Ook Vlaams Belang schaart zich achter Bossuit-Kortrijk: “Én kanaal én R8 wel mogelijk”
De roep om het onderzoeksproject naar de herwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk stop te zetten, blijft nazinderen. Vorige week vrijdag stelden enkele SP.A-prominenten uit de regio dat het project geen prioriteit heeft. In Groen heeft SP.A een partner, maar na N-VA en Open VLD schaart nu ook Vlaams Belang zich achter het kanaalproject.
Het SP.A-standpunt over de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk heeft heel wat losgemaakt. Zowel voor- als tegenstanders van de herwaardering van het kanaal lieten de jongste dagen luid en duidelijk hun argumenten horen. Zo ook Vlaams Belang, die de noodzaak van een kanaalvernieuwing in Kortrijk benadrukt. “Het project zal onze Vlaamse economie en tewerkstelling in Kortrijk alleen maar ten goede komen”, stelt Vlaams Parlementslid Carmen Ryheul.
Europese subsidies?
Volgens Vlaams Belang worden de kosten van het project bovendien vooral door Europa gedragen, al is de Vlaamse Waterweg nog aan het onderzoeken op welke verschillende Europese subsidies beroep kan worden gedaan. “Wat ruimte geeft om het verhaal van én de kanaalvernieuwing én de doortrekking van de R8 te realiseren”, aldus Carmen Ryheul. “Dit is enkel in het belang van de Kortrijkse regio.”
Voor de partij is de kanaalvernieuwing dus allerminst ‘een zinloos megalomaan en geldverslindend project’. “De argumenten van SP.A en Groen raken kant noch wal”, oppert Vlaams Parlementslid Ryheul. “Het is zeer slinks en contraproductief om de kanaalvernieuwing te verbannen en egoïstisch en uit partijbelang enkel voor de aanpak van de R8 te kiezen. Neen, we moeten de werken net optimaal op elkaar afstemmen. Dan blijven de kosten en de hinder van de werken voor de bevolking tot een minimum beperkt.”
Zeker niet rechtdoor
Welk tracé het nieuwe kanaal dan zou moeten volgen, is voor Vlaams Belang nog niet helemaal duidelijk. “Wij pleiten voor een traject waarbij zo weinig mogelijk mensen worden onteigend en de milieuhinder minimaal blijft. Wat wel zeker is, is dat het stuk ter hoogte van het openluchtbad Abdijkaai gevrijwaard moet worden. Het oude kanaaltracé doorheen Kortrijk, dat buiten gebruik zal worden gesteld voor doorgaande scheepvaart, biedt enorme troeven voor natuurontwikkeling in het centrum van Kortrijk, alsook mogelijkheden om het toerisme te promoten”, besluit Ryheul.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier