SAK Sint-Pieters vraagt verkeersbord 22 ten voordele van de fietsers
Dinsdagavond hield het SAK Sint-Pieters, samen met bewoners van de Sint-Pieterskerklaan en omgeving, een protestactie op het kruispunt van de Blankenbergse steenweg met de Sint-Pieterskerklaan in Brugge. Een twee meter lang spandoek werd ontvouwd. Bewoners vinden het niet kunnen dat er, na de heraanleg van de Sint-Pieterskerklaan, niet werd overgegaan tot het plaatsen van verkeersborden B22. Dat moet fietsers toelaten om niet te wachten op groen licht om naar rechts af te draaien.
Het SAK Sint-Pieters vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer met aandrang om de verkeersborden B22 te voorzien op grondgebied Sint-Pieters. Voorzitter Frank Verheye wijst erop dat er sinds jaar en dag in Groot-Brugge meerdere kruispunten wel voorzien zijn van zo’n borden: “Juist vóór het verkeerslicht, een afslag zodat fietsers niet moeten wachten op groen licht om naar rechts af te draaien.”
Zes kruispunten
In Sint-Pieters alleen gaat het om zes kruispunten die zo’n bord wel hebben: de Blankenbergse steenweg ter hoogte van de Kolvestraat en de Sint-Pietersgroenestraat, de Oostendse steenweg ter hoogte van de gebroeders Marreytstraat, de Sint-Pieterskaai ter hoogte van de Blankenbergse steenweg, de Sint-Pietersgroenestraat ter hoogte van de Blankenbergse steenweg en het kruispunt Fort Lapin ter hoogte van de Warandebrug.
“Positief dat er ,vorig jaar, in primeur voor Brugge, werd overgegaan tot het plaatsen van een verkeersbord B22 aan het begin van de Houtkaai en aan het einde van de Scheepsdalelaan”, vervolgt Frank Verheye. “Hierdoor moeten fietsers die uit de richting Sint-Pieters komen niet meer wachten tot het verkeerslicht groen kleurt om af te draaien naar de Houtkaai.”
“Fietsers die uit de richting Houtkaai komen moeten niet langer wachten om af te draaien naar de Scheepsdalelaan. Deze fietsers moeten echter wel altijd voorrang verlenen aan andere weggebruikers. Intussen werd er ook een verkeersbord B22 geplaatst langs de Sint-Pieterskaai ter hoogte van de Krakeleweg.”
Belofte
Tot verbazing van het SAK Sint-Pieters werd op de vraag om hetzelfde te doen voor het kruispunt van de Sint-Pieterskerklaan met de Blankenbergse Steenweg na de heraanleg van die straat niet ingegaan: “Na vraag bij het meldpunt van de stad Brugge werd beloofd om een aangepaste lens in de verkeerslichten te plaatsen. Dat is niet gebeurd.”
Volgens Frank Verheye is de huidige situatie zeer gevaarlijk: “Als de verkeerslichten van de Blankenbergse steenweg, voor zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer, groen kleuren is er, wanneer er voertuigen afdraaien naar de Sint-Pieterskerklaan kans op dode hoek ongevallen.”
“Als de verkeerslichten van de Blankenbergse steenweg rood kleuren, draait er geen gemotoriseerd verkeer af naar de Sint-Pieterskerklaan en is er dus geen risico op dode hoek ongevallen. Fietsers, die uit de richting Scheepsdalebrug komen, kunnen bij rood 100 procent veilig afdraaien naar de Sint-Pieterskerklaan.
“Bij rood verkeerslicht aan het begin van de Sint-Pieterskerklaan kunnen fietsers, zoals op kruispunt Scheepsdalelaan met Houtkaai en Kolenkaai, ook veilig afdraaien naar rechts, richting Blankenberge.”
Vier resterende kruispunten
“Fietsers die Sint-Pieters aandoen rekenen dat er op dat er, in het kader van Brugge Fietsstad en het STOP-principe, op korte termijn, niet alleen aan het begin van de Sint-Pieterskerklaan maar ook langs de Blankenbergse steenweg, t.h.v. de Sint-Pieterskerklaan, en ook op volgende vier plaatsen zal overgaan worden tot het plaatsen van een verkeersbord B22: Sint-Pieterskaai richting Slachthuisstraat, Sint-Pieterskaai richting Vaartstraat, Kolvestraat richting bedrijven/winkels van de Blankenbergse steenweg en Krakeleweg richting Scheepsdalebrug”, aldus Frank Verheye.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier