Plannen voor trambus in Kortrijk voor onbepaalde tijd uitgesteld
De trambus, die t’ Hoge moet verbinden met het station, zorgde in Kortrijk al voor de nodige discussie. De Lijn, die een stevige 12 miljoen euro zou moeten investeren, zei nooit volmondig ja op het idee van het Kortrijkse stadsbestuur. Het bestuur bleef wel investeren in het project, maar liet vandaag weten dat het toch uitgesteld wordt tot na 2024. Dat geldt ook voor de geplande werken in de Doorniksewijk. De schuld van de coronacrisis volgens schepen van Mobiliteit Axel Weydts, een goedkoop excuus voor een gefaald plan volgens de oppositie.
Er komt deze legislatuur geen trambus meer in Kortrijk. Het project, dat ‘t Hoge en de achterkant van het station vlot met elkaar moest verbinden, wordt op de lange baan geschoven tot na 2024, een exacte datum voor de start van de werken is er niet. “Maar na intensieve gesprekken met De Lijn is gebleken dat ook de vervoersmaatschappij het trambusproject genegen is”, aldus schepen van Mobilieteit Axel Weydts (SP.A). Wat het project precies inhoudt lees je hier.
Geen budget
“Alleen is de vooropgestelde datum van 2024 qua timing en benodigd investeringsbudget volgens De Lijn niet meer haalbaar. De timing voor de wegenwerken zal in overleg met het Vlaamse Gewest en De Lijn worden bijgesteld. Omdat het nieuwe trambusstation in de Minister Tacklaan zal liggen die moet heraangelegd worden, wordt ook verder afgestemd met de NMBS. Maar zeker is dat de Doorniksewijk niet meer zal heraangelegd worden deze legislatuur.”
Eerder dit jaar ondertekenden de stad en het Vlaams gewest een samenwerkingsovereenkomst voor de aanstelling van een ontwerper voor de heraanleg van de Doorniksewijk. Dat was de eerste belangrijke stap in de richting van de realisatie van het project. Maar de belangrijkste speler, De Lijn, zei nooit volmondig ja. Er wordt van de vervoersmaatschappij dan ook een investering van 12 miljoen euro verwacht.
Geen afstel
“Toch is dit uitstel allerminst een afstel”, benadrukt de schepen. “De trambus zal er komen. Die garantie hebben wij gekregen van De Lijn. De administratieve voorbereidingen zitten op schema en worden niet stilgelegd. De stad en het Vlaams Gewest zullen het dossier verder voorbereiden zodat de trambus operationeel kan zijn zodra de budgetten bij De Lijn voorhanden zijn.”
Maar omdat het project uitgesteld wordt tot na 2024, en dus tot na de gemeenteraadsverkiezingen, kan niemand met zekerheid zeggen of de trambus er ook effectief zal komen. “Zo iets is inderdaad altijd onder voorbehoud van het verloop van de verkiezingen”, bevestigt de schepen.
Flauw excuus
De uitleg van het stadsbestuur stuit op heel wat ongeloof bij de oppositiepartijen. “De stadscoalitie in Kortrijk heeft in corona een drogreden gevonden om niet openlijk te moeten toegeven dat de budgetten er sowieso niet waren bij De Lijn voor de trambus, zoals wij al verschillende keren hadden aangehaald”, steigert Benjamin Vandorpe (CD&V). “Dat is ook de reden waarom we verschillende keren gevraagd hadden om de voorbereidende studie van 650.000 euro niet uit te voeren, omdat het weggesmeten geld zou zijn. De coalitie heeft nu gewoon een elegante oplossing gevonden om geen gezichtsverlies te lijden.”
“Corona is een ‘passe-partout’, een perfecte excuus om het onhaalbare, voor de buurt onaanvaardbare en megalomane project van de trambus over de verkiezingen te tillen”, treedt Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) CD&V bij. “Dat het project voor 2024 onhaalbaar was, was voor iedereen duidelijk. Corona nu gebruiken als uitweg is bijzonder doorzichtig en flauw. Goede geprobeerd, maar een gewaarschuwd Kortrijkzaan is er twee waard: dit wordt een belangrijk thema voor de verkiezingen van 2024!”
Ook Groen, nochtans wel voorstander van een trambus, is niet te spreken over de aanpak van het stadsbestuur. “Dit is zonder twijfel een gemiste kans. Ik snap de keuze van De Lijn en het Stadsbestuur helemaal niet”, aldus fractieleider David Wemel. “Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) verkondigde onlangs nog in het parlement dat De Lijn geen grote projecten op de lange baan zou schuiven omdat de crisis een moment is om te investeren. Ik hoor bovendien dat de geplande jachthaven aan de verlaagde Leieboorden er zeker wel komt. Kortrijk heeft dus blijkbaar geld voor de happy few, maar niet voor een broodnodige investering in het openbaar vervoer. Ze doen exact het omgekeerde van wat ze zouden moeten doen. Ik hoop dat er een alternatief gezocht kan worden voor de Doorniksewijk. Zodat fietsers en voetgangers niet moeten wachten tot na 2024 om zich daar veilig te voelen.”
Voorbereidingen gaan verder
Dit jaar wordt er nog een ontwerper voor de Doorniksewijk aangesteld. “In de ontwerpfase is ruimte voor inspraak voorzien. Het eerder geplande infomoment van 16 maart rond de HOV werd omwille van de coronamaatregelen uitgesteld”, aldus de schepen. “Alle info werd ondertussen gebundeld op een projectwebsite. Later dit jaar wordt de participatie opnieuw opgestart.” De format is afhankelijk van de coronamaatregelen en wordt later bepaald.
Bij De Lijn wil woordvoerder Karen Van der Sype enkel bevestigen dat de vervoersmaatschappij het project genegen is. Maar of er na 2024 budget voor zal zijn, is erg onduidelijk. “We werken natuurlijk steeds aan verschillende projecten. We zullen dat dus in de toekomst goed moeten bekijken.” p>
(Annelies Nollet)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier