Meer dan 1.600 bestuurders al beboet in Rumbeke voor overdreven snelheid in fietsstraten
Het nieuwe circulatieplan in Rumbeke heeft al enkele maanden ingang gevonden. Eind vorig jaar kwam er een uitgebreide zone 30 in het Rumbeekse centrum. Dat vraagt tijd om gewoon te worden, bewijzen de cijfers van de politiehandhaving.
Naast een uitgebreide zone 30 komen er ook maar liefst 15 fietsstraten in Rumbeke. In een fietsstraat mag gemotoriseerd verkeer fietsers niet inhalen en is de snelheid ook beperkt tot 30 km per uur. “Het circulatieplan in Rumbeke werd door mijn voorganger opgestart in 2019 en is daarom ook vroeger toegepast dan de veranderingen in Roeselare”, aldus schepen Stefaan Van Coillie. “Ik geloof dat de zone 30 al van eind 2022 in voege trad in Rumbeke. En ja, er zijn veel fietsstraten in Rumbeke en het is aanpassen voor de automobilisten die verplicht achter de fietsers moeten blijven en hen niet mogen inhalen. We weten uit studies dat het anderhalf tot twee jaar duurt vooraleer zowel fietsers als autobestuurders een fietsstraat ‘gewoon’ zijn. Maar ik ga er van uit dat iedereen van goede wil is en zich aan de regels houdt.
Nultolerantie
Zo weten automobilisten dat ze niet mogen inhalen en beseffen fietsers hopelijk ook dat ze niet tergend traag door een fietsstraat moeten fietsen met een file wagens achter zich. Op het einde van het jaar komt er zeker een evaluatie van de situatie in Rumbeke. We zullen nagaan hoe het is gelopen en als er bijsturingen nodig zijn, zullen we dat bekijken. Maar het kan dus ook dat er geen aanpassingen noodzakelijk zijn.”
In Rumbeke is er wel degelijk handhaving in de verschillende zones 30. “Sedert het invoeren van de zones 30 hebben we al negen snelheidscontroles uitgevoerd in Rumbeke”, vertelt RIHO-woordvoerder Carl Vyncke. “We hebben 3.901 wagens gecontroleerd en daarvan waren er 1.618 in overtreding of 41,48 procent. Die bestuurders hebben dus een boete gekregen. De hoogst gemeten snelheid in een zone 30 was 76 km per uur maar de meeste overtredingen situeren zich tussen 37 en 50 km per uur. Er wordt immers geflitst vanaf 37 km per uur. Dat is een nultolerantie want er komt een correctie van zes km per uur. We merken dus dat controles noodzakelijk zijn en dat zal in Roeselare ook nodig zijn. Soms helpt alleen communicatie niet altijd en moeten chauffeurs beseffen dat ze kunnen geflitst worden als ze te snel rijden.” (PS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier