Unizo Kortrijk botst met lokale Unizo Bissegem over knip in Driekerkenstraat
De discussie over de Driekerkenstraat in Bissegem laait de jongste weken fel op. Niet de herinrichting, maar wel de knip waardoor autoverkeer niet langer vanuit Marke naar Bissegem-centrum zal kunnen rijden, zorgt voor verdeling. Volgens zelfstandigenorganisatie Unizo Groot-Kortrijk moet er verder overleg komen. Een opvallende stelling aangezien Unizo Bissegem deel uitmaakte van de adviesgroep die de plannen voor de heraanleg mee voorbereidde en goedkeurde.
Eerder deze week kwam de actiegroep ‘Geen knik in de Driekerkenstraat’ met een onderzoek en petitie waarbij alternatieven worden voorgesteld voor de knip in de Driekerkenstraat . Die knip, vlak bij de Leiebrug, staat al langer ter discussie. Concreet zou autoverkeer niet langer vanuit Marke naar het centrum van Bissegem kunnen rijden . Fietsers kunnen wel nog beide richtingen uit. “Een asociale maatregelen”, vinden tegenstanders; “de enige oplossing om een fietsstraat in te richten”, zeggen schepen, stad en andere voorstanders van de knip.
Twijfel bij Unizo
Het plan voor de Driekerkenstraat kreeg vorm na veelvuldig onderzoek en overleg binnen een 30-koppige adviesgroep. Naast de stad waren daarin ook vertegenwoordigers van de schoolgemeenschap, buurtbewoners en een delegatie van de handelaars en leden van Unizo Bissegem aanwezig. Des te opvallender is dan ook het statement van Unizo Groot-Kortrijk donderdag.
“Het gesprek tussen stad Kortrijk en de belanghebben moet absoluut verder aangegaan worden”, stelt Ann Coussement, voorzitter van Unizo Groot-Kortrijk. “Er moet een evenwicht gevonden worden tussen de herinrichting van de Driekerkenstraat enerzijds en de bereikbaarheid tussen Bissegem en Marke anderzijds.” Met die stelling pleit Unizo dus om de plannen voor de Driekerkenstraat toch minstens te herbekijken en eventueel te herzien.
“R8 niet juiste oplossing”
Bovendien verwijst voorzitter Ann Coussement ook naar de omleiding via de R8, de ring rond Kortrijk. Volgens schepen Axel Weydts (SP.A), bevoegd voor mobiliteit, biedt die R8 voldoende alternatief voor doorgaand verkeer en is het tijdsverlies beperkt tot een handvol minuten. “De R8 is niet automatisch de beste oplossing”, klinkt het bij Unizo. “Ondernemers hebben zich gevestigd en geïnvesteerd volgens een bepaalde bereikbaarheid. Wanneer het merendeel van het huidige verkeer omgeleid wordt zal dit een reële impact hebben op de omzet van deze ondernemingen. Ze moeten dan ook gehoord worden bij de nieuwe plannen.”
“Bovendien moet nagegaan worden hoe de hernieuwing van de Driekerkenstraat combineerbaar is met de plannen binnen K-R8”, merkt Ann Coussement op. “Een groot deel van het verkeer van de Driekerkenstraat zal zijn weg moeten vinden via de R8. Wanneer de werken aan de Driekerkenstraat en de R8 niet goed op elkaar afgestemd worden zal dit de nodige problemen met zich meebrengen”.
Unizo Groot-Kortrijk herhaalt dan ook het belang om het gesprek te blijven aangaan met de belanghebbenden. “Gelet op het geladen karakter van dit dossier moet dan ook aan tafel gezeten worden om een oplossing te zoeken waar alle partijen zich in kunnen vinden”, voorzitter Coussement.
Schepen Weydts: “Beter ook eens binnen Unizo overleggen”
Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) beklemtoont dat Unizo wel degelijk betrokken werd bij het overleg. “Franky Doolaeghe, spilfiguur bij Unizo Bissegem, maakte deel uit van de adviesgroep. De adviesgroep zich achter de knip schaarde”, zegt hij. “Ik kreeg trouwens begin februari nog een mail waarin tal van partners dat ze de knip wel degelijk willen. Mee ondertekend door Franky. Wij hebben als stad Unizo heel bewust betrokken bij onze vele overlegmomenten. Deze reacties is dan ook onbegrijpelijk. Men zou beter binnen Unizo zelf ook eens overleggen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier