderbenut potentieel voor transport via het spoor en het beleid moet meer inzetten op lokale productie en verstandig omgaan met onze natuurlijke bronnen. Watertransport evolueert naar kleinere, flexibele en milieuvriendelijke vaartuigen, daarvoor is zo’n breed en diep kanaal niet nodig.”

Nu de Vlaamse Regering haar voorkeursoplossing kenbaar heeft gemaakt, wordt dit nu voorgelegd aan de bevolking in een openbaar onderzoek. Iedereen kan erop reageren. Pas bij het definitieve voorkeursbesluit, na afloop van het openbaar onderzoek, wordt de voorkeursoplossing definitief vastgelegd. Het openbaar onderzoek gaat door van 8 april tot en met 14 juni 2024. Tijdens deze periode kan iedereen een reactie formuleren per brief aan De Vlaamse Waterweg, via mail aan openbaaronderzoekplanbk@vlaamsewaterweg.be of schriftelijk aan de betrokken steden en gemeenten. Meer informatie op www.planbk.be en www.omgeving.vlaanderen.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier